Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når forventes det at man skal være på jobb?

Blizzair

Anbefalte innlegg

Har en case her hvor jeg fikk beskjed om at jeg må begynne å komme tidligere på jobb.

Skiftet mitt starter 16.00. Og jeg er alltid innenfor døra, innført i arbeidstøy og klar til å jobbe 3-5min før arbeidstiden.

Dette er da tydeligvis ikke bra nok. Kan sjefen kreve at jeg kommer tidligere når vakten min begynner 16.00? Jeg får jo ikke betalt for de 3-5minuttene jeg kommer tidligere da jeg ikke stempler inn og ut og heller alt føres automatisk etter hvordan timene mine er satt opp. Da vil jeg heller ikke få ekstra betalt om jeg begynner å komme 10 min før, med mindre jeg blir satt opp til å jobbe litt tidligere på vaktlistene. Seneste jeg har kommet for sent er 1 eneste minutt og da ødelegger visst det så mye at andre må bli igjen fordi at jeg er sen.. (wtf?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har en case her hvor jeg fikk beskjed om at jeg må begynne å komme tidligere på jobb.

Skiftet mitt starter 16.00. Og jeg er alltid innenfor døra, innført i arbeidstøy og klar til å jobbe 3-5min før arbeidstiden.

Dette er da tydeligvis ikke bra nok. Kan sjefen kreve at jeg kommer tidligere når vakten min begynner 16.00? Jeg får jo ikke betalt for de 3-5minuttene jeg kommer tidligere da jeg ikke stempler inn og ut og heller alt føres automatisk etter hvordan timene mine er satt opp. Da vil jeg heller ikke få ekstra betalt om jeg begynner å komme 10 min før, med mindre jeg blir satt opp til å jobbe litt tidligere på vaktlistene. Seneste jeg har kommet for sent er 1 eneste minutt og da ødelegger visst det så mye at andre må bli igjen fordi at jeg er sen.. (wtf?)

Avtalt arbeidstid er avtalt. Så i prinsippet kan ikke sjefen kreve at du kommer tidligere med mindre du også får betalt for de ekstra minuttene, i teorien. 

MEN, om du er i et yrke hvor du skal være hos en kunde f.eks kl. 08:00, og du starter på kontoret i den tid, så mener jeg at det er rett og rimelig at du kommer senere, dog må det kunne kompenseres. Dersom du har en firmabil tilgjengelig hjemmefra (du kjører på jobber rett fra hjemmet), så er det mer gunstig å møte på avtalt tid med kunden. 

Jeg er ingen jurist, men dette er en liten pekepinn. 

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken type jobb det er.

I og med at det er skift er det kanskje naturlig å snakke med de som går av om ting som kan ha innvirkning på jobben?

De som går av er gjerne interessert å komme seg hjem på tida og ikke 10-15 min etter pga de må snakke med/oppdatere deg?

3-5 min er uansett veldig lite. Er ledelsen av den gamle skolen kan man ikke komme tidlig nok. 10-20 min bør dog være nok.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å forvente og kreve. Sjefen kan ikke kreve at du i praksis jobber gratis, men å forvente ditten og datten har alle lov til. Det er ikke uvanlig å møte opp 20-30 minutter før, men er det gjerne for å ta en kaffetår før man starter arbeidet.

Saken er jo om sjefen forventer at du jobber gratis eller bare vil ha deg der tidligere "for syns skyld".

Lenke til kommentar

På min arbeidsplass står det i arbeidsinstruksen at vi skal Være ferdig skiftet og klar for arbeid til oppsatt arbeidstid. Så vist man er skifta og klar et par minutter Før arbeidstid er dette godt nok hos oss.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel egentlig om dette arbeidet er noe man kan starte opp på direkte eller om det foregår en form for handover/ oppdatering fra forrige skift? 

Lenke til kommentar

Denne saka er vell åpenbar?

Arbeidsgiver skylder deg betaling for 3-5 min for alle dagane du har møtt opp tidlig.

Som hovedregel skal du du ha betalt for den tida der du er til arbeidsgivers disposisjon. 

