Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utkastelse ifra hybel?

ray001

Anbefalte innlegg

Har en hybel som leies ut, og leietaker betaler ikke leien. Det er 3dje gang leietaker ikke betaler leien. Hun betalte leien 2mnd før hun stoppet opp å betale leien.

Så etter første gang hun ikke betalte leien, prøvde jeg å ringe hun. Hun svarte ikke mobil samtalen. Jeg sendte sms om at hun måtte betale leien, men fikk ikke svar og leien ble ikke betalt.

Etter neste mnd så har hun ikke betalt for forrige mnd eller neste mnd. Jeg prøvde igjen å ringe til hun. Og besøkte hybelen for å få kontakt. Det var ingen som lukket opp, men jeg hørte tydelig at det var flere menn i leiligheten som snakket utenlandsk inne i hybelen.

Da laget jeg et papir på hvor hun ikke betaler så blir hun kastet ut. Dette brevet ble sendt i post oppkrav. Etter hun fikk brevet så betalte hun for begge mnd`ene(eller NAV / kommunen betalte) som gikk posten gange / tid.

Nå 3dje mnd har hun ikke betalt igjen. Og jeg vil ikke "springe" etter folk for å betale opp for seg.

Har en liten mistanke om hybel er litt mer brukt enn vanlig, med mer "slitasje" / ødeleggelser i hybelen.

Og nå ønsker jeg å kaste henne ut.

Hvordan gjør jeg dette?

Har jeg mulighet for det?

Hva må til for å få det til raskest mulig?

Hybel er en liten hybel med alle møbler, strøm og internet/tv inkludert. Hybelen er i en blokk med flere andre bo enheter.

I kontrakten har jeg oppsigelse på 2 mnd, med 2 mnd depositum. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kaste henne ut uten at hun kan avverge det må du si opp leieavtalen (direkte utkastelse via tvangsfravikelse kan avverges ved å betale skyldig leie).

For at en oppsigelse skal være lovlig tvangsgrunnlag for utkastelse via namsmyndighetene må den følge husleielovens regler, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

Oppsigelsen skal være skriftlig. Den trenger ikke sendes rekommandert, men den må sendes på forsvarlig måte. Oppsigelsen skal være begrunnet ("Leieavtalen sies opp på grunn av gjentatt betalingsmislighold", for eksempel), og inneholde følgende opplysninger:

"Du som leietaker har rett til å protestere mot denne oppsigelsen innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Protesten må være skriftlig og sendes eller overleveres utleier på fristens siste dag. Dersom du ikke protesterer innen fristen vil du tape retten til påstå at oppsigelsen er ugyldig, og utleier kan begjære tvangsutkastelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. Det vises til husleieloven §§ 9-7 og 9-8."

Dersom leietaker protesterer innen fristen faller oppsigelsen bort med mindre du tar saken til Husleietvistutvalget eller forliksrådet innen tre måneder.

Disse reglene gjelder ikke hvis leietaker kun leier ett enkeltrom, og ellers deler boareal med andre. For disse trenger oppsigelsen ikke begrunnes, og man trenger heller ikke gi opplysninger om protestrett (fordi leietaker ikke har noen). Oppsigelsen må fortsatt være skriftlig.

Lenke til kommentar

Takker for kjapt svar :-)

Ok, så det er ikke så lett da...

Tenker på:

""Du som leietaker har rett til å protestere mot denne oppsigelsen innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Protesten må være skriftlig og sendes eller overleveres utleier på fristens siste dag. Dersom du ikke protesterer innen fristen vil du tape retten til påstå at oppsigelsen er ugyldig, og utleier kan begjære tvangsutkastelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. Det vises til husleieloven §§ 9-7 og 9-8."

Dersom leietaker protesterer innen fristen faller oppsigelsen bort med mindre du tar saken til Husleietvistutvalget eller forliksrådet innen tre måneder."

Tenker på det som er uthevet. Ta saken videre til Husleietvistutvalget eller forliksrådet innen tre måneder. Så dette kan trekke ut da?

Hva er brev sendes på forsvarlig måte? Om jeg sender i posten, eller levere dette brevet til hun(jeg legger brevet i post kassen), så kan hun vel "nekte" på å mottatt noe brev?

Og som du skriver:

"For å kaste henne ut uten at hun kan avverge det må du si opp leieavtalen (direkte utkastelse via tvangsfravikelse kan avverges ved å betale skyldig leie)."

Vil det si om jeg gjør dette, og hun betaler leien så kan hun(de i flertall fortsatt bo der)?

Lenke til kommentar

Det kan trekke ut i tid, ja.

Forsvarlig måte handler om hvordan du sender og hvor du sender. Husleieloven sier at hvis du har sendt på forsvarlig måte så spiller det ingen rolle om hun sier hun ikke har fått noe.

Nei, hvis du har sagt opp kan de ikke avverge utkastelse ved å betale. Det er bare utkastelse uten oppsigelse som kan avverges ved å betale skyldig leie.

