Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygget maskin, vil ikke boote til POST, går i loop

Anbefalte innlegg

Jeg bygget min første maskin i går, og har ikke klart å boote en eneste gang. Det vil si, har ikke hatt bilde på skjermen, ingen logo, ingen POST/BIOS. Har strengt tatt ikke gjort annet det siste døgnet enn å feilsøke og lese på forumer. Det er mange som har samme problemet, men løsningene er som regel veldig forskjellige. Jeg skal prøve så godt jeg kan å komme med relevant info. Først et par detaljer om maskinvare:

Hovedkort: Gigabyte Z170N-WIFI (LGA1151)

Prosessor: Intel i5-6600K 

Kjøler: Corsair H60

Strømforsyning: Corsair CS550M (550 watt)

RAM: 2x4 GB Corsair DDR4 3200 Mhz (CMK8GX4M2B3200C16)

Dette skjer: Jeg skrur maskinen på. Viften på PSU går rundt, pumpe og vifte på kjøler går. Under hovedkortet, omtrent under der front audio header befinner seg, er det to gule lys som er på så lenge maskinen går. Maskinen er på i 15 sekunder før den skrur seg av i 3 sekunder, og starter på nytt. Sånn går det i loop. Det lengste jeg har latt den gå i loop er ca. 5 minutter.

Dette har jeg prøvd: Kun 1 RAM-brikke (prøvd i henholdsvis spor 1 og 2 både med brikke 1 og 2), dra ut alle kabler og bare sette inn kjøler og strøm til hovedkort (24-pin og 4-pin), ta alt ut at kabinettet og prøve på esken hovedkortet kom i, inspisere hovedkortet og sett etter uregelmessigheter, resette CMOS (både med skrujern på header og ved å ta ut batteriet i ti minutter), og testet PSU alene med en binders mellom pin 15 og 16.

Dette har jeg ikke prøvd: Jeg har dessverre ingen bekjente i nærheten som har deler jeg kan bytte ut for å prøve å komme lengre i feilsøkingen. Kjenner flere, men de studerer i andre byer. Jeg håper jo at det kan være noe så enkelt som RAM som er problemet, men tror dere hovedkortet virkelig er så kresen på det? Jeg må vel ikke boote med 2133 Mhz RAM for så å aktivere XMP i BIOS før jeg kan bruke høyere hastigheter? Nå er riktignok ikke det minnet jeg kjøpte på support-listen til Gigabyte, så jeg vurderer å eventuelt kjøpe noe som er på listen og se om det kan hjelpe. Hvis ikke tenker jeg eventuelt å ta av kjøler og sjekke prosessoren, men jeg har ikke noe til å tørke av kjølepastaen med akkurat nå. Jeg har dessverre ingen høyttaler til hovedkortet. Har bestilt fra Ebay, men det tar jo sin tid før den kommer frem. Noen som vet om noen her til lands som selger?

Har dere noen tips? Jeg har lest (nøye) gjennom manualen til hovedkortet, og klarer ikke komme på noe vitalt jeg kan ha glemt.

Endret av wacz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gjort alle tenkelige tiltak for å beskytte hovedkort og andre komponenter mot ESD?

Har du plassert hovedkortet på et jevnt underlag (gjerne samme skumgummi som fulgte med i esken) ved montering av RAM og CPU? Dersom man må bruke kraft for å få RAM/CPU på plass, så kan dette gi store punktbelastninger på hovedkortet ved skruene.

Har du tatt ut CMOS-batteriet og sjekka at det er spenning der (ca 3V) ?

Tviler på at problemet skyldes kjølepasta. Da burde maskinen komme lenger i prosessen før den ga seg. Sansynligvis ville du ikke merket noe til problemet før prosessoren blir belastet (ved bruk av prossesskrevende programmer som spill,, filkomprimering, nettlesere etc).

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Mistenker minnet. Har du dobbeltsjekket antall spacere/avstandsstykker til hovedkortet/kabinettet? Alle du bruker må være på linje med et skruehull på hk så du ikke kortsøutter hk.

Har du koblet til strøm ved cpu socket dersom da har en kontakt der? Altså to kabler fra psu til hk.

edit: ser du har testet utenfor kabinettet.

Endret av process
Lenke til kommentar

Kan se om jeg får lastet opp noen bilder i morgen. Klarer ikke helt å skjønne hva jeg skal ha koblet feil, men det er jo første gangen jeg gjør dette. Det er strøm både til hovedkort (24 pin) og til CPU (4 pin). Jeg har vel ikke gjort ALLE tenkelige tiltak når det gjelder statisk elektrisitet. Brukte ikke armbånd, men var bort på noe metall mer eller mindre hver gang jeg hadde tatt på noe annet. Hovedkort ble montert oppå esken den kom i, med den posen kortet lå i under. Har i ettertid lest at den visstnok kan lede strøm likevel, så test utenfor kabinett ble gjort rett på esken.

Måtte bruke overraskende mye kraft for å få låst fast RAM. Faktisk syns jeg den nye løsningen hvor det kun er lås på den ene siden ikke funker særlig bra i det hele tatt. Har sjekket under hovedkortet, og det virker å være noen ganske robuste metallpinner på endene av RAM-sporene. Det virker ikke som de har bøyd seg eller noe sånn. CMOS-batteriet er limt fast på baksiden av den ene nettverksporten (hvor den ligger inni noe gummi, og det går en ledning til hovedkortet), og jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal få den av/ut uten å risikere å ødelegge noe annet.

