Zicos Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Hei, er det noen som har noen tips til PCer som kan kjøre på 12v? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Laptop kan kobles til DC/DC converter for 12V http://www.clasohlson.com/no/12-V-spenningsomformer-DC-DC-100-W/36-3312 Eller inverter som gir 220V. http://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Batterier-og-ladere/Vekselrettere Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Hei, er det noen som har noen tips til PCer som kan kjøre på 12v? Det er bare å bygge en hvilken som helst PC, og bruke en PicoPSU istedenfor vanlig PSU. Disse tåler fra 120 til 160 watt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe en 12v laptop-lader med alle de jalla, utskiftbare pluggene. Om du er lojal til et merke, som Mac, kjøp original 12v lader om det fins. Eller bruk vekselretter. Jeg har selv bygd en Mini-ITX casemod med Pico-PSU. Fantastisk produkt, den Pico-PSU´en. Men dette er små, stasjonære PCer. Du er kanskje ute etter laptop`? Hvorfor 12V? Er det til kjøretøy? Hytte? Vurdert Intel NUC? Endret 24. mars 2017 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Zicos Skrevet 24. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2017 Skal være til en båt ja, og må kjøre Windows, så RaspberryPi er ikke ett alternativ. Ja, så litt på Intel NUC, og ser at de kan kjøre på 12-19v, men må jeg gjøre noen endringer på PC-hardwaren, eller er det bare å klippe av kabelen fra "omformingsboksen" og koble den på 12v i båten? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Hvilken jobb skal den utføre? Er det navigasjon eller er det underholdning du er ute etter? Lenke til kommentar
nagina Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Hei, er det noen som har noen tips til PCer som kan kjøre på 12v? Det er bare å bygge en hvilken som helst PC, og bruke en PicoPSU istedenfor vanlig PSU. Disse tåler fra 120 til 160 watt. Litt off-topic, hvor får man kjøpt slike. Fant ikke noe på prisguide ved å søke "PicoPSU". Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Nå vet jeg lite om det elektriske i båter, men antar det er en dynamo fra motoren som lader batteriene i båten. Da vil spenningen gjerne ligge på oppimot 14.7V med motoren i gang, og det kan være mye støy på linja. Ville brukt noe elektronikk imellom som beskyttelse. Noe slikt f.eks til en NUC burde duge: http://www.mini-box.com/DCDC-USB-200?sc=8&category=981 Endret 24. mars 2017 av Complexity Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Hei, er det noen som har noen tips til PCer som kan kjøre på 12v? Det er bare å bygge en hvilken som helst PC, og bruke en PicoPSU istedenfor vanlig PSU. Disse tåler fra 120 til 160 watt. Litt off-topic, hvor får man kjøpt slike. Fant ikke noe på prisguide ved å søke "PicoPSU". Iwill har i norge, iaf; http://www.iwill.no/Motherboard+ITX+%25252F+IPC.141/Tilbeh%F8r.145/Iwill+IWI-H35+120W+DC%25252FDC+8~28V+TINY+PSU+%28mini-ITX%29.2136.html 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg kjøpte Pico-PSU for mange år siden. Vet ikke hvem som har dem nå. Mulig casemodding er falt i popularitet, siden mobil og nettbrett overtar når du behøver portabelt utstyr. Hva skal maskinen gjøre? Kart? Film? Surfing? Hvorfor ikke bruke nettbrett? Lenke til kommentar
Zicos Skrevet 24. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Er ikke 100% sikker, men går ut fra at det er navigasjon. Han som skal ha det har tidligere hatt en bærbar for å gjøre jobben, men den har tatt kvelden, så trenger en erstatning. Edit: "Kartsystem og surfing" fikk jeg bekreftet nå. Endret 24. mars 2017 av Zicos Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Fins mange gode sjøkart for iPad og Android-nettbrett. Navigon eller Gule Sider Sjøkart. Jeg bruker et Sony Xperia Tablet Z. Har begge de nevnte appene. Er ikke laptop fremdeles akuellt? Må det være en kompakt stasjonær denne gangen? Lenke til kommentar
Zicos Skrevet 24. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2017 Han har allerede ett system som han liker, og ønsker å fortsette med det. Han ser ut til å heller ønske en "stasjonær løsning", så NUC er sannsynligvis det beste alternativet, men skal lufte tanken om en tablet-løsning som for eksempel Surface for han. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Surface burde være bra. Hvis han velger NUC må han ha skjerm, tastatur og mus i tillegg, og den har ikke batteri ved strømbrudd. Jeg vet ikke hvor stor båten hans er, men det høres ut som svære greier. I min fritidsbåt er nettbrett en god løsning. Endret 24. mars 2017 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Litt off-topic, hvor får man kjøpt slike. Fant ikke noe på prisguide ved å søke "PicoPSU".Den komplette pakken som er til salgs i Norge heter Streacom NanoPSU. Den inkluderer også laderen. Skal du ha bare den biten som sitter i PCen, søk på Pico Psu på ebay. Lenke til kommentar
Zicos Skrevet 24. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2017 Han skal sannsynligvis ha en ekstra skjerm og mus/tastatur uansett. Ja, er grei størrelse på båten, husker ikke helt typen i farta, men er så vidt jeg husker 10+ meter. Ja, tenkte litt på det med batteri selv, og sånn sett er bærbar/nettbrett en bedre løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå