Gå til innhold

Norske kraftkabler mister fire prosent av kraften på vei til Danmark

Anbefalte innlegg

Sol i Norge vil i store perioder produsere når kraftpriser er lave. Sommerstid når det er ferie, fabrikker ferie osv.

I vårt område er sommerpris eks fast abonnement ca 50øre/kWh. Vinterstid er kWH pris 80 øre KWh.

Tenker på om en skal bruke så høy kWh pris for sol når en har effektledd? Solen hjelper jo ingenting mot effekt... ( må da ha akkumulator ++)

Når en rekker payback for sol bør en da gjerne se bort fra effektledd som i Norge er typisk 10-30 øre kWh hos sluttkunder?

Payback pris for sol vil da være 50-60 øre PR kWh for sol, varmepumpe, vannkraft som leverer effekt vil derfor ha en høyere snittpris?

Tar jeg feil her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei klarar nok ikkje variasjonen i dansk vindkraftproduksjon.

Det klarer heller ikke kraftkablene. Og hvorfor skulle Norge være de eneste som regulerer kraften i Danmark?
Kraftkablane er til god hjelp, saman med kablar og luftspenn til Sverige, og kablar og luftspenn til Tyskland og mykje intern regulering i Danmark. Til dømes elkjelar i fjernvarmeanlegg. Nei, vi er langt frå dei einaste. Men vi får billig kraft, for det meste om vinteren når krafta trengst her i landet. I motsetnad til danskane, som for det meste har fjernvarme, varmar vi husa våre elektrisk. 

Å starte aluminiumsverk i Danmark for å kunne eksportere aluminium til Noreg når vi har lite regn høyrest litt urealistisk ut. Det er jo kraft vi treng då, ikkje aluminium.

Det er et fullstendig tullete forslag du legger i min munn. Prøv å skjønn hva jeg mener i stedet for å vri det til en stråmann.
Då må du forklare betre kva du meiner. Eg trur det er heilt urealistisk å redde oss ut av ein tørr vinter ved å importere aluminium frå Danmark, eller at danskane skal få kraft i vindstille periodar ved å importere aluminium frå Noreg. Kva problem er det du prøver å løyse med å frakte aluminium?

Det er vel ingen som foreslår at danskene skal få kraft av importere aluminium. Poenget var å sammenlikne energitapet. Så enkelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...