Gå til innhold

GUIDE: Bruktmarkedet Hvor får vi solgt en brukt iPhone raskest?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

PS: iPhone er heller ikke et særlig representativt produkt. Både fordi Apple holder seg "rart" i verdi i forhold til andre merker, men også fordi at det iblant en del innvandrermiljø, er knyttet stort statussymbol rundt det å ha en iPhone. Dette da det skjuler litt av den økonomiske utilstrekkeligheten og stigma opplevd ved å bo i et ellers svært velstående Norge. Må derfor regne med å få en del flere slike henvendelser, enn du ville fått på f. eks. en kaffemaskin eller kjøleskap. At folk er prisbevisste, er i følge meg, imidlertid bare bra. Det er som sagt holdningen blant annonsører som oftest burde nøstes opp i, ikke kjøper.

Det er i tilfelle det eneste stedet iPhone er en statusgreie. Du finner iPhones over alt, og jeg har to fordi iOS bare virker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det er en ting som frustrerer meg litt. Og det er at så himla mange som selger en iPhone oppgir ikke hvor mange GB den har. Så da må man spørre, for å finne ut at det er 16 GB som er uinteressant for min del.

De som skriver at iPhone er en statusgreie har visst ikke fått med seg at nå er det faktisk en statusgreie å si noe teit om iPhone. 

Kan ikke forestille meg at det kan være noe status å ha en telefon som "alle andre hater".

En iPhone er derimot veldig lett å selge. Den går som regel samme dagen som annonsen ble lagt ut. Jeg sitter etter flere uker fortsatt med min LG G5, for den vil ingen kjøpe.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS: iPhone er heller ikke et særlig representativt produkt. Både fordi Apple holder seg "rart" i verdi i forhold til andre merker, men også fordi at det iblant en del innvandrermiljø, er knyttet stort statussymbol rundt det å ha en iPhone. Dette da det skjuler litt av den økonomiske utilstrekkeligheten og stigma opplevd ved å bo i et ellers svært velstående Norge. Må derfor regne med å få en del flere slike henvendelser, enn du ville fått på f. eks. en kaffemaskin eller kjøleskap. At folk er prisbevisste, er i følge meg, imidlertid bare bra. Det er som sagt holdningen blant annonsører som oftest burde nøstes opp i, ikke kjøper.

Det er i tilfelle det eneste stedet iPhone er en statusgreie. Du finner iPhones over alt, og jeg har to fordi iOS bare virker.

Er også det blant barn og ungdom, men kanskje ikke i like høy grad blant voksne. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå så mange mner at en Iphone som er fra forige generasjon likevell er bedre en konurentene så er det på grunn av status
når man også forventer en høy pris på en brukt Ihone så er det fordi man tror det er stastus
Når folk står i kø for kjøpe denne telfone før den lanseres så er det for di det er status

Det brukes også andre argumenter som at "den bare virker" selv om det har vært flere tilfeller med merkelige feil på disse
å si at " det bare viker " kan man bruke på langt flere produkter en de fra apple

Iphone er er kansje ikke et status symbol men mange av de som bruker dem huser dem opp som status dingser

Endret av den andre elgen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selger mine på ebay. Mindre styr. Send til budvinner når betaling er mottatt. Ingen frem og tilbake med meldinger. Min iPhone 6 gikk til Sri Lanka til høyere pris enn de fleste Finn.no annonser. Eneste minuset er at man må på Posten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en ting som frustrerer meg litt. Og det er at så himla mange som selger en iPhone oppgir ikke hvor mange GB den har. Så da må man spørre, for å finne ut at det er 16 GB som er uinteressant for min del.

De som skriver at iPhone er en statusgreie har visst ikke fått med seg at nå er det faktisk en statusgreie å si noe teit om iPhone. 

Kan ikke forestille meg at det kan være noe status å ha en telefon som "alle andre hater".

En iPhone er derimot veldig lett å selge. Den går som regel samme dagen som annonsen ble lagt ut. Jeg sitter etter flere uker fortsatt med min LG G5, for den vil ingen kjøpe.

Nå får du en splitter ny G5 til kun 4000 kroner, så da er det liten vits å kjøpe den brukt hvis man ønsker den telefonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Nå får du en splitter ny G5 til kun 4000 kroner, så da er det liten vits å kjøpe den brukt hvis man ønsker den telefonen.

