VI74 Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg har en MSI-maskin som plutselig ikke lenger vil starte opp. Når jeg skrur den på så kommer logoen til MSI opp, og denne står i ca. 20-30 sekunder før maskinen skrur seg av. Maskinen er ca. 4 år gammel og bruker Windows 10. Maskinen har en SSD-disk(C:) der de fleste programmene ligger, mens alt av musikk, dokumenter etc. ligger på egen disk(D:). Jeg har noen spørsmål som forhåpentligvis noen her kan hjelpe meg med: - er det noen måte å få maskinen til å starte i sikkerhetsmodus? (F8 fungerer ikke) - jeg regner med at alt på D-disken kan reddes ved å kjøpe et USB-kabinett, men hvordan er det med SSD-disken(e) og dens innhold (spesielt mail = Outlook og favoritter + evt. programmer). Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Prøv med nye ram brikker. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 jeg regner med at alt på D-disken kan reddes ved å kjøpe et USB-kabinett Så lenge du ikke har kryptert disken med f.eks Bitlocker så går det helt fint ja. men hvordan er det med SSD-disken(e) og dens innhold (spesielt mail = Outlook og favoritter + evt. programmer). Om SSD disken er en vanlig 2.5" så er det ikke noe problem å sette den i et slikt USB kabinett og hente ut filer den veien. Outlook lagrer datene i en .pst fil, nå vanligvis under Dokument mappen, men kan også være den ligger andre steder, men er jo bare ev. å søke etter den. Ang favoritter spørs jo på nettleseren du bruker. Men skal være mulig å få tak i det også. Lenke til kommentar
VI74 Skrevet 26. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2017 Prøv med nye ram brikker. Har 2x 8 GB ram på maskina. Er det grunn til å tro at det skyldes ram-brikkene? Og hvordan bytter man ram - er det bare å ta ut og sett inn (eller er det mye å forholde seg for å gjøre dette)? Lenke til kommentar
VI74 Skrevet 26. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2017 jeg regner med at alt på D-disken kan reddes ved å kjøpe et USB-kabinett Så lenge du ikke har kryptert disken med f.eks Bitlocker så går det helt fint ja. men hvordan er det med SSD-disken(e) og dens innhold (spesielt mail = Outlook og favoritter + evt. programmer). Om SSD disken er en vanlig 2.5" så er det ikke noe problem å sette den i et slikt USB kabinett og hente ut filer den veien. Outlook lagrer datene i en .pst fil, nå vanligvis under Dokument mappen, men kan også være den ligger andre steder, men er jo bare ev. å søke etter den. Ang favoritter spørs jo på nettleseren du bruker. Men skal være mulig å få tak i det også. Nå er ikke jeg ekspert på harddisker, men det ser ut som SSD-diskene(2 stk) er i størrelsen 5x3 cm mens D-disken er 9x7 cm(er dette 2.5" tro?). Jeg har fått tak i et kabinett som tar 3.5" og 2.5" og D-disken passer i denne. Spørsmålet om det finnes tilsvarende kabinett til SSD-diskene - og om hvordan disse to diskene fungerer som en disk(C-disk som den stod oppført som når pc'en fungerte)? Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 De sitter under et deksel under maskinen. For å komme inn i bios og oppstarts greia så må du trykke f2 eller f8 under bootinga. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Spørsmålet om det finnes tilsvarende kabinett til SSD-diskene - og om hvordan disse to diskene fungerer som en disk(C-disk som den stod oppført som når pc'en fungerte)? Skulle jo tro at SSD diskene var en standard størrelse da, disker kommer jo enten i 2.5" eller 3.5" og så har du jo M.2 disker. Så er vel nokså sikker på at også SSD disken vil passe i kabinettet du har kjøpt. Men, det kan by på et problem det at du sier at det er to disker, men de har fungert som en disk. Da er det nok en form for RAID de har kjørt i. Og det gjør det vanskelig å få ut noe data fra disse diskene uten å få til å bygge opp RAIDet igjen. Jeg har ingen kunnskap om RAID, men vil vel tro at du i alle fall må vite hvilken type RAID de har kjørt. Og så må du ha et kabinett som støtter RAID. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå