Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Årsmøteinnhold idrettsklubb

pierce007

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje litt utenom denne type juss - men hvis noen er "ekspert" på årsmøter i idrettsklubber og hva som er normalt og ikke normalt å vedta - så vil jeg gjerne høre.

1. Kan og bør et budsjett vedtas når ikke regnskapet er klart? Det blir et påfølgende møte i juni.

2. Hva er normalt og ikke normalt å vedta? Nåværende styre har feks lagt frem følgende til årsmøte som skal vedta:

Som følge av behovet for å etablere en robust driftsmodell i klubben og nødvendigheten av å
utforme felles vedtatte retningslinjer for drift og aktivitet i klubben, må det jobbes spesifikt med å
etablere en organisasjonsplan for klubben med følgende innhold:

Klubbens formål og verdigrunnlag
o Formål
o Virksomhetside
o Visjon
o Verdigrunnlag

o Mål for perioden 2017-2022

Generalforsamlingens føringer for drift
o Organisering av klubben
o Fullmaktstruktur
o Økonomiske prinsipper og rammebetingelser
o Kioskdrift

Generalforsamlingens føringer for sportslig tilbud
o Grunnprinsipper
o Topping vs jevnbyrdighet

Generalforsamlingens føringer for medlemskap
o Medlemmenes plikter og rettigheter
o Foreldre/ foresattes plikter og rettigheter
o Klubbens plikter og rettigheter

Handlingsplan
o Kortsiktige tiltak (2017)
o Langsiktige tiltak (2018-2022)

Jeg mener jo at masse av dette skal og bør enes og vedtas av både styre og evt undergrupper, ikke et årsmøte. Dette har mye med selve driften av en idrettsklubb å gjøre - og ergo skal styre vedta dette.

Eller er jeg ute å sykler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja. Budsjett og regnskap er uavhengige av hverandre, et budsjett er fremadrettet mens et regnskap er historikk.

2) Hovedregelen er at årsmøtet i klubben er øverste organ. Styret leder klubben mellom årsmøter. Jeg ser ingenting i den listen som det er unaturlig å ta opp på årsmøtet, og det meste av det som står der (formål og verdigrunnlag, organisering til en viss grad, økonomiske prinsipper, føringer for sportslig tilbud til en viss grad, handlingsplan) er ting som i henhold til vanlige foreningsmessige prinsipper skal forelegges for årsmøtet.

Det er enkelte ting jeg stusser over. Fullmaktsstruktur er for eksempel veldig unaturlig å forelegge for årsmøtet, fordi hvem som gjør hva er et klassisk forvaltningsspørsmål som årsmøtet bør overlate til styret. Dette har å gjøre med klar ansvarsplassering.

Lenke til kommentar

1) Ja. Budsjett og regnskap er uavhengige av hverandre, et budsjett er fremadrettet mens et regnskap er historikk.

2) Hovedregelen er at årsmøtet i klubben er øverste organ. Styret leder klubben mellom årsmøter. Jeg ser ingenting i den listen som det er unaturlig å ta opp på årsmøtet, og det meste av det som står der (formål og verdigrunnlag, organisering til en viss grad, økonomiske prinsipper, føringer for sportslig tilbud til en viss grad, handlingsplan) er ting som i henhold til vanlige foreningsmessige prinsipper skal forelegges for årsmøtet.

Det er enkelte ting jeg stusser over. Fullmaktsstruktur er for eksempel veldig unaturlig å forelegge for årsmøtet, fordi hvem som gjør hva er et klassisk forvaltningsspørsmål som årsmøtet bør overlate til styret. Dette har å gjøre med klar ansvarsplassering.

Men bør ikke regnskap foreligge først - for å kunne sammenligne litt. Feks regnskapet viser 500.000 i lønninger, mens for 2017 viser budsjettet 750.000,-. Men når budsjett og regnskap ikke vises samtidig så blir det vanskelig å diskutere/sammenligne og ikke minst komme med evt kritiske spørsmål.

Stort sett er de fleste som kommer på et årsmøte "grønne". Dvs de kjenner ikke sakene godt nok, ikke har kjennskap/bakgrunn til å faktisk vite hva de stemmer på osv. Det er den erfaringen jeg har hatt. Desverre. Styret er valg av et årsmøte for å kunne drifte klubben for en forsvarlig måte og har kompetanse til å vedta noen beslutninger. Derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar

Ville selv vært ukomfertabel med å vedta et budsjett uten å kunne sammenligne med regnskapet. Som jeg ser det er det da to valg:

• Som krikkert sier, vedta å utsette saken til regnskapet er på plass.
  • Legge ved eldre regnskap slik at man ser en trend. Vil kunne fungere i lag og foreninger som har jevn drift og ikke noen større investeringer på gang.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...