Tja, er man på Finn.no og leter etter telefon, så er det vel fordi man ikke har lyst å kjøpe ny til 4000 kr, men heller en brukt til 2.500. Jeg selger mye på Finn, og det pleier å gå bra, men denne telefonen er vanskelig å bli kvitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

i etterkant av denne artikkelne så er det flere ting man kan lure på !

Hvis en telfefon var så hinlabra når den ble kjøpt ny hvorfor skal man da selge den ?

Hvorfor slkal man egenlig ha en dyr telefon om en biligere kan gjøre samme nyttete (i følge enkelte tester ) ?

Da ender det opp i spørsmålet om Iphone er et statussymbol eller en telefon ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke tall på hvor mange ting jeg har kjøpt, solgt og gitt bort på Finn. Med visse sære unntak har det gått bra, men det kan ta litt tid å finne den riktige kjøperen/selgeren av og til. Mine tips:

1) Hvis noe virker for godt til å være sant (prisen er latterlig lav f.eks.), så er det en grunn til det. Verden vil bedras og du står i fare for å bli neste offer

Normalt sett ville jeg vært enig med deg, men.. Fant en laptop som var latterlig billig (8000,- vs nypris på 26.000 et år tidligere, i refurbished-emballasje ellers ubrukt). Visstnok til et firma som aldri kom igang. Vedkommende nektet å sende uten forehåndsbetaling, sa blankt nei til Finns sikre betalingstjeneste og generelt blinket alle lamper som kan blinke. Cash on pickup derimot var greit, og sjekk av serienummer også ok. Så det var et lite glimmer av håp likevel. Etter å ha avvist det hele som svindel og fått noen dager i tenkeboksen fant jeg ut at det likevel var verd et forsøk. Fikk en bekjent som bor nærmere enn meg til å ta en times biltur og endelig få avklart hva som var hva. Sjekk av serienummer var ok både på specs, kjøpedato, og den var ikke registrert som stjålet. Den bootet, var uten passord i TPM-chippen og klar for første gangs oppsett. Penger byttet hender og laptoppen ble sendt til meg. Alt var som fortalt og jeg kunne ikke vært mer happy.

Konklusjon: Iblant finner man gull, også på Finn. Og heldigvis er svindlere normalt sett så dumme at man må være seriøst neddopet for å bite på og bli lurt.

Mer on topic så virker det fåfengt å lansere tjenester som skal konkurrere med Finn. Synes også Finn er flinke til å modernisere og innovere, og har ikke blitt høye på egen suksess, Men igjen, få trodde noen ville klare å velte Altavistas dominans på nettsøk heller. Selv kjemper kan falle. Er Spock eller Letgo utfordrere som vil ta over? Neppe.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Nå så mange mner at en Iphone som er fra forige generasjon likevell er bedre en konurentene så er det på grunn av status

når man også forventer en høy pris på en brukt Ihone så er det fordi man tror det er stastus

Når folk står i kø for kjøpe denne telfone før den lanseres så er det for di det er status

Det brukes også andre argumenter som at "den bare virker" selv om det har vært flere tilfeller med merkelige feil på disse

å si at " det bare viker " kan man bruke på langt flere produkter en de fra apple

Iphone er er kansje ikke et status symbol men mange av de som bruker dem huser dem opp som status dingser

Argumentasjonen din er like elendig som alltid.

Innse det, mange liker iPhone. De har faktisk en annen smak enn deg. De synes iPhone er den beste telefonen for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En må gjerne kalle det skambud å by 1800 kroner lavere enn det som er annonsert, men dette er jammen meg en frekk annonse også.  :ohmy: 

En kan på nettet i dag, få en ny iPhone 6S 32GB-modell til 3799 kr hvis en binder seg til et rimelig 5GB-abonnement. Hvorfor i huleste skal en da betale tre og et halvt laks for en brukt iPhone 6 128GB-modell med bulk? Ikke bare er den kjent for å ha dårlig batteritid; som selvfølgelig forverres etter et års bruk, men en skal også ta i betraktning at reklamasjonstiden snart er brukt opp.

