Gå til innhold

Kopi av pass/bankkort/førerkort

Anbefalte innlegg

Flere og flere nettbutikker og andre typer nettsteder forlanger nå at du sender de en kopi av ditt bankkort, pass, eller førerkort som legitimasjonsbekreftelse.  Bankene advarer kraftig og du kan bli gjort ansvarlig for alt økonomisk tap om du er uheldig og informasjonen blir misbrukt.  Hva synes du om praksisen ? Selv hadde jeg aldri gjort det, det får holde med at betalingen blir godkjent av betalingsformidleren.  Er ikke det godt nok så handler jeg annet sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Flere og flere nettbutikker og andre typer nettsteder forlanger nå at du sender de en kopi av ditt bankkort, pass, eller førerkort som legitimasjonsbekreftelse.  

Dette har jeg aldri opplevd. Hva slags nettbutikker er det som krever dette? Og hvilke "andre typer nettsteder"? Eneste gangen jeg har blitt spurt om kopi av førerkort var da jeg opprettet bruker på nabobil.no, og i dette tilfellet anså jeg det som rimelig.

Lenke til kommentar

Flere og flere nettbutikker og andre typer nettsteder forlanger nå at du sender de en kopi av ditt bankkort, pass, eller førerkort som legitimasjonsbekreftelse.  

Dette har jeg aldri opplevd. Hva slags nettbutikker er det som krever dette? Og hvilke "andre typer nettsteder"? Eneste gangen jeg har blitt spurt om kopi av førerkort var da jeg opprettet bruker på nabobil.no, og i dette tilfellet anså jeg det som rimelig

Det står om det her:    http://www.dinside.no/okonomi/advarer-mot-a-sende-bilder-av-id-kort/67419746

Lenke til kommentar

Ikke vært borte i dette i forbindelse med handel, men Blizzard ville ha kopi av pass en gang da jeg skulle låse opp kontoen min for lenge siden. Løste det den gangen med å ta bilde av passet for så å sensurere persunnummeret og tallstrengen på bunn i passet.

Vil nok prøve samme løsning om jeg blir spurt om det samme igjen. Føler meg ikke konfertabel med å sende bort slik personlig informasjon over nettet til "hvemsomhelst"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...