Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig korttidshukommelse i forbindelse med ADD/ADHD?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt utredning/diskusjon med psykolog angående ADHD/ADD siden jeg har hatt problemer med konsentrasjon og urohet spesielt siden videregående (husker ikke helt hvordan jeg var på barne/ungdomsskolen, så kan ikke si noe om jeg var mer konsentrert da enn nå). Moren min skal bli med meg neste gang for å snakke med psykologen mer om hvordan jeg var som ung, så blir det sikkert også litt kontakt med tidligere lærere.

Jeg har derimot alltid hatt problemer med forsentkomminger, sen innlevering av lekser og oppgaver, problemer med starte med det jeg skal eller vil (gjorde nesten aldri lekser gjennom grunnskolen og lite gjennom videregående). Spesielt har jeg hatt problemer med korttidshukommelsen så lenge jeg kan huske.

Det kan være så enkelt som om at jeg holder på med å rydde på kjøkkenet, så går jeg på badet og etterpå glemmer jeg helt av hva jeg gjorde og går tilbake til stuen. Etter 10-15 minutter går jeg tilbake til kjøkkenet for å gjøre noe annet, før jeg husker på at jeg skulle rydde. Eller så kan det være at jeg leser en bok og må gå tilbake mange sider fordi jeg ikke husker noe av det jeg nettopp leste, eller at jeg faller ut av samtaler og husker ikke hva som har blitt sagt.

Er det noen som har noen tips til hva som kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 04d5a...416
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du enkelt å greit må;

- Få deg minst 8 timer søvn, gjerne mer visst du føler du er ekstra trøtt + en god rutinert døgnrytme. (Dette er det viktigste punktet)

- Trene. (Minimum en time hver dag.)

- Spise sunt. (Fisk, grønnsaker, frukt, nøtter osv.)

- Utfordre deg selv på det områdene du er dårlig på.

- Unngå alkohol/nikotin/sukker.

- Ta kostilskudd som feks. multivitamin/omega3.

- Evt. meditere en time daglig, du får bedre sinnsro/fokus av det.

- Start dagen med et glass vatn og en kopp te. (Vil anbefale en grønn te, helst økologisk eller av god kvalitet, bruker selv å lage en kopp med en halv presset sitron, 2 små skiver ingefær og litt honning hver morgen.)

- Te/kaffe kan hjelpe på. Men prøv å hold deg til maks 2-3 kopper daglig, siden for mye tørster ut kroppen.

- Drikk vatn så fort du merker at du er tørst.

- Skriv ned ting du må huske på! (Det finst apper på mobilen som funker utmerket til slikt.)

- Tenk igjennom hva slags virkelighetsoppfattelse du har?

- Er det handlinger/tanker som du gjør/føler, som du kansje burde slutte med?

Har selv fått diagnosen ADD. Sliter med hukommelse, konsentrasjon og psykisk stress/uro.

Det er mange som sliter med disse tingene som selv ikke har fått noen diagnose,

så det kommer ann på deg selv hvor godt du selv vil at du skal yte :)

Endret av Graf1ga
Lenke til kommentar

Tror du enkelt å greit må;

- Få deg minst 8 timer søvn, gjerne mer visst du føler du er ekstra trøtt + en god rutinert døgnrytme. (Dette er det viktigste punktet)

- Trene. (Minimum en time hver dag.)

- Spise sunt. (Fisk, grønnsaker, frukt, nøtter osv.)

- Utfordre deg selv på det områdene du er dårlig på.

- Unngå alkohol/nikotin/sukker.

- Ta kostilskudd som feks. multivitamin/omega3.

- Evt. meditere en time daglig, du får bedre sinnsro/fokus av det.

- Start dagen et glass vatn og en kopp te. (Vil anbefale en grønn te, helst økologisk eller av god kvalitet, bruker selv å lage en kopp med en halv presset sitron, 2 små skiver ingefær og litt honning hver morgen.)

- Te/kaffe kan hjelpe på. Men prøv å hold deg til maks 2-3 kopper daglig, siden for mye tørster ut kroppen.

- Drikk vatn så fort du merker at du er tørst.

- Skriv ned ting du må huske på! (Det finst apper på mobilen som funker utmerket til slikt.)

- Tenk igjennom hva slags virkelighetsoppfattelse du har?

- Er det handlinger/tanker som du gjør/føler, som du kansje burde slutte med?

Har selv fått diagnosen ADD. Sliter med hukommelse, konsentrasjon og psykisk stress/uro.

Det er mange som sliter med disse tingene som selv ikke har fått noen diagnose,

så det kommer ann på deg selv hvor godt du selv vil at du skal yte :)

Takk! Jeg skal prøve så godt jeg kan. :)

Hva mener du med virkelighetsoppfattelse?

Jeg har mange tanker om at andre er viktigere enn meg, jeg føler meg ofte verdiløs -- jeg vet godt at dette ikke er tanker jeg burde ha og prøver hele tiden å ikke tenke på det, men er veldig vanskelig.

Jeg har veldig mange små uvaner: jeg sitter hele tiden å rister på foten, synger, plysterer, lager lyder, biter på fingrene, trommer på overflater, veldig urolig (sitter å vrir meg når jeg sitter eller når jeg skal sove), soner ut og mye mer. :p

Anonymous poster hash: 04d5a...416

Lenke til kommentar

Virkelighetsoppfatning: http://forskning.no/stress-psykologi/2013/05/god-virkelighetsoppfatning-oker-livskvaliteten

Meditasjon: http://meditasjon.nyttiginfo.no/program.htm

Du finner også noen gode apper for meditasjon.

Finn noe du virkelig liker å gjøre og som du mestrer godt.

Jeg føler jeg er god på data feks. selv om jeg vet at jeg ikke er like flink på alle områder innen dette temaet, så er det jo helt normalt.

Men det viktige er at du virkelig liker det du holder på med og at du er i et godt mijø.

Gi litt faen i ting du ikke mestrer så godt, det er alltid en annen arena du er bedre på.

Unngå selvkritikk, la heller kritikken komme ifra andre men tenk igjennom om kritikken er rettferdig.

Eller så er det fort gjort at du skader ditt selvbilde.

Mye av det du hører/opplever igjennom dagen vil sette seg fast i underbevisstheten din, den delen av hjernen har du ikke tilgang til når du er våken, den går mer på autopilot. Om natten derimot så forandrer hjernen seg og du får tilgang til denne delen, da begynner du å drømme, hjernen vil da prøve å lagre/tolke det du har opplevd iløpet av dagen. Det er derfor veldig viktig at søvnen din er av god kvalitet. 

Hva er egentlig sannhet?

Lytt til din egen individuelle meninger om ting å vær modig nokk til å si dem, men ikke tving det på folk.
Ikke bry deg for mye om hva andre synst du bør gjøre, det er ditt liv å du sitter med fasiten.

Hva er din personlighet?

Noen ting vi mennesker gjør/føler ligger i vår natur, har man god selvinnsikt å samtidig klarer å like seg selv for den man er, så har du et mye bedre potensiale til å bruke hjernen din på det områdene du er god på.

Anbefaler deg derfor å ta en personlighetstest, visst du ikke har prøvd det ut før :hmm:

https://www.16personalities.com/no/gratis-personlighetstest

Ta deg god tid å vær ærlig med deg selv når du tar testen.

Endret av Graf1ga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...