Så er det litt meir gråsone på spørsmålet om du er til arbeidsgivers disposisjon i det du entrer arbeidslokalet, eller fyrst når du er ferdig antrukket i arbeidsantrekket (dette kan variere litt frå arbeidsplass til arbeidsplass).

Men så lenge du er klar før arbeidstid på rett plass og i rett antrekk før kl 16 så har du oppfylt din del av arbeidsavtalen.

Du bør riktignok innberekne ein sikkerheitsmargin som gjer at du ikkje blir for sein på grunn av små uforutsette hendelsar, men sjefen din kan ikkje kreve at du skal være på plass før arbeidstid utan å også betale for denne tida.

Merk at arbeidsgiver sjølvsagt kan pålegge deg å møte kl 15:45 og med arbeidsstart kl 16, men då skal du sjølvsagt også ha betalt frå kl 15:45.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel egentlig om dette arbeidet er noe man kan starte opp på direkte eller om det foregår en form for handover/ oppdatering fra forrige skift?

Hvorfor er det spørsmålet? Hvis man starter på jobb kl. 16 så starter man kl. 16. Hvis det er noen form for møte/oppdatering som kreves så må arbeidsgiver legge inn dette i arbeidsplanen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det spørsmålet? Hvis man starter på jobb kl. 16 så starter man kl. 16. Hvis det er noen form for møte/oppdatering som kreves så må arbeidsgiver legge inn dette i arbeidsplanen.

Dersom det er behov for oppdatering/ handover er det ikke vanskelig å se for seg at det kommer et skift etter at man selv er ferdig også, og da har man jo selv interesse av at påtroppende skift kommer tidlig slik at man kan komme seg hjem. En annen ting er at dersom man har handover så ligger det litt i kortene at dette er noe som må til for å stille "forberedt" på jobben.

En tredje ting er at arbeidslivet i stor grad handler om å ta og gi. Dersom man er så smålig at man krever betalt for disse minuttene får man også sørge for at man ikke bruker av arbeidsgivers tid til andre ting enn jobben man skal gjøre. La oss være ærlige - det er det ikke mange som kan si med hånden på hjertet at de alltid gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar

På min arbeidsplass står det i arbeidsinstruksen at vi skal Være ferdig skiftet og klar for arbeid til oppsatt arbeidstid. Så vist man er skifta og klar et par minutter Før arbeidstid er dette godt nok hos oss.

Jeg synes TS har et interessant prinsippielt spørsmål. Når starter og slutter arbeidstiden? Om avtale"frihet" gir kontrakter der arbeidsgiver krever at man er både forberedt med klesskift, kanskje lang vei å gå inne på et stort bedriftsområde, handovermøter, overtakelse av arbeidsoperasjoner, kanskje til og med kursing eller annet administrativt utenom ordinær arbeidstid så kan det fort argumenteres for at bare deler av arbeidstida er betalt og bedriften bryter avtaler om minstelønn, deler av arbeidstida. Jeg har ikke noe svar, men synes TS har et interessant spørsmål og er nysgjerrig på hvordan loven definerer arbeidstid.

PS. Til en lengre opp her som snakket om jobber som har oppmøte hos kunde, typisk for håndtverkere med servicebil, så skal man så vidt jeg vet regne ekstra kjøretid som arbeidstid. F.eks hvis man normalt bruker 30 minutter hjemmefra til jobb og en dag kjører direkte til en kunde som det tar 60 minutter å kjøre til så regnes de siste 30 minuttene som arbeidstid.

Lenke til kommentar

Problemstillingen har vært inne i Høyesterett. Noen andre får finne dommen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/naar-er-du-egentlig-paa-jobb/a/5111907/

Kårstø-dommen gjaldt spørsmålet om arbeidstakere hadde krav på at arbeidstiden skulle regnes fra de krysset porten inn på arbeidsgivers anlegg, eller om de måtte akseptere at arbeidstiden først ble regnet fra de var på det punktet inne på anlegget som arbeidsgiver hadde fastsatt på oppmøtested. Utgangspunktet er helt klart at arbeidsgiver kan bestemme hva som er oppmøtested, det spesielle i denne saken var at den ansatte var helt avhengig av arbeidsgivers transportmidler og systemer for å komme seg fra porten til oppmøtestedet. 

