Gå til innhold

Finnes klokker spesielt beregnet på helse/sikkerhet/trygghet?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Overskriften sier sitt.

Jeg tenker på om det finnes klokker som kan brukes som en trygghetsalarm for eldre og syke?

Bør være enkle å trykke på ved behov for hjelp

Fordel om de kan varsle ved feks. hjertestans.

All hjelp mottas med takk!

Tar gjerne i mot tips om apper til mobil som kan gi en viss form for trygghet i heimen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vet ikke om dette er helt det du spør etter, men så reklame for denne på TV i går kveld: http://www.mynewsdesk.com/no/telia-norge/pressreleases/lanserer-unik-helseklokke-som-kan-redde-liv-1852880

Finnes sikkert andre løsninger også. Poenget ved hjertestans er at dingsen selv må kunne initiere varsel, det er ikke i alle situasjoner brukeren er i stand til å gjøre dette selv. Utfordringen med slike løsninger vil nok være et stort antall falske alarmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vet ikke om dette er helt det du spør etter, men så reklame for denne på TV i går kveld: http://www.mynewsdesk.com/no/telia-norge/pressreleases/lanserer-unik-helseklokke-som-kan-redde-liv-1852880

Finnes sikkert andre løsninger også. Poenget ved hjertestans er at dingsen selv må kunne initiere varsel, det er ikke i alle situasjoner brukeren er i stand til å gjøre dette selv. Utfordringen med slike løsninger vil nok være et stort antall falske alarmer.

Jeg så også den reklamen og tenkte at dette må være noe smartklokker allerede har i dag/burde ha - siden de allerede måler puls osv. 

Klokken kan gi alarm slik at brukeren kan skru den av før varsel sendes pårørende. På den måten vil man unngå uønskede alarmer. Alternativt kan man bare bruke tidssatte alarmer og ikke pulsfunksjonen om denne klokken kanskje er litt dårlig på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er fortsatt mange smartklokker og aktivitetsbånd som ikke måler puls. De som måler puls gjør dette med varierende kvalitet, den smartklokken jeg har hatt som best måler puls er Apple Watch. Uansett, også på den, får man lett brudd i målingen ved at klokken/armbåndet forskyver seg  under bruk, noe som vil gi alarm. Stabil og pålitelig pulsmåling får man kun ved pulsbelte, og hvem vil vel gå med dette på 24/7? Det er også andre parametere i klokken/armbåndet som bør gi alarm, for eksempel mangel på bevegelse over en tidsperiode. Bruker kan ha besvimt eller av andre årsaker være ute av stand til å bevege seg, men fortsatt ha puls.

Interessant markedsområde, men vil nok ta noe tid før vi ser produkter/løsninger som fungerer bra nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ser i det minste for meg app man kan ha på mobilen som sender sms til de man ønsker dersom man ikke slår av vekkeklokke/alarm. Jeg har enda ikke kommet over en app som dette bortsett fra diabetesguard som kun funker på iPhone.

Man kan sette opp forsinket sending av sms på mobilen for deretter å sette alarmen fem minutter før. For deretter igjen å justere nytt tidspunkt for automatisk/forsinket sending av sms.... blir litt tungvint om man ønsker mer enn en person på mottakerlista og flere alarmer om dagen.

Om man har en smartklokke kan man vel ringe fra denne om man skulle falle med et enkelt tastetrykk - alt hjelper, men kommer veldig an på hvilke utfordringer man har. Om man derimot får for lavt blodsukker eller hjertestans er det jo liten vits igjen...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skal noe slikt ha praktisk nyttverdi, må løsningen kunne varsle automatisk. Varsling bør skje tilnærmet umiddelbart ved stor endring eller bortfall av puls, og etter en valgbar tid uten aktivitet, gjerne varierende etter tid på døgnet. Den må fungere uten interaksjon fra bruker, annet enn å avbryte uunngåelige falske alarmer, og bør være idiotsikker i bruk (kunne brukes av absolutt alle).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Automatisk varsling om man ikke skrur av alarmen. Dette burde være en smal sak å få til for en app-utvikler ville jeg tro.

Jeg vil også tro mange med diabetes, hjertetrøbbel, lavt blodtrykk og svimmelhet ville kjent seg langt tryggere med en slik app.

For de med større behov eller nerdetendenser så kunne det vært kjekt å styre denne appen via smartklokke, pulsbelte eller bevegelsesensor.

Alle funksjoner trenger ikke være idiotsikre, men et hjelpemiddel som senker engstelsen noen få prosent. For de som ikke klarer bruke utstyret kan jo gå for tradisjonell trygghetsalarm. Det er nok mange som finner seg i falske alarmer fordi man da vet at utstyret virker og at det finnes mer sikkerhet enn ingen sikkerhet. Det er ikke nødvendigvis bare gamle og demente som trenger enn viss form for trygghet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...