Gå til innhold

[Løst] MSI Z270 Gaming M3 hovedkort sammen med Samsung 960 PRO

Hardcare

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har akkurat oppgradert datamaskinen min med noen nye komponenter:

• MSI Z270 Gaming M3
  • intel Core i7-7700K
  • Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB
  • MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8GB
  • Samsung 960 PRO 512GB

Systemet funker flott, har installert og oppdatert alt jeg kunne finne av drivere og BIOS, men M.2-disken opptrer en god del treigere enn det jeg hadde forestilt meg.

Den er oppgitt å klare "up to 3500MB/s read", mens jeg har kjørt flere tester i f.eks Crystaldiskmark og opplever ikke mer enn like rundt 900MB/s read.

Nå kan riktignok 900MB/s gå innunder "up to 3500MB/s", men det føles for meg som om denne disken burde være raskere enn det jeg har fått til.

Manualen til hovedkortet sier at den skal støtte en M.2-disk med PCIe 3.0 x4-båndbredde i første M.2-sporet samtidig som et skjermkort er installert i PCIe x16-sporet.

Det kan selvfølgelig være god, gammel brukerfeil et sted i alt dette, men jeg liker jo å tro at jeg har installert systemet etter alle kunstens regler.

Edit: Jeg forsøkte senere å flytte M.2-disken til spor 2, selv om ikke dette var oppgitt i manualen.

Nå viser endelig Samsung Magician at disken er koblet til med x4-båndbredde som ønsket.

Om det skulle være noen andre som opplever lignende, så håper jeg at dette kan være til hjelp.

Endret av Hardcare
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Flotters! Skal jeg ha i bakhodet når jeg installerer en M.2 i sommer.

Hva fikk deg til å kjøpe akkurat det hovedkortet? Jeg driver og ser på z270 hovedkort selv og føler det er et hav av produsenter og forskjellige typer fra hver produsent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...