Gå til innhold

Dumt spørsmål.

Anbefalte innlegg

Jaja, jeg er litt grønn (sitter tross alt i min nydelige kiwi-uniform :green: ), så derfor har jeg lov til å spørre slike spørsmål:

Har en splitter ny PC330 som jeg lekte litt med igår, også skulle jeg overføre det jeg tok opp til PCn, men den kabelen USB kabelen og det programmet som fulgte med kameraet hentet bare inn bildene fra Memorysticken. Hva slags program og kabler trenger jeg for å få lagt inn det som er på DV tapen på PCn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå heller for et enklere redigeringsprogram i starten. Avid Free DV er ikke akkurat intuitivt for nybegynnere.

Forslag:

? Windows Movie Maker (gratis i Windows XP)

? Pinnacle Studio 8

Begge disse er ganske enkle å bruke. I alle tilfelle så er det FireWire en benytter når du skal overføre video fra kassetten til PC'en. Om du ikke har FireWire-kort fra før kan du f.eks. kjøpe Pinnacle Studio DV ver. 8 - her får du med Studio 8 programvaren, FireWire-kort og -kabel.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Vil anbefalle det samme som Adonis. Pinnacle DV8 får på Lefdal for 800-1300 kr. Det er med firewirekort, kabel og Studio 8 redigeringsprogram som er enkelt å sette seg inn i. Helt logisk oppbygd. En meny for å capture(legge film fra kamera til PC). Edit for å redigere filmen. Klippe bort og legge til og med overganger mellom klipp. Så en meny for overføring tilbake til kamera eller et annet format på harddisken.

Oppdater til nyeste versjon av programmet.

Du kan kjøpe med tilleggsprogram som hollywood fx som er masse effekter og Instant DVD som jeg tror hjelper deg med DVD brenning.

Lenke til kommentar

Synes dette spørsmålet er veldig vanleg her på forumet.

Veldig mange som prøver å overføre video med USB-kabel, fordi det er det som følgjer med. Men skal ein redigere på PC så bruk FireWire (i dei fleste tilfelle er det berre det som er mogleg).

Kanskje dei som sel kamera, og produsenten bør opplyse betre om kva du treng for å koble kameraet til PCen. Har sjølv PC105, og det står kunn eit par sider (viss eg ikkje hugsar heilt feil) i manualen om tilkopling til PC. Det virke som produsenten meiner at når du har kobla kameraet til PCen så er du begynt med videoredigering som ikkje har noko men sjølve kameraet å gjere. Kanskje ikkje heilt feil heller...

Endret av BA1
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av produsentenes manglende firewire-veiledning:

For det første gjelder dette særlig kameraer som koster lite (mindre enn kameraet i ditt tilfelle).

Jeg har fått et inntrykk av at produsenten tror at kjøperen vil bruke kameraet som man bruker et analogt... Poenget med at det er digitalt er kvaliteten av filmen, den er myye bedre enn f.eks. video8.

Dette inntrykket vil med andre ord si at man forventer at en som er så avansert at han vil prøve seg på videoredigering kan en del om dette. For personer som kjøper dyrere kameraer bør dette jo være en selvfølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...