Gå til innhold

[Løst] MSI Z270 Gaming M3 hovedkort sammen med Samsung 960 PRO

Hardcare

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har akkurat oppgradert datamaskinen min med noen nye komponenter:

• MSI Z270 Gaming M3
  • intel Core i7-7700K
  • Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB
  • MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8GB
  • Samsung 960 PRO 512GB

Systemet funker flott, har installert og oppdatert alt jeg kunne finne av drivere og BIOS, men M.2-disken opptrer en god del treigere enn det jeg hadde forestilt meg.

Den er oppgitt å klare "up to 3500MB/s read", mens jeg har kjørt flere tester i f.eks Crystaldiskmark og opplever ikke mer enn like rundt 900MB/s read.

Nå kan riktignok 900MB/s gå innunder "up to 3500MB/s", men det føles for meg som om denne disken burde være raskere enn det jeg har fått til.

Manualen til hovedkortet sier at den skal støtte en M.2-disk med PCIe 3.0 x4-båndbredde i første M.2-sporet samtidig som et skjermkort er installert i PCIe x16-sporet.

Det kan selvfølgelig være god, gammel brukerfeil et sted i alt dette, men jeg liker jo å tro at jeg har installert systemet etter alle kunstens regler.

Edit: Jeg forsøkte senere å flytte M.2-disken til spor 2, selv om ikke dette var oppgitt i manualen.

Nå viser endelig Samsung Magician at disken er koblet til med x4-båndbredde som ønsket.

Om det skulle være noen andre som opplever lignende, så håper jeg at dette kan være til hjelp.

Endret av Hardcare
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools.html

https://downloadcenter.intel.com/product/98089/Intel-Z270-Chipset

Prøv disse driverne og se om det blir bedre da? Godt mulig du har utdaterte drivere.

Prøv å slå av indeksering av SSD disken godt mulig det gjør SSD diskene tregere.

Du burde vel få 2000 MB\S i minstefall.

Endret av LMH1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...