Kabinett har innebygget spacere, så hovedkortet skal strengt tatt aldri har vært i kontakt med kabinettet på noe punkt. Sjekket at det var mellomrom under hovedkort før jeg satt i strøm første gang. Jeg også mistenker RAM, mest fordi det hadde vært det enkleste å bytte ut. Tenker jeg bestiller noe som står på support-listen neste uke og krysser fingrene for at det fikser biffen. Har prøvd å finne ut om hovedkortet er veldig kresen på det, men har ikke funnet annet enn at div. andre kort fra Gigabyte er det. Kommer med ny oppdatering senere.

Lenke til kommentar

hvor bor du?.- for meg høres det ikke ut som ram som feiler, du sier to lys lyser... klarer du å se hvilke to det er... klarte ikke å se noe indikator på de forskjellige led lysa i manualen. 

Edit men husker at mitt bygg feilet når jeg ikke hadde rammen ordentlig. mins at den gikk i stå slik som du beskriver

Endret av Mickey_OT
Lenke til kommentar

Nytt RAM hjalp dessverre ikke  :hm: Prøvde begge i både spor 1 og 2.

Det er vedlagt noen bilder. Det kan virke som det gule lyset kanskje alltid er ment å være på? Det er i hvert fall inne i en slags linje rett bak nettverksport og lydporter. Viser seg at det er tre slike lys når jeg ser under.

post-186760-0-08188200-1490800645_thumb.jpg

post-186760-0-94780300-1490800650_thumb.jpg

post-186760-0-15307500-1490800669_thumb.jpg

post-186760-0-71541100-1490800880_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke case/mobo speaker. Har bestilt fra Ebay, men det tar jo sin tid før den kommer frem. Har ikke klart å finne ut hvem som eventuelt selger slik her til lands.

På-knappen kobles til header rett foran RAM. Har ikke den tilkoblet nå fordi knappen sitter på sidepanelet av kabinettet. Jeg koblet den til på dag én og brukte knappen da, men siden har jeg brukt skrujern til å bryte kretsen mellom headers for å starte maskinen.

Lenke til kommentar

Ok.

For meg virker det som det enten er hovedkortet eller PSUen som det er noe feil med. Det kan selvfølelig være CPUen også, men jeg synes ikke man ser CPU problemer like ofte som problemer med andre komponenter.

Din CPU har en integrert grafikkprosessor så du kan ta ut GPUen og se hva som skjer hvis.

Skaff deg et multimeter og test om PSUen gir den spendingen den skal. Det virker som om du har gode greie på hva du driver med, men hvis du er litt usikker på hvordan du tester ting med et multimeter så kan du sjekke ut guider på youtube.

Hvis PSUen fungerer så er det egentlig bare to alternativer igjen. Hovedkort og CPU. Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil si jeg har sånn halvgod greie på hva jeg driver med. Mener jeg har teknisk innsikt hvert fall, selv om jeg aldri har bygget eller feilsøkt en maskin (maskinvare) før. Har ikke dedikert GPU.  Har ikke multimeter heller, men det kan vel ikke være umulig å få lånt av noen tenker jeg. På dette punktet mistenker jeg mer CPU og hovedkort enn PSU. Har altså testet sistnevnte med en binders mellom pin 15 og 16, og viften gikk hvert fall uavbrutt i fem minutter. Når det er sagt vet jeg at det ikke nødvendigvis betyr at alt er på stell av den grunn. Har ikke tid i dag eller i morgen, men fortsetter feilsøking i helgen. Vurderer å ta av kjøler og hvert fall få det klart om det er noen pins i CPU som er bøyd.

Takk for all hjelp så langt, oppdatering kommer en gang i helgen eller senest tidlig neste uke. Håper jeg klarer å finne feilen snart, i dag har det gått én uke siden første boot. Er litt kjipt at en så dyr maskin bare står i kroken og ikke blir brukt...

Endret av wacz
Lenke til kommentar

Status: Fikk lånt meg et multimeter og prøvde å måle etter div. guider på nett. Tror jeg fikk det til slik at målingene ble rett. Har uansett fått fatt i en som kan se på det for meg, så jeg tok rett og slett med hele greien til han. Han har det visst litt travelt, men han håpte han skulle få tid til å se på det i løpet av uken. På dette punktet mistenker jeg virkelig hovedkortet, men er fortsatt usikker. Drar på påskeferie på fredag, og ryktene skal ha det til at case speaker kommer i posten på mandag...

Endret av wacz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Påsken kom og drog, og det ble ikke gjort stort. Jeg fikk maskinen tilbake i forgårs, og nå virker det heldigvis som alt fungerer som det skal. Har brukt en del tid på å installere OS, sette opp harddisker, få på plass programmer osv. Under feilsøking ble det ikke funnet noe tydelige feil. Trodde lenge det var hovedkortet. Kjøler og CPU ble tatt ut for å sjekke pins, men alt så greit ut. Så etter alt var skrudd sammen igjen, sto maskinen og gikk i bootloop i 5-6 minutter kanskje, og plutselig kom den til POST. Prøvde en gang til, og da kom POST med én gang. Vi skjønte egentlig ikke noe særlig, men konkluderte med at kjøleren må ha vært montert feil. Ikke aner jeg hva jeg gjorde galt, men vi tror at det at kjøleren var av og ble satt på igjen var det som fikset problemet. Likevel er det fortsatt litt rart at maskinen aldri kom lengre hvis det faktisk stemmer at det var kjøleren som ikke var montert godt nok.

Uansett glad for at ting funker nå. Igjen, takk for hjelp underveis!

Endret av wacz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...