Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva gjør man for å være sosial?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha en sosial arbeidsplass, delta i frivillige sosiale aktiviteter, om man ikke trives i andres menesker nærhet er det vel heller vanskelig å være sosial...

Jeg vet ikke hva som er problemet jeg. Sitter stort sett bare alene og sturer, men når jeg er sosial blir jeg sliten og lei og tenker at jeg foretrekker å være alene.

Anonymous poster hash: c7239...8a8

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ha en sosial arbeidsplass, delta i frivillige sosiale aktiviteter, om man ikke trives i andres menesker nærhet er det vel heller vanskelig å være sosial...

Jeg vet ikke hva som er problemet jeg. Sitter stort sett bare alene og sturer, men når jeg er sosial blir jeg sliten og lei og tenker at jeg foretrekker å være alene.

Det viktigste i en sosial setting er at du føler deg litt ovenpå... Føle at du har noe å bidra med, din humør, din kunskap, glede eller bare selvironi og humor for å dra i gang noe... Få noen andre til å henge litt etter, fremfor å henge etter selv, har du sære interesser så skaff deg like sære venner.. :p

Edit: Må si jeg hater sosiale sammenkomster selv, spesielt hvis ingen er utadvente.. Blir bare kleint og ingen prater med ingen...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det viktigste i en sosial setting er at du føler deg litt ovenpå... Føle at du har noe å bidra med, din humør, din kunskap, glede eller bare selvironi og humor for å dra i gang noe... Få noen andre til å henge litt etter, fremfor å henge etter selv, har du sære interesser så skaff deg like sære venner.. :p

Edit: Må si jeg hater sosiale sammenkomster selv, spesielt hvis ingen er utadvente.. Blir bare kleint og ingen prater med ingen...

Jeg har ingen interesser... ingenting å bidra med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen interesser... ingenting å bidra med.

Med den instillingen har du andre problemer å ta tak i først....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med den instillingen har du andre problemer å ta tak i først....

Har man egentlig interesser når man bare sitter og sturer og "depper"? Jeg driver med litt, men det er ikke noe å snakke om, det er ikke noe å engasjere andre mennesker med, eller ha noe interessant å snakke om.

Jeg syns folk virker ganske glade. Spesielt på Facebook.

Lenke til kommentar

Det første du burde gjøre det er å bestemme deg for hvordan ditt selvbilde er, Ut fra det kan du gå videre. Har du er fantastisk selvbilde, hvilket jeg ikke tror siden du spør på et forum, ja da er det helt greit å være introvert siden ingen blir skadet av det og du ikke lider heller. Det er ingen samfunnsplikt å være sosial.

Har du derimot et dårlig selvbilde, da må du begynne der som Kroznar sier.

De aller fleste mennesker (unntatt de som lider), har et ønske om å være sosial på en eller annen måte. Noen liker bare å sitte og se på folk, andre liker best å ha en relasjon, noen vil til og med bo sammen med et annet menneske.

Hvis klarer å bestemme deg for at du har et dårlig selvbilde og egentlig ønsker å være mer i lag med andre mennesker, da er det mengdetrening som gjelder. På samme måte som man behandler fobier, må du bare eksponeres for det du er redd for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kan jo sitte å sture sammen med andre. Man kan prate om vær og vind og det å gjøre ingenting... Man kan spise sammen, se TV sammen, svømme sammen. Mange måter og sosialisere seg på.

Ofte koster visse former for sosialisering som man ser på FB penger. I dette landet koster det ofte en formue å gå ut av sin egen dør - dette kan være et problem for folk fordi man ikke har råd til transport, parkering, hotellturer og ferier. Om man ikke har interesser i skog, natur og trening så koster ofte alt annet penger i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

På mine yngre dager følte jeg dels forakt for folk flest da jeg fant de kjedelige og feige og jeg klarte ikke interessere meg for platte ting som fotball som engasjerte alle andre, så jeg følte jeg hadde mer til felles med diverse miljøer på kanten av samfunnet, og det stadig vekk skjedde ting så det å være sosial var noe som kom naturlig. Da det miljøet jeg først var i ble sprengt av politiet, synes jeg deler av MC-miljøet var tiltrekkende (1%-klubbene) for det minnet på en måte om det jeg var borte i før og fler jeg kjente fra det første miljøet gikk dit. Jeg gikk aldri inn for å bli noe medlem for det var liksom heller ikke helt "meg" (f.eks måtte ta ordre fra noen).

