Kaneltryne Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Sikkert feil del av forumet, men har et kjapt spørsmål. Skrev nettopp i en oppgave at Postkontor i matbutikker er et franchise-foretak. Dreit jeg meg ut? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Post i butikk er en tjeneste transportfirmaet betaler butikken for. Det er en adskilt del av butikken og kommer ikke inn i butikkdriften på andre måter enn at butikken får betalt av et firma for å dele ut pakker. De kjøper altså ikke en franchise eller har en franchiseavtale. https://snl.no/franchise Endret 25. mars 2017 av 4 3 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 I praksis får butikken drive postkontor på vegne av Posten, og tar betalt overfor Posten for å drive Post i butikk. Det er altså ikke butikken som betaler for å drive Post i butikk slik det er i et franchisekonsept, men omvendt. Ofte kalt kommisjon. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Sir har helt rett. Franchise innebærer stort sett at man handler i eget navn, og betaler for å gjøre det. Rema 1000 og Kiwi er franchise-konsepter, det samme er en lang rekke små butikkjeder (skobutikker osv.), som fungerer slik at avtalen mellom kjøpmannen betaler en avgift for bruk av varemerker, forplikter seg til å kjøpe fra kjeden (eller den kjeden utpeker) og forplikter seg til å følge felles regler for markedsføring osv. Kjøpmannen tjener penger på det han selger. Post i butikk fungerer motsatt - posten betaler butikken for å drive postkontor på sine vegne. Butikken tjener ikke penger per brev som blir sendt, de pengene går til Posten. Formelt sett er det nok ikke kommisjon heller, for kommisjon innebærer at kommisjonæren er avtalepart, men kommittenten tar den økonomiske risikoen. Når du handler i post i butikk er det posten som er avtalepart, så vidt jeg vet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå