Gå til innhold

Dyrke tomat planter innomdørs litt problemer

Anbefalte innlegg

Hei

Meg og samboeren prøver at så tomater som vi så kan sette ut i hagen når der blir litt varmere.

Vi har et par mini væksthus som man kjøper på alle hage sentere.

tD1ChRu.png

VI har også kjøpt et par vekstlys.

første omgang ble de veldig lange, og knakk, vi tror de stod for langt fra vekslyset.

samt det gjik helt galt da jeg gav dem plante næring.  :(

så innom vi prøver igen har jeg et par spørmål, håber der er et par tomat og grønnsaks dyrkere herinne.

Jorden skal være grei , vi har brukt plante og kokos jord som hage sentert har anbefalt.

1)

der er låk på minidrivhuset, hvornår skal man ta det bort ?
Skal det bort så snart planterne kommer opp gjennom jorden eller når den får sine rigtige blade (blade 3-4) 

2)

næring/gjødsel hvornår er det første gang tid til det ? Sidst der gav jeg litt gjødsel , og da fik alle planterne hjerteinfarkt og hang både mini agurkerne samt tomaterne , litt senere  rejste de seg og døde dagen etterpå  :hm:

Jeg leste at man kanskje skal gi dem 1/4 av næring når de rigtige blade kommer opp.

3) hvor lang tid kan man forvente at tomaterne får de rigtige blade, nå vi ser alle videoerne kommer de opp etter 2 uker og er veldig stor, vores ble veldig lange med veldig liten blade.

Som dere kan lese er vi ikke serlig bra botanikere hverken meg eller samboern  :)

Vi har dog lest , og set time vis med videoer, dog de to første spørsmål har vi ikke kunne finne.

på forhånd takk 

Endret av Storm Shadow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter du dem i jord så har jorden næring nok til å holde dem i live i minst et par uker, opp til et par måneder faktisk. Gjødsel er ofte surt og vil rett og slett brenne opp røttene. De har også nok næring i frøene til å vokse lenge med bare vann, litt forskjell fra plante til plante. Store frø tilsier stort sett at de kan gå lenger fra spire til de trenger å få tilført næring.

Hva slags lampe er det du har? Plantene takler fint rundt 30 grader C så lyset kan være kanskje en cm over så lenge det ikke blir særlig varmere enn det. Jeg dyrket "tomater" og hadde en HID lampe ca. 20cm fra toppen, HID-pærer produserer MYE varme. Hvis de ikke får nok lys så vil de strekke seg etter lyskilden, det heter ett eller annet men jeg husker ikke hva.

Planter som vokser uten å måtte "jobbe for å stå rett opp" vil få en tynn dårlig stilk. De trenger litt å jobbe med så de blir "solide", en liten vifte gjør susen. De tåler en del vind så det er bedre med en litt for stor enn en litt for liten, det ser du også. En vanlig stuevifte funker, men en liten PC'vifte som blåser kraftig nok er ofte mer praktisk. Hvis de ikke får beveget seg litt pga. vind så vil de også bruke mer energi på å strekke seg etter lyset.

For å si det enkelt; Det er bedre å kjøre plantene hardt enn å "være snill" med dem. Lite næring er bedre enn for mye, kraftig vind så de nesten detter over ende er bedre enn vindstille, nesten svi at toppen fordi lampa er for nærme er bedre enn at de må strekke seg oppover for å få lys.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@4 3 
Mange takk.

jeg hadde det problem du beskriver med at de kravler etter lyset da de var for lang borte fra lyset i første forsøk.Tror de kaller det legging.

jeg har disse plantelys https://www.gardenliving.no/products/led-lyslist-startsett-60-cmdog har jeg bestlit dette best i tillegg
 https://www.gartnerbutikken.no/products/armatur-led-30-w :) 
Hadde du plantene i et mini drivhus, jeg lurte på hvor når man tar toppen av. 

Endret av Storm Shadow
Lenke til kommentar

Prøvde meg på tomater i fjor. De ble litt lange. De som fikk vokse mest utendørs og sto litt i "vær og vind" ble mye mer robuste og tålte mer, men måtte binde dem fast og støtte dem osv for at de ikke skulle ramle overende. Det ble en god del tomater på dem likevel. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånne små veksthus som det der bruker jeg til å spire frø. Tar av lokket eller flytter dem når de kommer opp av jorda og frøbladene viser seg.

Ha på en vifte fra dag 1 så de bygger stilk. Også sett lyset nærmere hvis de strekker seg. Spray litt rundt med en vannflaske så man får litt luftfuktighet innimellom.

Plantasjen blomsterjord er veldig næringsrik, bland den med litt leka kuler kanskje. Med god jord kan de vokse lenge før man trenger å mate dem. Jeg pleier å sulte plantene litt(så de nederste bladene begynner å visne) fordi da vet jeg hvor jeg har matnivået.

Når man setter dem ut så hadde jeg pissa på plantene engang i uka. Tomater er glad i nitrogen og med litt urin så får du store røde tomater.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tak for forslag så langt  :)

Okay så er neste generation ved at være ved hvor 1 generation døde.

Jeg skal begynne at gi dem plante næring etter de har begynt å få de riktige blader.

Jeg har nået Biobact Tomat NPK NPK 3-0,3-1
samt Superba NPK 14-4-21 med mikronæring, som jeg ser de fleste bruker.

Tenkte jeg skulle bruke en halv blanding til å starte med superba.
Men er helt åben for ideer her.

litt bilder så langt.

Tomat og miniagurk

Jeg har satt vifte på dem til venstre , og lyset veldig tett så håper ikke de kravler mye mer.
h8IaNwc.jpg

3Lm7ZMe.jpg

Ærter

XyNKAJc.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...