Gå til innhold

Spare mer i BSU?

VRK18

Anbefalte innlegg

Ville dere gjort noen endringer i denne porteføljen? Og hvor ville dere puttet videre sparing? Jeg sparer ca 10k hver måned.

BSU 2 / boligsparekonto for å få høyere rente?

Boliglån: 2,2 mill (Boligens verdi: 3,2 mill)

BSU: 50k (fylt opp for i år)

Bankinnskudd: 200k

Indeksfond: 100k

Papirer på gull og sølv: 50k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningsløst å svare på uten å vite hva du sparer til. Eller hvordan diverse risikofaktorer er i livet ditt. Hva slags bolig du har tenkt å kjøpe i fremtiden. Forsørger ansvar. Jobbutsikter. Lønn. +++

Sparer til pensjon.

Tenkt til å kjøpe en større bolig etter hvert, men det blir med kjæresten. Så skal ikke betale hele den selv.

Greie jobbutsikter. Lønn ca 500k. Ingen forsørgeransvar.

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å bruke mer på bolig når du oppgraderer, så ville jeg flyttet gull/sølv til en boligspare/BSU2 type konto hvis du får samme rente som BSU. Risikofri og garantert rente er verdt mer enn en hodeløs spekulasjon på metaller. Du kan også tære på dette hvis økonomien blir trang før du tar hull på BSU. Altså har du to stk buffere (BSU, BSU2) å betale lån med (worst case) slik at du ikke trenger like mye penger på vanlig konto. Med så gode utsikter ville jeg bare fortsatt indeksfond sparing med resten. Gå gjerne gradvis inn om du ønsker, men jeg ville ikke sittet med like mye på sparekonto om 5 år om jeg var deg. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Banksparing er mest for buffer da en tjener svært lite til ingenting på det

Holder kanskje med 50k i buffer da? Hva ville du gjort med de resterende 150k?

Som oftest holder det med 2-3 månedslønner som buffer. Resten burde investeres.

Lenke til kommentar

Mer i indeksfond da eller? Risikerer jo litt hvis jeg pøser inn 100.000 der, hvis aksjemarkedet skulle kollapse. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

hodeløs spekulasjon på metaller. 

Metaller er ikke spekulasjon, det er forsikring mot inflasjon og statlig konfiskering av bankinnskudd. Historisk er det jo metaller som har beholdt verdien sin, mens fiat-penger har tapt seg i verdi og gjerne også kollapset. Men jeg tror uansett jeg skal høre på deg og opprette en boligsparekonto. Nordea er kanskje best, siden man kan pøse inn masse på én gang der?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Betal ned mens renten er lav. Det tror jeg er lurt.

Vel, det er lett, ihvertfall, siden renten er lav. Investerer man derimot i noe som gir bedre avkastning enn den begredelige renta som et boliglån har i disse tider, og heller dytter pengene inn i lånet når/hvis renta går opp, så er det hakket lurere - men så er det jo også noe mer risikofylt. Er boliglånet høyt, og man fortsatt er på mer enn 60% belåningsgrad, så er det alltid lurt å betale ned lån, men hvis man er på et mer komfortabelt nivå er det nok smartere å kikke andre steder.

Lenke til kommentar

Mer i indeksfond da eller? Risikerer jo litt hvis jeg pøser inn 100.000 der, hvis aksjemarkedet skulle kollapse. 

Med mindre du trenger de pengene i nærmeste framtid (mindre enn 3-4 år) er det ingen grunn til å la de ligge på sparekontoen å gi garantert årlig tap på 1-2%. Svært få klarer å forutse når kræsjet skal kommet, og hvis du skal sitte og vente på det kan du gå glipp av en god del avkastning. Hvis du ikke tåler å risikere de 100 000 kronene kan du sette dem inn i obligasjonsfond eller lage en portefølje basert på toleransen din. 

Lenke til kommentar

hodeløs spekulasjon på metaller. 

Metaller er ikke spekulasjon, det er forsikring mot inflasjon og statlig konfiskering av bankinnskudd. Historisk er det jo metaller som har beholdt verdien sin, mens fiat-penger har tapt seg i verdi og gjerne også kollapset. 

Dette er rent tull. Avkastningen historisk har kommet i markedet, og ikke i metaller. Du kan gjerne kjøpe metaller for min del, men da må du vite hva du gjør. Du kjøper en ekstremt dyr forsikring, som bare vil gi deg håndfast verdi i en ekstrem situasjon. En situasjon hvor institusjoner kollapser, og du uansett vil måtte ha metallet fysisk, du må være i stand til å vokte det, og tilstandene må være ordnede nok til at folk faktisk er interessert i det fremfor mat, vann, og ammunisjon. Å eie papirer på metaller er råvarespekulasjon, ikke forsikring mot pengekollaps.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Betal ned mens renten er lav. Det tror jeg er lurt.

Lurere enn å bruke dem. Men å betale ned boliglån er som å sette dem i banken til boligånsrente. Hvis plutselig boliglånsrentene blir mye høyere enn innskuddsrentene, er det bare å sette pengene inn på boliglånet.

Anonymous poster hash: d11f3...e2f

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs hva man mener bufferen skal gå til. Hvis behov for nytt tak eller drenering på huset, ny vaskemaskin, nye dekk eller ny reg-reim på bilen kommer som en bombe, så bør man nok ha mer, men hvis man allerede sparer til slike utgifter, så er jeg enig i at 50-100k er nok. 100 000 er veldig rundt og fint, da. Jeg støtter 100 000.

Anonymous poster hash: d11f3...e2f

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er rent tull. Avkastningen historisk har kommet i markedet, og ikke i metaller. 

Så det du sier er at gull og sølv taper seg i verdi over tid? 1 unse gull kjøpt for ca 300 dollar i 2000 har vært en dårligere investering enn indeksfond? Kanskje, men uansett er det jo mye bedre enn å ha pengene i bank.

Lenke til kommentar

Dette er rent tull. Avkastningen historisk har kommet i markedet, og ikke i metaller. 

Så det du sier er at gull og sølv taper seg i verdi over tid? 1 unse gull kjøpt for ca 300 dollar i 2000 har vært en dårligere investering enn indeksfond? Kanskje, men uansett er det jo mye bedre enn å ha pengene i bank.

Et enda bedre alternativ til råvarer er aksjemarkedet gjennom indeksfond. Hvis du vil ha mer diversifisering er det bedre med ulike renteprodukter slik som pengemarkedsfond eller obligasjonsfond. Sjekk ut denne grafen: Ganske stor forskjell på avkastningen mellom diverse aktivaklasser. 

9298-figure-1.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...