Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetalt for mye lønn

h_vestbo

Anbefalte innlegg

For halvannet år siden ble jeg permittert i min jobb offshore. Etter 6mnd ble jeg så oppsagt.

Fikk da 3mnd oppsigelsestid hvor jeg ba om å bli fristilt fra de 2 siste månedene.

Fikk lønn for 1mnd, men ble ikke kalt ut på noe arbeid. (Arbeidet på disponibelplan, ingen fast rotasjon)

Nå, etter snart 1 år ringer de og ber om å få tilbakebetalt lønna jeg fikk ved en feil.

Jeg skulle aldri hatt de pengene da jeg ikke skulle arbeide oppsigelsestiden mener de.

Det har nok vært noe uklarheter rundt denne tiden da det var usikkert om jeg skulle jobbe de månedene eller ikke pga ny jobb. Men etter å ha bedt om å få jobbe 1mnd så reagerte ikke jeg på å ha fått utbetalt lønn fra de.

Hva gjør jeg nå?
Har de krav på å få pengene igjen idag?
Det er ikke bare bare å hoste opp 29tusen kr uten videre heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det bare min logikk som taler:

Jeg tror ikke det har gått så lang tid til at det kan ansees som foreldet så forsåvidt har arbdeidsgiver krav på pengene (og dere kan da avtale en nedbetalingsordning). Men nå skriver du jo at det er noen uklare forhold her og du stilte deg til disposisjon for arbeidsgiver.

Du har for eksempel stilt deg behjelpelig mtp å ikke gå hele oppsigelsestiden da du ble oppsagt (antagelig grunnet manglende oppdrag?) Dvs de sparte to lønninger.

Det er vel noen som er ansvarlig for å godkjenne timer før lønnskjøring går ut - det er jo her ansvaret ligger. Klart du har opplysningsplikt, men hvis du forventet denne lønnsutbetaling pga uklarheter fra din arbeidsgiver så vil jeg ikke tro at du er eneansvarlig.

Det burde iallefall være mye rom til å forhandle etter så lang tid siden lønna di antageligvis for lengst er gått inn i husholdningen din og er brukt opp.

For meg høres det ut som om du har en god sak for megling og jeg vil anta at de fleste bedrifter vil være i skjepelige nok å ta konsekvensene for sin egen tabbe.

Men for all del. Samle sammen all relevant kommunikasjon og dokumentasjon og gjør som de andre sier. Forklar at det nå er vanskelig for deg å betale tilbake.

For min del fører jeg timer som sendes inn til godkjenning, kunde blir fakturert og jeg blir lønnet. Har jeg ikke registrert timer der jeg faktisk er i arbeid så får jeg ikke lønn.

Jeg har opplevd ett eksempel hvor en bonus ble utbetalt til feil person og over ett år senere oppdaget jeg det. Jeg ble etterbetalt og bedriften krevde aldri den summen tilbake fra den personen som fikk utbetalt for mye (som da ikke lenger var ansatt).

I ett annet eksempel ble en kollega utbetalt hele lønnen til en annen, og så snart mottakeren oppdaget dette brukte han opp alle pengene. Feilen ble oppdaget etter to timer men da var det for sent.

Bedriften betalte ny lønn til han som ikke fikk og han andre fikk trekk i lønn og feriepenger til summen var tilbakebetalt.

Lenke til kommentar

Så situasjonen er at du hadde tre måneders oppsigelsestid, som skal være lønnet. Du ba om å bli fristilt (og fritok bedriften for lønn) for to måneder, den andre og tredje. Den første måneden hadde dere ingen avtale, og utgangspunktet er da at du har krav på lønn. Dette gjelder uavhengig av om bedriften har arbeid til deg, så lenge du faktisk har tilbudt dem din arbeidskraft (ikke forhindret dem fra å utnytte den, som f.eks. ved å ta annen jobb).

Hvis disse forutsetningene stemmer så har du fått utbetalt lønn etter arbeidsavtale. Den kan ikke senere kreves tilbakebetalt.

Hvis disse forutsetningene ikke stemmer vil bedriften kunne ha et tilbakebetalingskrav i medhold av ulovfestede regler om tilbakebetalingsplikt. Her vil det være de hensynene Invader Zim beskriver som er avgjørende - har det gått lang tid, har du innrettet deg i god tro til at utbetalingen er berettiget, hva slags omstendigheter skjedde utbetalingen under, og lignende. Her vil du ha en god sak for å bli frifunnet for kravet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som om det er to spørsmål her. 

Det første er om du egentlig hadde rett på lønn. Det skal jeg ikke uttale meg om. Men førsteinntrykket mitt er at det i alle fall ikke var helt åpenbart at du ikke burde fått lønn. Det kan være viktig for neste spørsmål. 

Det andre er om du må betale tilbake eventuell feilaktig utbetalt lønn. På juss-språk handler det om "condictio indebiti". Hvis du googler lønn condictio indebiti kan du finne mye informasjon. 

Eksempel fra Google: http://ledernett.no/kan-vi-kreve-tilbake-mye-utbetalt-lønn

"Har det for eksempel gått et år siden feilutbetalingene skjedde skal det mye til for at [arbeidsgiver] rettmessig kan kreve pengene tilbakebetalt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...