VRK18 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Hva slags gulv anbefaler dere i stua, på soverommet, i gangen og på kjøkkenet? Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Stue/kjøkken - parkett om husstanden er rolig, ved barn > laminat Soverom > teppeflis/veggtilveggteppe/laminat Gang > flis/vinyl Der jeg bor nå, er der laminat i gang, og den har begynt å sprekke opp grunnet fukt (4 år gammelt bygg) Evt, flis/skifer ol ved avkledningarealet i gangen/ved inngang 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Stue/kjøkken - parkett om husstanden er rolig, ved barn > laminat Gang > flis/vinyl Hva er fordelen(e) med parkett kontra laminat? Vinyl eller flis i gangen er nok ikke dumt. Det er vel ikke nødvendig å ha varmekabler under dette? Endret 25. mars 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Parkett ser gjerne bedre ut, og er ikke så kaldt å trø på som laminat(Med mindre man har varme i gulv selvfølgelig). Men laminat er mye hardere og tåler en støyt. Laminat er også mye billigere en skikkelig parkett. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2017 Parkett ser gjerne bedre ut, og er ikke så kaldt å trø på som laminat(Med mindre man har varme i gulv selvfølgelig). Men laminat er mye hardere og tåler en støyt. Laminat er også mye billigere en skikkelig parkett. Da går jeg for laminat! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Alloc med aluskinnelås er min favoritt 3 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 På soverom og stue har vi vinyllaminat med kjerne av kork. Mer behagelig å gå på og endel lunere enn vanlig laminat. Tåler mye å, med hund og barn har vi ikke sett noen slitasje på de første årene ihvertfall. Koster litt for m2, var vel fra 350 og oppover. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Sånn kork greier mange som skryter av. Fint å krabbe på Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Heltre er fantastisk, men både dyrt og krever en del vedlikehold. "Må" slipes og lakkeres jevnlig for å holde glansen. Det kan også være noe mykt hvis det er f.eks. furu og da blir det lett'ish hakk og riper. En stor fordel med heltre er at man selvfølgelig bruker tykke planker noe som gjør at gulvet kan slipes veldig mange ganger. Parkett er tynnere og vil bli "slitt vekk". Et skikkelig heltregulv kan vare både to og tre generasjoner før det trenger utskifting. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Heltre er bra ja, men resten du skriver er bare vås. Parkettgulv har slitesjikt. Dyre gulv har tykkere. Noen sliper gulvet med en gan fordi det da ser bedre ut en nylagt. For oss vanlig dødeigen er parkettgulv av god kvalitet holdbart svært lenge og kan slipes flere ganger Eneste heltregulv som er vanlig er furugulv. Varmt og godt å gå på, men furu er mykt og skjørt 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Vi har hund og skal ha barn, så for oss falt valget på laminat på stue, kjøkken og soverom. Jeg ville anbefalt å sett på laminat fra Berry Alloc, av typen høyttrykkslaminat. De kommer med "silent system", som gjør at de demper litt mer enn vanlig laminat, og de tåler lang langt mer. De er også mer vannbestandig enn vanlig laminat. Laminat er slitesterkt, men det er forskjell på laminat også. Når jeg bodde hos foreldrene mine kjøpte de noe billig-laminat og la på gulvet. Pga at jeg rullet en kontorstol litt frem og tilbake mens jeg gamet ved pulten min, ble det etterhvert hull i gulvet under stolen.Blir laminat først skadet, så kan man ikke slipe den ned, man få fjerne hele laminaten og legge ny. Så det er lurt å legge kvalitet først som sist. Endret 25. mars 2017 av Drogin Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Jepp. Vi har B. Alloc høtrykk i gangen. Ser nytt ut etter mange år med våte sko og ingen tegn til svelling eller gliper. I stuen har vi vanlig pergo-laminat. Dette er også sterkt og tåler hundeklør med full børnings med glans. Problemet er fukt og sveller etteret par timer med en våt klut. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2017 Alloc med aluskinnelås er min favoritt Da snakker vi laminat? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Vi har hund og skal ha barn, så for oss falt valget på laminat på stue, kjøkken og soverom. Jeg ville anbefalt å sett på laminat fra Berry Alloc, av typen høyttrykkslaminat. De kommer med "silent system", som gjør at de demper litt mer enn vanlig laminat, og de tåler lang langt mer. De er også mer vannbestandig enn vanlig laminat. Laminat er slitesterkt, men det er forskjell på laminat også. Når jeg bodde hos foreldrene mine kjøpte de noe billig-laminat og la på gulvet. Pga at jeg rullet en kontorstol litt frem og tilbake mens jeg gamet ved pulten min, ble det etterhvert hull i gulvet under stolen. Blir laminat først skadet, så kan man ikke slipe den ned, man få fjerne hele laminaten og legge ny. Så det er lurt å legge kvalitet først som sist. Det ser bra ut. Kanskje jeg går for det. Det blir i hvert fall kvalitetslaminat av et eller annet slag i stua, på kjøkkenet og på soverommet. Kanskje flis/vinyl i gangen. Eller kanskje laminat der også? De har jo noe som ligner på skifer. http://www.berryalloc.com/no/nb/Floors/High-Pressure-Laminate/Stone#62000718 Hvilken farge anbefaler dere på parketten i stua? Kanskje noe lyst, så det støv synes så godt? Endret 26. mars 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Det er den Stone typen vi har i gangen. Overlever våte snøsko over natten, vannskål til biskjen og det meste. Ser nytt ut forsatt etter 7 år. 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Støtter luske_ludvig her. Har god erfaring med både Pergo å Alloc av den litt dyre sorten (200-350 pr kvm). Av en eller annen grunn liker jeg overflaten på litt dyrere Alloc bedre enn Pergo. Heltre og parkett kan jeg bruke i rom som ikke brukes noe serlig. 2 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 26. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2017 Det er den Stone typen vi har i gangen. Overlever våte snøsko over natten, vannskål til biskjen og det meste. Ser nytt ut forsatt etter 7 år. Høres veldig bra ut. Finnes det en god guide der ute for å fjerne gammel parkett? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Spørs jo hvilken type. Vanlig parkett klikker man bare i fra hverandre. Er det limt kan du bruke en sirkelsag og stille høyde inn og kjøre over. Tips: Bruk sirkelsag med støvsuger tilkoblet. Aller helst en liten av denne typen. Tynt blad = mindre spon. Dersom du skal sage i laminat, så sliter dette sykt på sirkelsagblad. Laminat er så hardt at det slår gnister. https://www.tu.no/artikler/duger-markedets-minste-sirkelsag/231542 Ved montering bruker jeg en kappsag til å kappe platene med. Dette sliter også på sagbladet og da må man ha på et nytt friskt blad til å sage listene. Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Heltre er bra ja, men resten du skriver er bare vås. Parkettgulv har slitesjikt. Dyre gulv har tykkere. Noen sliper gulvet med en gan fordi det da ser bedre ut en nylagt. For oss vanlig dødeigen er parkettgulv av god kvalitet holdbart svært lenge og kan slipes flere ganger Eneste heltregulv som er vanlig er furugulv. Varmt og godt å gå på, men furu er mykt og skjørt Det siste du skrev der, stemmer overhode ikke. Har selv som 2 år lærling og 2 år snekker lagt mange heltre eik og ask gulv, samt 120 m2 heltre kirsebær. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå