Gå til innhold

Lei av å få avslag eller ikke høre noe på jobbsøknader! Noen tips?

Anbefalte innlegg

Har i over ett år prøvd å fått meg en jobb ved siden av studiene uten hell. Har søkt hos forskjellige helsetjenester, da det er relevant i forhold til utdanningen jeg tar. Hos matvarebutikker, expert/euronics, bohus/jysk, lager osv, men har enten fått avslag eller ikke hørt noe. Et eksempel på en søknad jeg har sendt til Rema 1000: 

Hei!

Jeg er en blid og aktiv ung mann som ønsker litt jobb ved siden av studier. Jeg studerer folkehelsearbeid ved *******, der jeg er på andre året av en bachelor. Så annonsen deres på nav.no og søker derfor på stillingen som butikkmedarbeider. Jeg har tidligere hatt en jobb hos ********** frisklivssentral hvor kundebehandling og salg av varer var en del av jobben, og jeg tror min erfaring fra der kan være fint å ha med seg inn i denne stillingen. Jeg har hørt at jeg er trivelig og lett å samarbeide med. Jeg synes denne stillingen virker spennende og utfordrende, og jeg håper å kunne få mange nye erfaringer som jeg får bruk for i fremtiden. Jeg kan starte å jobbe så fort som mulig.

Håper jeg  hører fra dere!

Med vennlig hilsen

Sendte også Cv hvor jeg skrev/listet opp utdanning, jobberfaring, ferdigheter, interesser og refferanser og info om meg selv. Har også på de fleste stedene jeg har søkt møtt opp personlig. Er denne søknaden helt på jordet eller er det noenlunde ok? 

Noen som har noen forslag på hvordan jeg kan vekke mer interesse hos sjefene og øke sjansene mine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange gode sider på nettet for hvordan du skriver søknad og CV, sjekk der for tips(som f.eks. hvordan du unngår bare jeg setninger som skippy nevner).

Eller så er det ett tips ikke står på de sidene og det er at du aldri skal nevne at du fant annonsen på NAV(og helt ikke finn heller), de fleste større firma og kjeder har egene sider for ledige stillinger og hvis du refererer til de i stede virker det som om du er mer intressert og proaktiv.

Eller så er jobbsøking mye som salg, det handler bare om å få navnet ditt inn så ofte som mulig. I forhold til butikker lær deg gjerne navnet på butikksjefen og hils på han når du ser han i butikken.

Avslag som du har erfart får du plenty av så det må man bare lære seg å se forbi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du skal søke arbeid handler det om å vise initiativ og å skille seg ut fra mengden - i tillegg vil en god søknad selvsagt hjelpe deg på vei.

Å ta direkte kontakt med bedriften kan ofte være en fordel, med mindre det er spesifisert at dette ikke ønskes. I ditt tilfelle ville jeg jobbet med søknaden. Den skiller seg ikke ut på noe vis, og den er i overkant enkel.

Lenke til kommentar

Søker du kun på stillinger som er utlyst?

Alle gangene jeg har fått jobb har det vert hos bedrifter som ikke har utlyst ledige stillinger. 

Søk overalt, bare fordi en bedrift ikke har utlyst at de trenger folk betyr det ikke at de ikke trenger folk. 

Lenke til kommentar

Det var min erfaring også for noen år siden. Sendte godt over 100 søknader. Trur ikke det var flere enn 5-10 stykker som svarte "Beklager... bla bla bla", de aller aller fleste ga meg aldri noen tilbakemelding overhodet.

Da jeg endelig fikk meg jobb, var det på en stilling som aldri ble utlyst, men som jeg ble tipset om gjennom en bekjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...