Lenke til kommentar

For å kaste henne ut uten at hun kan avverge det må du si opp leieavtalen (direkte utkastelse via tvangsfravikelse kan avverges ved å betale skyldig leie).

For at en oppsigelse skal være lovlig tvangsgrunnlag for utkastelse via namsmyndighetene må den følge husleielovens regler, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

Oppsigelsen skal være skriftlig. Den trenger ikke sendes rekommandert, men den må sendes på forsvarlig måte. Oppsigelsen skal være begrunnet ("Leieavtalen sies opp på grunn av gjentatt betalingsmislighold", for eksempel), og inneholde følgende opplysninger:

"Du som leietaker har rett til å protestere mot denne oppsigelsen innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Protesten må være skriftlig og sendes eller overleveres utleier på fristens siste dag. Dersom du ikke protesterer innen fristen vil du tape retten til påstå at oppsigelsen er ugyldig, og utleier kan begjære tvangsutkastelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. Det vises til husleieloven §§ 9-7 og 9-8."

Dersom leietaker protesterer innen fristen faller oppsigelsen bort med mindre du tar saken til Husleietvistutvalget eller forliksrådet innen tre måneder.

Disse reglene gjelder ikke hvis leietaker kun leier ett enkeltrom, og ellers deler boareal med andre. For disse trenger oppsigelsen ikke begrunnes, og man trenger heller ikke gi opplysninger om protestrett (fordi leietaker ikke har noen). Oppsigelsen må fortsatt være skriftlig.

Hvilke dokument kan jeg bruke for dette?

Kan jeg bruke det som er linket til her ifra forbrukerradet? Eller er det noe bedre?

https://www.forbrukerradet.no/klagebrev/bokmal/bolig/leie-bolig/utleiers-oppsigelse-av-leieavtale/

Evt bruke dette word dokumentet herfra(Oppsigelse av leieforhold)

https://www.husleie.no/ressurser/utleiers-verktoykasse

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Jeg har 2mnd oppsigelse, må jeg bruke 2 mnd og, eller kan jeg ha mindre tid, siden hun ikke betaler leien?

Kan jeg skrive det slik:

Mitt navn

Min adresse

Mitt postnr                                           28.03.17

Leietakers navn

Adresse i leiligheten

Post og Kommune

Utleiers oppsigelse av leieavtale

Det vises til vår avtale av 14.09.16 om leie av hybel i adressen. Det gis med dette melding om at leieavtalen sies opp. Oppsigelsestiden løper ut 14.05.17, og boligen må være fraflyttet innen denne dato. Begrunnelsen er at Leieavtalen sies opp på grunn av gjentatt betalingsmislighold.

Det opplyses om at du som leietaker kan protestere skriftlig på oppsigelsen til undertegnede innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Det opplyses videre om at dersom du ikke protesterer på oppsigelsen innen fristen, taper du retten til å påberope deg at oppsigelsen er i strid med husleieloven, jf § 9-8 første ledd annet punktum. Undertegnede kan i så fall begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

Med vennlig hilsen

Mitt navn

Antall vedlegg: 0

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har da sendt brev i oppkrav. 

Har og lagt et brev i postkassen.

Hva bør jeg gjøre når dato for å flytte ut er kommet? Skal jeg bare gå til leiligheten å låse meg inn?

Eller må jeg ha med meg noen? Isåfall hvem?

Og er hun ikke flyttet ut, hva skal jeg gjøre da? Gå igjen, og komme tilbake med "kyndige" folk for å kaste hun ut? 

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Med mindre du har en leieavtale som har en avvikende måte å beregne oppsigelsesperiode har du satt feil utflyttingsdato - oppsigelsestiden regnes med mindre noe annet er avtalt i hele kalendermåneder, og to måneders oppsigelsestid per 28. mars vil dermed være til 31. mai. Dette følger av hovedregelen i husleieloven § 9-6 som sier at oppsigelsestiden løper "til utløpet av en kalendermåned".

Du må bruke to måneder hvis du har to måneders oppsigelsestid i avtalen. For å sette oppsigelsestiden kortere enn to måneder må du ha et rettslig grunnlag for å se bort fra leieavtalen, det vil si heving. Heving vil det bl.a. være grunnlag for hvis leietaker "vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie", jf. husleieloven § 9-9. Av bevismessige grunner kan det være god grunn til å følge sporet med oppsigelse i stedet - en oppsigelse er alltid direkte tvangsgrunnlag når det ikke er protestert. For at en hevingserklæring skal være direkte tvangsgrunnlag må det være "åpenbart" at du hadde grunn til å heve. Det er et veldig strengt krav.

Når dato for utflytting er kommet, og hun fortsatt ikke har flyttet ut, sender du varsel om tvangsfullbyrdelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. Denne skal ha 14 dagers frist og kan tidligst sendes på utflyttingsdagen.

Hvis hun fortsatt ikke har flyttet ut når de fjorten dagene er gått sender du krav om tvangsutkastelse til namsmyndighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...