Å legge en slik telefon (med fysisk skade), ut for salg til over 2500 kr, synes jeg er uredelig. En kan argumentere så mye en vil med at snittet på Finn etc. ligger der, men spørsmålet er om disse telefonene faktisk blir solgt - og at dersom de blir det, om ikke kjøper er fullstendig uvitende til at han eller hun blir lurt. Det stiller et moralsk spørsmål.

Som privatperson skjønner jeg at det ikke kan unngås at folk setter kunstige høye priser i et snev av optimisme. Synes imidlertid ikke at Tek-redaksjonen skal bidra negativt til det smått råtne markedet som er på Finn og lignende markedsplasser.

Reklamasjonstiden snart brukt opp? Hvilket land lever du i?

I Norge har man 5 års reklamasjonsrett på mobil. Dette gjelder også fastmontert batteri.

Ikke bare det, Apple er en av få produsenter som faktisk gir deg en ny telefon dersom det er feil på din. Apple reparerer verken iPhone eller iPad i Norge.

Vet du hva som er riktig mtp verdi utifra gjenværende reklamasjonstid? F.eks. mister du 60% av verdien etter 3/5 år eller hvordan funker det? Har selv opplevd butikker som gir full verdi tilbake etter 4 år og andre som bare gir tilbake en prosentandel med bare et år igjen så bare lurte på om dette er bestemt noe sted.

Prøvde å google, men får bare 50 artikler fra aviser som lurer på om jeg vet forskjellen på reklamasjon og garanti.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper og selger mye via finn.no.

Å selge ting på finn.no er en prosess.

Legge ut annonse, så få inn alle skambud / uaktuelle greier. De seriøse folka tar kontakt 3-5 dager senere. 

Å selge bil der er mareritt. Annonseselgere som ringer selv om man har huket av for at de ikke skal det og alle andre som vil bytte mot en annen bil.

Finn funker som regel, men mye fantasi priser ute å går. Usikker på hva du skal selge det du skal selge for, se hva alle andre selger for å gå for max pris. Smitter selv over på loppemarked rundt forbi. Folk står på et jorde et eller annet sted å refererer til finn priser for de skal selge.

Det er også mye ting som blir solgt der som mange ikke ser noe til grunnet lagrede autosøk. Opplevd en del ganger at ting jeg har på autosøk blir solgt 1-2 min etter at annonsen blir publisert.

Det at de prøver seg på 4000.- for en brukt iphone er ikke så unormalt. Apple produkter har kunstig høy bruktverdi som ikke står i stil med virkeligheten. 

j

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tre irritasjonsmomenter ved bruktsalg:

- De som sier at de tar den, men aldri gir lyd fra seg igjen.
- De som pruter når man møtes etter å ha blitt enig om pris på forhånd!
- Skambud.

Endret av C64C
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Argumentasjonen din er like elendig som alltid.

Innse det, mange liker iPhone. De har faktisk en annen smak enn deg. De synes iPhone er den beste telefonen for dem.

Her er det faktisk du som har dårlige argumenter

For du er tydelig veldig hårsår bare fordi jeg stillte  kritiske  spørsmå om prisettingen på  Apple rodukter

Ergo så har du ikke oppfattet poenget mit

Man kan stille spøsmå hvorfor "normale" produker fra apple skal være høyere prisatt i forhold til "normale" produkter fra konkurentene

Det som tar kaka er at enkelte er villig til betale  like my eller mere for neste site utgave av denne telefoen i forhold til aller siste utgave ( som normalt skulle loste litt mere )

Da er det ikke lenger snakk om normalt bruk

om man kaller det for misunelse eller ei , får nå være en sakt , men når man kan velge mellom 2 telefoner som har samme bruksområde og de har like mange problemer eller fordeler i forhold konkurentene hvorfor skal man da velge den telfonen som koster 10-15 % mere når det kun er utseendet som er forskjellig

og i dag har  det utsendemessige minimal betyning for bruken

Når så mange "misbruker" pengene så vil det også medføre at produsenten tror at man har mere penger en man har som da medfører at de vil slutte å lage bilige tellefoner.

Om alle produsenter og kunder tenker på den måten så vil det på sikt medføre at kjøpelraften svekkes og inflasjonen økes litt

Her er altså poenget at man må kunne si i fra om noe har for høye pris dremfor å bare godta det uten viderere

jeg kunne tenke meg at det kom noen smartelfoner som bare koster noen få hundre kr uten abonement , men det blir vel for mye forlangt ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...