Gå til innhold

Finner ikke bedrifter som vil ta vare på meg.

Anbefalte innlegg

Jeg var voksenlærling og fikk betalt minimum vanlig lærlinglønn, 30, 40, 50, 80% osv. 

Klarte fagprøven, men ikke med god margin, hadde fått alt for lite relevant erfaring, etter de første 6mnd ble jeg brukt som en vanlig ansatt med samme ansvar. 

Har nå fast jobb og tjener bra med mye overtid men begynner bli lei av hele yrket for å være ærlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg ikke helt til opplegget rundt 4-årig læretid, men har du fått utlevert dokumenter som opplæringsplan osv? Hvordan er kontrakten du har inngått med bedriften? Var opplæringskontoret også inkludert i ansettelsen og kontrakten? 

Når det gjelder arbeidet ditt så skal du selvsagt ha arbeid som tilsvarer at du over tid kan bli en fagarbeider. Du skriver også at du jobber alene, men her tror jeg det er viktig å skille på alene og selvstendig. Hvis du blir instruert i arbeidsoppgavene dine så kan du selvsagt jobbe uten at en fadder/veileder puster deg i nakken. 

Når det kommer til lønnen din så syntes jeg at du skal være litt forsiktig med kravene. En lærling fra videregående får gjerne ned mot 80 kroner timen - i tillegg til at arbeidsplassen får stønad for å ta inn lærlingen. Du får 168 kroner timen og bedriften får, som du selv sier, veldig lite tilskudd. Du skriver også at ryddegutter som blir ansatt får mer betalt enn deg. Det føles kanskje urettferdig, men husk at du blir betalt med et fagbrev i det lange løpet. I andre yrker kan man også gjerne oppleve at folk som man føler gjør mindre, og har lavere kompetanse, får langt bedre betalt. 

Til slutt vil jeg også nevne at du med stor sannsynlighet kan få hjelp av lånekassen under opplæringsperioden i form av stipend. 

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Og hvilket yrke er det?'

Etterhvert blir man lei av det meste i grunn. Det er når man ikke kommer videre og utvikler seg selv men alt stopper opp.

Platearbeider, men arbeider rundt 40-70% i felt i industri/på byggeplasser. 

Har søkt på maskinteknikk nettbasert så ser ikke så mørkt på framtiden, blir godt å føle at man jobber mot noe igjen. 

Vet ikke hvor lenge jeg blir hos nåværende firma etter endt utdanning, er ansatt som arbeidsleder og får alle de aller mest hektiske jobbene med kun innleide arbeidere, knappe tidsfrister, flest faremomenter, fordi jeg er fleksibel, løsningsorientert og står på. 

Men pga. to fillesaker av noen hms avvik får jeg ikke det stakkars colatillegget før jeg har hatt ansvar for to prosjekt til uten hms avvik, og hvordan type jobber blir jeg å få? joda blir nok å piske rundt på en gjeng østeuropeere med rivningsarbeid og stålmontering i flere etasjer kronglete utdaterte industribygg, hvor alt må gjøres med kreativ taljebruk, stiger, slegger og skjærebrenner. 

Og om noe så skjer under et skift jeg har ansvaret for tørr jeg nesten banne på at arbeidsgiveren blir lempe alt ansvaret over på meg. 

Men greit nok, får iallefall mye verdifull erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...