Jeg kan ikke se at dette har noen overføringsverdi på vår sak. I den grad den har det, så taler den ganske klart for at tiden hvor arbeidsgiver krever at arbeidstaker skal være tilgjengelig på arbeidsstedet regnes som arbeidstid. 

TS: Arbeidsgiver kan nok kreve at du kommer tidligere, men da skal tiden fra du faktisk er til stede og klar for arbeid regnes som betaling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er behov for oppdatering/ handover er det ikke vanskelig å se for seg at det kommer et skift etter at man selv er ferdig også, og da har man jo selv interesse av at påtroppende skift kommer tidlig slik at man kan komme seg hjem. En annen ting er at dersom man har handover så ligger det litt i kortene at dette er noe som må til for å stille "forberedt" på jobben.

Hva er relevansen for det jeg skriver? Hvis det er nødvendig med "handover" så må arbeidstidene tilpasses. Arbeidsgiver kan ikke basere seg på at de ansatte skal bruke av sin fritid til dette.

En tredje ting er at arbeidslivet i stor grad handler om å ta og gi. Dersom man er så smålig at man krever betalt for disse minuttene får man også sørge for at man ikke bruker av arbeidsgivers tid til andre ting enn jobben man skal gjøre. La oss være ærlige - det er det ikke mange som kan si med hånden på hjertet at de alltid gjør.

Smålig? Det er da ikke smålig å forvente at de ansatte får betalt for tiden de jobber.

Om noen bruker tiden til andre ting enn jobb når de først jobber er irrelevant for dette. Vi kan ikke ha et arbeidsliv som baserer seg på arbeidsgivers goodwill, for det viser seg at går rett til helvete. Uten klare og tydelige regler og rettigheter for de ansatte så vil arbeidsgiver begynne å utnytte dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble ikke nevt noe mer i ettertid. Men følte stort ubehag hele dagen etter den tilsnakken jeg fikk, da jeg aldri føler at jeg har gjort noe galt med å komme 3min for tidlig, trodde da det var helt innenfor.

Dette er da butikkarbeid, så ikke noe møte med kunder etc, da hadde jeg selvsagt tilpasset meg kunden på den måten.

Det eneste jeg gjør før jeg er igang med jobboppgaver er å ta på meg ett forkle, så hopper jeg ut i å fullføre alt som skal fullføres. 

Jeg blir gjerne igjen i butikken også, for å passe på at alt er i tipp topp stand til morgendagen, da jeg har stengevaktene.

Sendte melding å sa ifra om at jeg ble litt uttaforr etter det og om de vil at jeg skal komme tidligere får de sette meg opp tidligere på vaktlistene. Men da fikk jeg til svar at det ikke var sånn ment? Det var egentlig en melding til alle. Skjønte ikke helt greia der.

Håper bare ikke på at det dukker opp igjen.

Lenke til kommentar

Ah! Jeg har vært ute for noe lignende.

Kom opp på kontoret vdr en urelatert sak for flere år siden. Der ble jeg møtt av en illsint sjef som gav meg en skjennepreken til de grader foran åpent kontorlandskap vdr forsentkomming og at man drar for tidlig hjem i forhold til arbeids slutt.

Jeg ble helt paff og svarte med at, jo - dette var jeg enig i at det var mye av i bedriften og at jeg ikke var interessert i å utlevere andre men at jeg var å regne som den "eneste jævelen i hele forbanna sjappa" som kommer og går når jeg skal.

Da svarte han at han hadde hørt det samme fra andre mht til meg og at "skjennepreken" var ment generelt...

Jeg var sikkert uheldig og kom rett etter et ledermøte vdr saken så da fikk jeg alt sinne i trynet :p. Veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar

Med andre ord burde både de som går på og av skift ha overlapp i begge ender av skiftet. Jeg er helt enig i at man skal både gi og ta i et arbeidsforhold. Men dersom det er krav om konferanse mellom den som går av og på må det være satt av tid til dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...