AnonymDiskusjon Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Fikk mail idag om at bedriften skal sende ut begjæring om oppbud før helgen. Er vel for sent å sykemelde seg nå... Var ett par stykker i bedriften som sykemeldte seg for et par uker siden, siden de visste at det var rett før bedriften gikk konk. Jeg kan jo ikke sånt så jeg tenkte aldri på å sykemelde meg. De er visst sikret full lønn mens de er sykemeldt.. Hva bør jeg gjøre? Melde seg som arbeidssøker på NAV? Jeg er mest fokusert på å få neste lønning og forsikre meg om at jeg får alt av feriepenger jeg har opptjent, både i fjor og i år. Har også forstått det slik at jeg også har et visst ansvar når bedriften går konkurs, med å sende skjemaer osv. Men har ikke peiling på slikt. Står også på nettet at jeg må kontakte bobestyrer, men hvordan finner man ut hvem bobestyrer er? Skal man bli opplyst om det? Anonymous poster hash: cc17b...89c Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 (endret) Melde seg som arbeidssøker på NAV?Ja Jeg er mest fokusert på å få neste lønning og forsikre meg om at jeg får alt av feriepenger jeg har opptjent, både i fjor og i år.Det er noe som heter Lønnsgarantiordningen som vil sikre dette, men du må søke og slik, står mer på NAV sine sider: Lønnsgarantiordningen Lønnsgarantien skal sikre at du som arbeidstaker får utbetalt lønn, feriepenger og annet arbeidsvederlag som du har til gode, men som arbeidsgiveren ikke er i stand til å betale på grunn av konkurs, .... Informasjon til bostyrer Her finner du rutiner, veiledninger og informasjon om lov- og forskriftsendringer i forbindelse med lønnsgarantiordningen.På høyre siden er det linker til skjemaer. Endret 23. mars 2017 av Crowly Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Har sett tips på nettet om at jeg som arbeidstaker må begjære bedriften konkurs om bedriften er insolvent. Aner ikke om dette faktisk er fakta, men høres jævlig mye stress ut. Er det ikke dette bedriften selv gjør nå? Å melde oppbud betyr vel å begjære seg konkurs? Siterer svar fra et annet forum ang. hva man bør gjøre om bedriften går konkurs: "Begjær bedriften konkurs, få restlønn fra lønnsgarantifondet og søk nye jobber. I mellomtiden melder du deg arbeidsledig hos NAV, og mottar dagpenger." Anonymous poster hash: cc17b...89c Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Å melde oppbud betyr vel å begjære seg konkurs? Korrekt! Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Har sett tips på nettet om at jeg som arbeidstaker må begjære bedriften konkurs om bedriften er insolvent.Slik jeg forstår det så begjærer ikke du bedriften konkurs, men du stiller ett krav til bedriften/boet/bostyrer som tilsvarer beløpet på lønn og feriepenger. Dette kravet/søknaden må leveres bostyrer. Dette og mer til står det om på NAV sine sider som jeg linket til over. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Det med å begjære bedriften konkurs handler vel om en ganske annerledes situasjon, nemling der den ansatte ikke får utbetalt lønn uten at bedriften har slått seg konkurs. Å begjære bedriften konkurs er et pressmiddel for å få ut lønna si. En slags alvorlig betalingsanmerkning som bør få øynene opp hos bedriftens ansatte, oppdragsgivere, ledelse, eiere etc. Kan de fortsatt ikke gjøre opp for seg så slåes de konkurs. Jeg er usikker på framgangsmåten og hvem som "innvilger" begjæringen, men jeg tror dette er grovt skissert gangen i den situasjonen. TS sin situasjon er annerledes. Der slipper TS å begjære konkursen. Bedriften gjør antagelig den biten selv. Ellers reagerer jeg på at kollegaene "bare gikk og sykemeldte seg". Sykemelding er det legen som gir, ikke noe den ansatte selv gir seg selv. Sykemelding forutsetter at man faktisk er syk, ikke bare har veldig lyst på fri fra jobben eller taktisk i forbindelse med konkurs. Uten reell sykdom skal ikke legen gi sykemelding. Legen risikerer å miste bevilling om det avsløres misbruk av sykemeldingsordningen og "pasienten" risikerer å måtte betale tilbake samt miste en helt masse rettigheter. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Er man syk når man ligger våken om natten og bekymrer seg for økonomien i familien? Jeg vil i alle fall si at man ikke er skikket til å måte på jobb om man har et underskudd på hvile. Det er jo en grunn til at AML regulerer det til 11 timer hvile mellom to arbeidsøkter/dager. Jeg tror at i praksis kan en lege og en arbeidstaker i en bedrift på randen av konkurs kan finne mange gode medisinske grunner til at det ikke er forsvarlig for arbeidstakeren å være i arbeid. Men, ja. Det er veldig betenkelig og langt fra uvanlig at arbeidstakere blir sykemeldt når permitteringsvarsel blir utsendt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Konkursmotiverte sykmeldinger er veldig vanlige, og risikoen for å bli oppdaget er rimelig stor. Hvem behandler sykepenger? NAV. Hvem behandler konkurskrav om lønn? Også NAV. Hvem setter sammen to og to og finner ut at denne ansatte ble sykemeldt et par dager før oppbud ble begjært? Atter en gang NAV. 4 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Konkursmotiverte sykmeldinger er veldig vanlige, og risikoen for å bli oppdaget er rimelig stor. Hvem behandler sykepenger? NAV. Hvem behandler konkurskrav om lønn? Også NAV. Hvem setter sammen to og to og finner ut at denne ansatte ble sykemeldt et par dager før oppbud ble begjært? Atter en gang NAV. Hvilke praktiske konsekvenser har det i realiteten, ikke bare for arbeidstaker men også for legen som skrev ut sykemeldingen? Ikke alt for store, tydeligvis, siden det er veldig vanlig? Endret 24. mars 2017 av henrikwl Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Det er ganske tragisk å sykemelde seg bare for å få "gratis lønn" før bedriften går konkurs. Det er grov utnyttelse av NAV og kan oppdages. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Det kommer an på. Varer sykeperioden under 16 dager gjør ikke NAV noe med saken (de første 16 dagene er arbeidsgivers ansvar å betale). Varer den lengre enn det men fortsatt ganske kort tid kommer det an på (NAVs) arbeidssituasjon og diagnose om NAV prioriterer det. Lengre sykemeldinger blir grundigere gjennomgått. Det er også forskjell - blir det stilt en konkret diagnose eller en mer generell/ullen diagnose, er det kjent sykdomshistorikk hvor en psykisk merbelastning får lasset til å velte (dette vet ofte kolleger lite om), et cetera. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg har jobbet i en bedrift som gikk konkurs. Selvfølgelig måtte jeg registrere meg arbeidsløs og finne ny jobb men firma hadde en forsikring for dette så alle ansatte fikk utbetalt en betydelig sum avhengig av hvor lenge vi hadde vært ansatt. Sjefen informerte oss alle om at vi ville motta et brev fra bedriftens advokat som måtte underskrives og returneres før vi fikk utbetalt pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå