doDa Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Er det noen som har en formening om når den neste boligboblen vil finne sted? Har hørt en del si at det vil skje ett krakk i år, enten på våren eller tidlig høst. Noen som har noen formening om det? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Om jeg hadde visst slike ting så hadde jeg vært mangemillionær. Jeg er ikke mangemillionær. 8 Lenke til kommentar
doDa Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Jeg ser forresten nå at det finnes andre tråder her med boligboble som tema, så jeg vil gjerne rette litt på mitt opprinnelige spørsmål: Tror dere det blir ett nytt krakk i aksjemarkedet snart pga renteøkning? Og hvordan tror dere eventuelt det vil påvirke boligmarkedet. Nå tenker jeg først og fremst på investering i sekundærbolig. Lenke til kommentar
doDa Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Om jeg hadde visst slike ting så hadde jeg vært mangemillionær. Jeg er ikke mangemillionær. Hehe Jeg forstår at det ikke er noen her som kan gi et sikkert svar. Det jeg håpte på var at noen som har mer peiling enn meg (det skal ikke så mye til) kan komme med noe input jeg ikke har tenkt på. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 (endret) Det er usannsynlig at vi vil se en finansiell krise som vi kan kalle for et "krakk", men jeg er sikker på at vi er i en flyktig periode der boligmarkedet vil endre seg. Endret 23. mars 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Er det noen som har en formening om når den neste boligboblen vil finne sted? Det er det ingen som vet. Det blir ren spekulasjon. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Tror dere det blir ett nytt krakk i aksjemarkedet snart pga renteøkning? Nei. Er det noe som tyder på at sentralbankene vil sette opp styringsrentene? Og hvorfor skal økt rente være dårlig for aksjemarkedet? Økt rente stimulerer jo til sparing og investeringer i stedet for forbruk. Jeg er ingen ekspert, så correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Nå er det jo også ikke umulig at det kommer kraftige instramminger i det å eie flere boliger, i et forsøk på og bli kvitt spekulantene. Lenke til kommentar
doDa Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Tror dere det blir ett nytt krakk i aksjemarkedet snart pga renteøkning? Nei. Er det noe som tyder på at sentralbankene vil sette opp styringsrentene? Og hvorfor skal økt rente være dårlig for aksjemarkedet? Økt rente stimulerer jo til sparing og investeringer i stedet for forbruk. Jeg er ingen ekspert, så correct me if I'm wrong. Det jeg har hørt, om jeg har forstått det riktig, er at den norske renten er sterkt knyttet til den amerikanske. Og både the federal reserve og Trump har sagt at renten skal opp. Det er også en del som mener at dette vil føre til ett krakk i USA, da dette er typisk for hva som skjer like før tidligere krakk. Det er mange andre indikatorer også, men det var dette jeg bet meg mest merke i. I tillegg fører vell proteksjonisme ofte til nedgangstider generelt, og det ser ut til at det er den veien det går med USA. Jeg har ikke peiling på aksjer, men tanken min var at om flere sparer (på bankkonto) vil de bruke mindre penger på unødvendigheter og butikker og teknologiselskaper, osv vil gjøre det dårligere. Dermed får mann ett fall i aksjer knyttet til disse selskapene og en del mennesker mister gjerne jobben, som igjen fører til enda mindre forbruk. Jeg lurer altså på om: -dere tror det er sannsynlig at renten vil stige (betydelig) i nær fremtid -om økt rente i seg selv vil føre til ett fall i boligmarkedet. Dette med tanke på flere artikler om at X antall nordmenn ikke tåler en renteoppgang på 1%. -hva dere tenker om de usikre tidene i utenriks-politikken i forhold til norsk økonomi generelt og boligmarkedet spesielt. Lenke til kommentar
doDa Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Nå er det jo også ikke umulig at det kommer kraftige instramminger i det å eie flere boliger, i et forsøk på og bli kvitt spekulantene. Det var interessant. Har du noen kilder på det? Jeg kunne tenkt meg å lese mer om det. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 både the federal reserve og Trump har sagt at renten skal opp. Det er også en del som mener at dette vil føre til ett krakk i USA Bare positivt at rentene går opp. Lave renter gir incentiver til forbruk i stedet for sparing og investering. Man spiser opp såkornet i stedet for å så det. