Gå til innhold

Aprilfest 2017 - Comma Chameleon - No dogs allowed

Anbefalte innlegg

Bruker: Comma Chameleon
DeltagernivåPingle

UtstyrFuji X-T1 + Fuji xf 35mm f/2 WR + Samyang 8mm f/2.8 

Canon 70d + Canon 70-200 f/4L IS USM

Utfordring;

Utfordringen min går kort og godt ut på å ikke ta bilder av hunder. 

Merker at det meste jeg tar i hverdagen blir (naturlig nok) av hunden vår, Houdini (link til instaen hans her). Det er morro, men merker at det blir veldig ensformig når jeg blar igjennom Lightroom-katalogen og savner litt å ta bilde av bygninger, natur, andre folk osv. da det er noe jeg gjorde mye mer før. 

Så nå får jeg en god unnskyldning til å dra ut og fotografere litt andre greier. Siden det er min første utfordring jeg er med på så får pingle-nivå holde i massevis tenker jeg.

Som en liten ufrivillig tilleggsutfordring så blir jeg jo automatisk litt begrenset i forhold til tidligere da jeg per i dag bare har to objektiver og begge er fastoptikk. 

Håper jeg får til noe, og lykke til til dere andre som er med på aprilfesten! :D

edit: Måtte redigere utstyrslisten da jeg byttet halvveis inn i utfordringen.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Rakk ikke å poste i går. Er det da okei at jeg poster gårdagens og dagens i samme post eller hvordan fungerer det om man ikke rekker å lage innlegg? Min første fotofest så jeg tar en kjapp en og legger inn både gårdagens og dagens i samme så får jeg prøve å poste riktig videre.

Bilde 1 - 1. april

32984216563_95f8de86c3_o.jpg1. April by Christoffer Lund, on Flickr

35mm, ISO 640, f/16 ,1/30s

Dette er en bitteliten elv rett ved der jeg bor. Tok dette håndholdt i går på en ganske solfylt dag. Imponert over å få noe slørete vann fra håndholdt. Var egentlig et testbilde bare mens jeg lekte litt med innstillingene men hadde ikke noe bedre fra i går så da blir det dette!

Bilde 2 - 2. april

32984216173_acb56c5bab_o.jpg2. april by Christoffer Lund, on Flickr

35mm, ISO 500, f/4, 1/4000s

Idag var jeg en liten tur innom Oslo med kameraet. Det beste hovemotivet idag ble en fugl. Skal holde det minimalt med dyr da utfordringen går litt på det, men det er morro å komme nært disse byfuglene. Hadde to alternativ til for dagen i dag, som jeg legger ved i spoiler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra å gi seg selv nye utfordringer og prøve noe nytt.

Liker måke-bildet fra 2. april. Den ser nesten ut som en statue.

Hettemåken er flott! Fin komposisjon.

Fin start på festen!  Likte godt bilde 2 , samt spoilerbildet av dua!   :)

Flott det måkebildet, fine fargetoner. :yes:

Tusen takk for tilbakemeldinger!

Festen min har gått litt dårlig da jeg tilfeldigvis bestemte meg for litt siden å bytte tilbake til Canon fra Fuji så jeg er midt i en periode der jeg ikke har noe kamera (utenom telefonen). Derfor har det blitt dårlig med bilder nå et par uker. Uflaks at det havnet midt i aprilfesten. Håper dere kan tilgi meg :D.

MEN så har jeg fått lånt meg et lite, gammelt og slitt Canon 1000D. Og som man hører hele tiden så er det jo fotografen som teller, ikke utstyret så da tar jeg på meg den utfordringen også. Var en tur innom Lillestrøm i dag (15.) og kom over et merkelig "kunstprosjekt"(?). Et tannhjul som lyser opp langs en liten gangbro og toglinjen går forbi bak. Ventet litt på at et tog skulle komme og fikk da dette. Mulig det er en kjent plass for de i området, men nytt for meg.

Så da kjører vi på med hovedbildet for 15. april. 

15. April

33675541960_c5f98bd868_o.jpgAprilfest 15. by Christoffer Lund, on Flickr

Legger alternativet i spoiler. Personlig så likte jeg egentlig dette bildet best, men utifra tilbakemeldingen i huset så var det andre mer tiltalende for de så de fikk velge. Begge havner i tråden uansett :D

15. April - Alternativ

33903419932_df10206370_o.jpgAprilfest 15. Alternativ by Christoffer Lund, on Flickr

Lenke til kommentar

Det var flott! Likte det i spoiler også - men de er forskjellige. (Godt valg) :yes:

Tusen takk! Fått litt mer sansen for togbildet i ettertid. I alle fall det av de to som krevde mest arbeid fra min side.

Stilig bilde den 15. ! :)

Tusen takk! :)

Et kjempelekkert bilde! Jeg lurte nesten på om det var dobbelteksponert.

Takker! Klarte dette i en eksponering, men fikk et dårlig bilde ved første toget så måtte stå i 30-40 minutter i kulda og vente på neste og håpe på at lukkertiden timet seg bra med hastigheten på toget. Gikk heldigvis veldig fint. Tok 30+ testbilder i mellomtiden for å forberede meg :p.

