Gå til innhold

Fra og med i år får bensinbiler partikkelfilter - slik påvirker det motoren


Anbefalte innlegg

 

Ja nå som elbiler endelig kan lades like fort som man fyller fossilbiler og rekkevidden er minst like god, om ikke bedre så er man stokk dum om man fremdeles vurderer fossilbil.

Si fra når du kan betale med bankkort på en ladestasjon.

Sånn, nå har jeg sagt i fra. Kjøp deg en inventory eller brukt Tesla, kjør innom en Superlader, plugg bilen inn, hvis du ønsker kjøp deg en is på bankkkortet og elektronene flyter inn i bilen.

Fungerer like fint om du ikke bruker bankkort også. Gratis livet ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av lading gjøres hjemme og man begynner hver dag med full tank. Ingen behov for å dra innom noe sted på veien for de fleste i hverdagen.

Å få tilgang til lading kan være problematisk for mange i byer da. Et viktig punkt egentlig og stopper nok veldig mange fra å gå elektrisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo akkurat dette som forhindrer salg av elektriske biler i utlandet, hvor gateparkering er ditt eneste valg. Kan jo ikke akkurat dra en 50 meter lang kabel igjennom leiligheten din, ut vinduet, og i bilen for å få ladet.

For ikke å glemme at strømprisene i land som for eksempel Italia er ganske høye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er da mange i Norge også som ikke har mulighet til å lade hjemme eller evt. på jobb. Jeg kunne godt tenkt meg en elbil men det er utelukkende ladinga som pér idag er problemet. Og jeg er ikke noe spesielt unik eller spesiell person så det er garantert flere som er i samme båten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå må da forbrenningsmotorhesten snart være pisket i filler. Nå begynner det virkelig å nærme seg fullstendig latterlig. Løsningen er enkel.

Produser biler med elmotor og batteri, og grei rekkevidde.......

 

I motsetning til deg er det faktisk mange som kjører mye og langt. Blant annet drosjer.

i tillegg finnes det mye tungtransport der biler med 50 tonn last skal langt avgårde.

I denne forbindelsen (bensinmotor som får partikkelfilter) så er det vel ike snakk om tyngre kjøretøy uansett, da disse med mikroskopisk få unntak har bensinmotor (de letteste av sk tunge kjøretøy)

Lenke til kommentar

Er da mange i Norge også som ikke har mulighet til å lade hjemme eller evt. på jobb. Jeg kunne godt tenkt meg en elbil men det er utelukkende ladinga som pér idag er problemet. Og jeg er ikke noe spesielt unik eller spesiell person så det er garantert flere som er i samme båten.

Det er ofte et problem i byer, spesielt Oslo. Jeg kan lade hjemme, men da må jeg bruke en ladestasjon som borettslaget har satt opp. Den koster det altfor mye å bruke. På jobben får jeg ikke ladet.

Lenke til kommentar

Dovreekspressen har rett. Svært mye av diskusjonen baserer seg på folk med enebolig eller fast parkeringsplass. Dersom en løfter blikket litt og ser seg om i de større byene, både i Norge og i utlandet, så ser en at folk må parkere bilen på gata der de kan finne en ledig plass og har da normalt ikke tilgang til strøm. Ta en kikk på parkerings situasjonen i f.eks Paris eller London neste gang du er ute i verden og du vil se at biler med forbrenningsmotor vil være med oss lenge ennå.

 

Det er då ikkje noko vanskeleg å installere ladestasjonar langs gata? Sist eg var i Oslo, var det stort sett slike ladeplassar som var ledige. Alle andre plassar var opptekne. Eg endte med å køyre frå byen med 100% på batteriet, fordi eg ikkje fekk parkert nokon annan stad.
Lenke til kommentar

Holder meg til bensinbilen hvor jeg kan bruke 3 minutter i måneden på fylling og slipper å sope rundt på kjøpesentre og restauranter for å få tiden til å gå mens jeg lader.

Då brukar du mykje meir tid på fylling enn dei fleste som har elbil. Eg fyller heime, eg. Når eg søv. So kan eg bruke 20 minutt på å fylle når eg skal veldig langt, men då treng eg uansett mat undervegs. 20 minutt tilsvarer 6 av dine bensinfyllingar, og eg veddar på at du òg brukar tid på mat undervegs når du køyrer veldig langt.