Noe av grunnen til at jeg fant folk kjedelige, var fordi mens "de" satt og stirret på en fotball som ble sparket frem og tilbake på en gressplen, kunne jeg kunne se mønster og trekk som fortalte meg at ting var styrt av noe, og i min verden var dette "noe" ikke bra. Det var dette her som gjorde at jeg søkte meg inn i miljø som var i opposisjon til "det" jeg tenkte alle andre diltet etter, hvor jeg fant andre som også følte litt på samme måte. Jeg var stadig på jakt etter hva dette var, men jeg var aldri helt sikker og det var en reise inn i flere veldig merkelig verdener. Da rare ting begynte å skje rundt meg som måtte være overnaturlig, skjønte jeg at jeg hadde bommet på alt det jeg trodde før. Når jeg leste bibelen forsto jeg hvorfor alt dette rare jeg hadde hørt, lest og vært borte i før, var der, for forklaringene på det var i bibelen.

Så nå er jeg kristen, og det å være kristen handler jo endel om å være sosial, det går på en måte av seg selv. Jeg tenker ikke på det å være sosial som noe jeg "må prøve", det skjer automatisk, vi er en slags klikk jevnaldrende menn i kirka med liknende historier. I frikirker finner du alle mulige folk, snittalderen der jeg er tipper jeg er rundt 30 år, så det er like mange unge som gamle, kanskje overvekt av unge, og kirken er stor. Der jeg før gjorde destruktive ting, prøver jeg å gjøre konstruktive ting, kristen tro er som ren medisin og hjelper meg ut av paranoia, sinne, depresjon og andre gamle tankemønster.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første du burde gjøre det er å bestemme deg for hvordan ditt selvbilde er, Ut fra det kan du gå videre. Har du er fantastisk selvbilde, hvilket jeg ikke tror siden du spør på et forum, ja da er det helt greit å være introvert siden ingen blir skadet av det og du ikke lider heller. Det er ingen samfunnsplikt å være sosial.

Har du derimot et dårlig selvbilde, da må du begynne der som Kroznar sier.

De aller fleste mennesker (unntatt de som lider), har et ønske om å være sosial på en eller annen måte. Noen liker bare å sitte og se på folk, andre liker best å ha en relasjon, noen vil til og med bo sammen med et annet menneske.

Hvis klarer å bestemme deg for at du har et dårlig selvbilde og egentlig ønsker å være mer i lag med andre mennesker, da er det mengdetrening som gjelder. På samme måte som man behandler fobier, må du bare eksponeres for det du er redd for.

Tror ikke jeg har verken bra eller dårlig selvbilde. Jeg har styrker og svakheter, som alle andre. I sum er jeg nok ganske gjennomsnittlig.

Så jeg vet ikke... men ja det er ubehagelig med mennesker.

Lenke til kommentar

Man kan jo sitte å sture sammen med andre. Man kan prate om vær og vind og det å gjøre ingenting... Man kan spise sammen, se TV sammen, svømme sammen. Mange måter og sosialisere seg på.

Ofte koster visse former for sosialisering som man ser på FB penger. I dette landet koster det ofte en formue å gå ut av sin egen dør - dette kan være et problem for folk fordi man ikke har råd til transport, parkering, hotellturer og ferier. Om man ikke har interesser i skog, natur og trening så koster ofte alt annet penger i større eller mindre grad.

Mange ting man kan gjøre i samlag med andre, ja. Jeg vet egentlig ikke om noe jeg har lyst til å gjøre eller drive med som koster penger, hva er det man kan bruke penger på sånn sett? Har ikke lyst til å dra på reiser, eller kino. Jeg har lyst til å være i skog og natur sammen med noen jeg føler meg "fri" sammen med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En veldig enkel måte å være sosial på, er å lytte til andre. Noen folk har et sinnsykt behov for å bruke kjeften, og vil sette pris på noen som lytter, nikker og smiler.

Lenke til kommentar

Første spørsmålet er om du faktisk ønsker å være sosial med mange og, til dels, ukjente mennesker?

Om ikke, så er ikke nødvendigvis alternativet å 'sitte og sture' - du kan være sosial med en, eller noen få venner, eller kose deg i ditt eget selskap. Det er mange av oss som synes det er slitsomt å gå i selskap med mange mennesker, spesielt når man ikke kjenner de fleste av dem godt.

Det er helt ok å være introvert.

https://www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts

Endret av Zork
Lenke til kommentar

En veldig enkel måte å være sosial på, er å lytte til andre. Noen folk har et sinnsykt behov for å bruke kjeften, og vil sette pris på noen som lytter, nikker og smiler.

Det blir jeg sliten og lei av... blir helt matt i hodet. Og jeg blir sliten av å smile falskt og ha mimikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det blir jeg sliten og lei av... blir helt matt i hodet. Og jeg blir sliten av å smile falskt og ha mimikk. Anonymous poster hash: c7239...8a8

Hvis du ikke kan lytte til andre, kan du bare glemme å være sosial. Sorry.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...