Lenke til kommentar

Endelig kjøpt meg kamera igjen så da blir det noen bilder. Blir veldig pinglete Aprilfest for min del, men morsomt er det og blir egentlig bare mer motivert til å fortsette og gjøre det bedre neste gang. I mellom festene også såklart :)

Canon 70D + Canon 70-200 f/4 L IS på disse bildene. Må lære meg litt med det, men liker utstyret godt foreløpig. Skulle gjerne vært f/2.8 IS men f/4 holder til mye. 

22. april

33426734214_855c848632_o.jpg22. april by Christoffer Lund, on Flickr

Fin himmel synes jeg. Ikke noe mer spesielt, men fikk da bilde.

23. April

33884656520_1c8a79c051_o.jpg23. april by Christoffer Lund, on Flickr

Fin himmel igjen med en skyskraper som motiv. Fortsatt en av de første bildene med kameraet.

Legger ved en alternativ versjon. Liker som sagt linjer og kunne fint ha brukt dette bildet også, men da mister man jo de fine fargene.

Lenke til kommentar

Fine de to siste bildene, og spesielt den 23.4.!  :)

PS!

Gratulerer med nyervervelsene...

Takker! Det var også min favoritt. 

Og gøy med nytt utstyr. Har egentlig lyst på fullformat, men skal teste 70D en stund da jeg også vektlegger touch-skjerm og gode videoegenskaper. Mulig jeg oppgraderer etterhvert, men dette holder i massevis egentlig. Farlig dyr hobby med foto.

Fin himmel ja - og skyskraper som matcher - fine fargetoner :yes:

Tusen takk! :)

Kom meg ut idag også gitt. Fikk en haug med dårlige bilder og noen som jeg synes var godkjent. 

27. April 

34269082476_6cfa1b2453_o.jpg27. April by Christoffer Lund, on Flickr

Mens jeg var og knipset bildet som er i spoiler under så la jeg merke til et par unggutter som tok fart og kjørte med ei handlevogn ned en bakke flere ganger. Fikk noen bilder på deres siste tur. Morsomt bilde og gøy å fange et øyeblikk, og ikke bare et motiv. Bygninger, vær og slikt er mer stasjonært så dette var gøy å få med. 

27. April - Alternativ

34269082886_0a7bfe278c_o.jpg27. April - Alternativ 1 by Christoffer Lund, on Flickr

En statue i rådhusparken i Lørenskog. Liker måten den skjærer bildet i to på. Var ganske fine farger i himmelen, men følte at svart-hvitt passet motivet bedre.

Bonus-bonus-bilde da jeg likte himmelfargene. hysjhysj

27. April - Alternativ 2

34269082766_8bbddef41e_o.jpg27. April - Alternativ 2 by Christoffer Lund, on Flickr

Lenke til kommentar

stillig bilde på 15. april. fin effekt ved bruk av lang lukketid, fine linjer, farger og kontraster. 

fin stemning og lys på 22. april.

jeg liker aller best 27. april som viser fart og spenning. fin komposisjon og bra timing med beina i lufta og ekstra "luft" mot venstre. fint at du tok med nok av fortauet som viser nedoverbakke. et pluss for at det er gjort til svart&hvitt  :thumbup: 

Lenke til kommentar

stillig bilde på 15. april. fin effekt ved bruk av lang lukketid, fine linjer, farger og kontraster. 

fin stemning og lys på 22. april.

jeg liker aller best 27. april som viser fart og spenning. fin komposisjon og bra timing med beina i lufta og ekstra "luft" mot venstre. fint at du tok med nok av fortauet som viser nedoverbakke. et pluss for at det er gjort til svart&hvitt  :thumbup:

Takk for god og grundig tilbakemelding! Ja var ganske heldig med et par av bildene den 27. april. Rakk å bytte til seriemodus og knipset ~10 bilder for å få føttene i riktig posisjon. Ble to bilder som ble gode og dette var det beste. Morsomt med uttrykket til "passasjeren". 

Fikk knipset litt i går også og her ble det beste synes jeg da.

29. April

34218844091_80c83f77ef_o.jpg29. April by Christoffer Lund, on Flickr

Lenke til kommentar

Rakk få inn ett par bilder i går. Ble ikke fornøyd med noen av de, men bedre enn at det står tomt her. 

30. April - Havnelageret

34389387315_048ff05b14_o.jpg30. april by Christoffer Lund, on Flickr

Tok med kameraet når jeg gikk tur med bikkja i skauen. Er ganske fin utsikt der, men ikke noe som gjør seg bra på kamera dessverre (synes jeg).

34230674152_8f5acda937_o.jpg30. april - alternativ by Christoffer Lund, on Flickr

Alt i alt synes jeg det gikk ganske OK å gjennomføre. Skulle såklart ønske jeg var enda mer aktiv, men med tanke på systembytte samt at jeg har vært litt bortreist så gikk det helt greit. Ikke skuffet, bare motivert for å fortsette! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...