Gå til innhold

App for trygghet i heimen

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Finnes noen egnede apper som gir feks. eldre og syke trygghet i heimen?

Funksjoner som kan være kjekke å ha:

-automatisk varsling til venner/pårørende om man ikke får slått av alarmen

-dedikert alarmknapp på låseskjerm/startskjerm om man trenger hjelp umiddelbart

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg og er på jakt etter noe slikt.

Diabetesguard finnes for iPhone og har noen av disse funksjonene, og de sier den kommer for android etterhvert. De har også betalingsalternativer som tilknytning til Falck redningstjeneste.

Man Down er også noe lignende men den passer ikke for de fleste. Da må man i såfall ha en egen dedikert telefonen som kun kan ligge stille og kjøre denne appen.

Det er i grunn veldig rart at det ikke finnes flere slike apper, men nå eldes jo befolkningen med mobilen i hånden så det tvinger seg vel frem etterhvert. Telia reklamerer med en klokke på TV om dagen som kanskje kan tilby noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg vet Doro telefonene hadde en dedikert knapp før som ringte opp inntil tre numre i rekkefølge om brukeren trykte på denne. Ved siden av dette har man jo trygghetsalarm som man får fra hjelpemiddelsentralen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

For å følge opp min egen tråd så har jeg ikke kommet så mye lenger. En smart løsning mange kanskje kan finne nyttig er å ha et Jabra headset (ørepropp) koblet til bluetooth på mobilen, hengende i kraven/knappehullet fordi to trykk på knappen ringer opp siste mann i kontaktlista.

Om man da er litt påpasselig med å legge "den riktige kontakten" øverst etter hver samtale så kan dette fungere på den måten at man får slått alarm på en eller annen måte før man treffer dørken.

På samme måte vil en smartklokke også kunne hjelpe om den innehar riktig funksjoner og brukervennlighet.

Når det gjelder dette med en app som varsler andre om man ikke slår av alarmen så er jeg like langt.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig noe helt annet, men det kan være interessant likevel. Helt i startgropen, og jeg vil tro den kan utvikles videre m.t.p. trygghet. Hva med om du kontakter de? Vi kommer trolig til å skaffe en slik til vår mor som er 80. Egentlig mest for å kunne ha litt enkel dagligdags kommunikasjon. Personer på 80 pluss (og gjerne yngre enn det og, for den saks skyld) kan ha vansker med å bruke en vanlig smarttelefon, selv om den er satt opp så enkelt som mulig. Ikke helt gratis (15.000,-) men jeg synes det høres spennende ut.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Jeg ser at continyou.no selger noe som kan være aktuelt, men spørsmålet er om tradisjonell smartklokke eller app til mobil kan være tilfredsstillende nok i mange tilfeller. Prisen på klokka er kr. 5490,- pluss abonnement.

For vår del ville det vært nok om en app på mobilen kan stilles inn til å varsle dersom alarmen ikke slås av. Det står ingenting om at denne klokken har denne funksjonen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Jeg og er på jakt etter noe slikt.

Da ser det ut til at Diabetesguard er i gang for Android i tillegg til IOS.

Om man ikke svarer/slår av alarmen eller nedtellingstidtaker varsles valgte pårørende eller Falck alarmsentral. Dette koster kr. 33 og tilknytning til Falck kr. 99 pr. mnd.

Appen har vel også noen andre funksjoner men har ikke testet den enda. Kan fint benyttes for andre enn kun de med diabetes.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at Diabetesguard er i gang for Android i tillegg til IOS.

Om man ikke svarer/slår av alarmen eller nedtellingstidtaker varsles valgte pårørende eller Falck alarmsentral. Dette koster kr. 33 og tilknytning til Falck kr. 99 pr. mnd.

Appen har vel også noen andre funksjoner men har ikke testet den enda. Kan fint benyttes for andre enn kun de med diabetes.

Høres jo litt dyrt ut.

På Android kan man vel relativt enkelt lage noe selv? med feks appen "Tasker".

Da kan man også (med Tasker Plugin) legge inn enkle \ brukervennlige apper på Android smartklokken.

Vet hvert fall at Samsung IconX ørepropper lar deg trykke X antall ganger, så vil den åpne "Google Now", den kan erstattes med at den feks ringer noen, eller utfører kommandoer (via Tasker) som feks sender SMS til en pårørende med GPS lokasjon ol, deretter ringer personen.

Om du vil "leke" litt selv, vil jeg anbefale Tasker for android + plugins.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Høres jo litt dyrt ut.

På Android kan man vel relativt enkelt lage noe selv? med feks appen "Tasker".

Da kan man også (med Tasker Plugin) legge inn enkle \ brukervennlige apper på Android smartklokken.

Vet hvert fall at Samsung IconX ørepropper lar deg trykke X antall ganger, så vil den åpne "Google Now", den kan erstattes med at den feks ringer noen, eller utfører kommandoer (via Tasker) som feks sender SMS til en pårørende med GPS lokasjon ol, deretter ringer personen.

Om du vil "leke" litt selv, vil jeg anbefale Tasker for android + plugins.

Kan man automatisk få den til å sende ut sms til valgte kontakter dersom man ikke slår av alarmen?

Lenke til kommentar

Kan man automatisk få den til å sende ut sms til valgte kontakter dersom man ikke slår av alarmen?

Hvilken alarm tenker du på?

Om det feks er en "alarmknapp" på låseskjerm, de trykker denne så teller den ned fra feks 20. Dersom den ikke blir avbrutt før den når 0, så sender den ut SMS til en definert liste?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvilken alarm tenker du på?

Om det feks er en "alarmknapp" på låseskjerm, de trykker denne så teller den ned fra feks 20. Dersom den ikke blir avbrutt før den når 0, så sender den ut SMS til en definert liste?

Jeg tenker på vekkerklokken, så om man ikke slår av denne så sendes automatisk en sms man har skrevet på forhånd til valgte kontakter.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på vekkerklokken, så om man ikke slår av denne så sendes automatisk en sms man har skrevet på forhånd til valgte kontakter.

Oh skjønner.

Kan "eksperimentere" litt i kveld så teste, men dette høres veldig basic ut så det er jeg 99% sikker på at man kan få til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Oh skjønner.

Kan "eksperimentere" litt i kveld så teste, men dette høres veldig basic ut så det er jeg 99% sikker på at man kan få til.

Blir spennende å høre om du får det til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...