 

Eg har ikkje tenkt på kor mykje tid eg har sløst vekk på bensinfylling og kø ved pumpa på måndags morgon før eg kjøpte elbil og slapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det noen som rett og slett ikke kan få inn i skallen sin at ikke alle har mulighet til å lade hjemme?

 

Du meiner vel der du parkerer bilen no? Dei fleste i Noreg har innlagt straum heime. Dersom du har fast parkeringsplass, ville eg undersøkt kva det kostar å setje opp ein ladestasjon der. Det kostar neppe veldig mange fulle tankar med bensin. Er det ein kommunal plass, kan du plage kommunen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at alle som har bil har et sted å parkere. Med tanke på utregningene fra Transportøkonomisk institutt om at mva-fritak for elbil er samfunnsøkonomisk lønnsomt, skulle det ikke forundre meg om det også hadde vært lønnsomt om stat og kommune hadde tatt regningen for å sette opp ladere på samtlige parkeringsplasser i byer i takt med utskiftning fra eksosbiler til elbiler.

Helsevesenet hadde antagelig spart enorme summer og mye lidelse og død kunne vært unngått.

Endret av Xaphoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regner med at alle som har bil har et sted å parkere.

Det er faktisk ikke tilfelle, det er ikke helt ukjent at man må basere seg på "vanlig" gateparkering som kanskje, kanskje ikke er tilgjengelig. At dette skal gjelde majoriteten av de som bor "sentralt", slik man kan få inntrykk av fra klagesangene til enkelte i denne tråden, er nok ikke tilfelle...
Lenke til kommentar

Det blir noe paradoksalt når en ser på hva som er det mest synlige symbolet på norsk oljerikdom når en sammenligner seg med andre europeiske land. Det er ikke klær, ikke hus , ikke mat, ikke generell bil standard eller sosiale ordninger. Nei, oljerikdommen har tillatt politikerene å dele ut den mest unike og uvanlige gaven til folket, nemlig avgiftsfritak på elbiler. Det er jo prisen i Norge som gjør at elbiler selger så godt i Norge i forhold til Sverige og Danmark. I det hele tatt så har vi i Norge en stor mengde "olje halliker". Jeg minner om at en hallik er en som lar en hore gjøre det skitne arbeidet for seg, for så å være "fin og ren person" og leve på anders penger. I Norge har vi en stor gruppe folk som med stor glede og innlevelse tar imot og lever av oljepenger, men som aldri kunne tenke seg å gjøre det "skitne arbeidet" som er nødvendig for å tjene pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... den mest unike og uvanlige gaven til folket, nemlig avgiftsfritak på elbiler.

Hæ?

 

De færreste siviliserte land har så høye avgifter på biler og ulike aspekter av bilbruk som Norge.

Ja, men ikke på elbiler. Med vanlige avgifter ville Tesla kostet 600 -800.000 kr mer ??

Lenke til kommentar

 

 

... den mest unike og uvanlige gaven til folket, nemlig avgiftsfritak på elbiler.

Hæ?

 

De færreste siviliserte land har så høye avgifter på biler og ulike aspekter av bilbruk som Norge.

Ja, men ikke på elbiler. Med vanlige avgifter ville Tesla kostet 600 -800.000 kr mer ??

 

Hva mener du med "vanlige avgifter"? Skulle man følge samme avgiftsordningen for alle biler ville mange elbiler fått negative avgifter, det var ikke aktuelt så i stedet gjorde man det enkelt og sa null eksosutslipp = null avgift.

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med "vanlige avgifter"? Skulle man følge samme avgiftsordningen for alle biler ville mange elbiler fått negative avgifter, det var ikke aktuelt så i stedet gjorde man det enkelt og sa null eksosutslipp = null avgift.

 

Enn så lenge elbiler ikke suger opp CO2 fra atmosfæren ville det nok ikke blitt negative avgifter. Forøvrig ville MVA og vekt-komponenten av engangsavgiften fort blitt noen hundre tusen kroner.

Endret av Tellurium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...