Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konstant kvalme/magesmerter?

Tsukeo

Anbefalte innlegg

Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med kvalme og/eller magesmerter.

Det begynner liksom i halsen og går ned til midten av magen og jeg aner ikke hva som forårsaker det. Det er ingenting spesielt som gjør det bedre eller verre, det bare skjer.

Jeg har vært med det hos legen og har tatt tester for laktoseintoleranse og glutenintoleranse (og cøliaki). Har også tatt hatt gastroskopi og ultralyd, men heller ikke da har de funnet noe. Jeg har også prøvd medisiner mot refluks/sure oppstøt, men de har heller ikke hjulpet.

Begynner å bli frustrert, og det går utover min psykiske helse og er blitt så lei av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er utrolig vanskelig. Når man ikke finner noe på gastroskopi og ingen prøver gir positivt utslag på sykdommer, så pleier man ofte å gi eksklusjonsdiagnosen "dyspepsi", som egentlig betyr "jeg vet ikke hva det er, men det er ihvertfall ikke noe farlig". Du har fått ekskludert de farlige diagnosene, og det er godt.

Man skiller gjerne mellom anatomiske og funksjonelle sykdommer. 

Anatomisk: her er det en strukturell/morforlogisk forandring i vevet som kan gi opphav til symptomer. Dette kan f.eks. være fortykket vegg som gjør at magesekken ikke utvider seg. Dette ser man gjerne på vevsprøve eller ev. på en MR. 

Funksjonell: her er det forandring i de prosesser som skjer i mage- og tarmkanalen. Dette kan f.eks . være:

- For sen tømming av magesekk

- For hurtig passasje av mat

- For stor utvidelse av tarm eller magesekk

Infeksjon

Noen ganger kan man faktisk ha en infeksjon også, dette pleier som regel å gi diaré og vekttap

Det kan også være noe du ikke tåler?

Det blir mange spekulasjoner, uten at man egentlig kommer frem til noe. Fra legens synspunkt, så har de gjort det som er vitkigst, og det er å utelukke farlige sykdommer. Herifra må man egentlig bare selv finne ut av hva som funker og ikke finker, hva som kan lindre og hva som gjøre det værre. Jeg synes det hadde vært naturlig om legens skrev ut kvalmenedsettende medisin, så du kunne prøvd ut for å se hvilke som virker. Det er mange forskjellige kvalmenedsettende medisiner som virker på forskjellige måter ved å blokkere forskjellige typer nerver. På denne måten kan man noen ganger komme et steg nærmere en eksakt diagnose, dog så tar dette lang tid og det er ikke en god måte å stille diagnose på, men du får ihvertfall midler som hjelper mot kvalmen. 

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke sette fingeren på hva jeg tåler eller ikke tåler. Jeg har prøvd å kutte ut melk i det siste (kjøpt inn havremelk, soyamelk++), men har foreløpig ikke kjent noen forskjell.

Har også litt treg mage og har sliter med at jeg må tisse veldig ofte, men vet ikke om det har noe med magesmerter å gjøre. Kjenner også mindre smerter i brystområdet, men vet igjen ikke om dette er knyttet til smertene i magen.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke sette fingeren på hva jeg tåler eller ikke tåler. Jeg har prøvd å kutte ut melk i det siste (kjøpt inn havremelk, soyamelk++), men har foreløpig ikke kjent noen forskjell.

Har også litt treg mage og har sliter med at jeg må tisse veldig ofte, men vet ikke om det har noe med magesmerter å gjøre. Kjenner også mindre smerter i brystområdet, men vet igjen ikke om dette er knyttet til smertene i magen.

Alle med brystsmerter skal utredes for hjerteproblematikk, så jeg håper du har fått tatt en EKG eller diskutert problematikken med legen din - men jeg antar at de har konkludert med at det ikke er hjerteproblematikk siden du har vært gjennom så mange undersøkelser allerede. 

De smertene du kjenner i brystområdet kan være det man kaller funksjonell dyspepsi - som sagt betyr det i praksis at det ikke er noe galt, men at man allikevel har smerter/plager.

Hvis du ikke er laktoseintolerant, har cøliaki eller har allergi overfor melkeproteiner, trenge du heller ikke kutte ut kornprodukter eller melk.

Et produkt mange bruker er "HUSK", som er et helt rent naturmiddel som binder vann - dette gjør at tarminnholdet verken blir for blødt eller for hardt. Dette er noe man kan prøve ut, og hjelper for veldig mange faktisk. 

Lenke til kommentar

Brystsmerter kan være fra sure oppstøt, har det selv

Mat/drikke fjerner smertene

å være trøtt kan gjøre en kvalm, men tviler på at dere er trøtt hele tiden

Jeg er kvalm nesten hver morgen og klarer derfor sjeldent å spise forokost da kvalmen må gå over først (Vann hjelper)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...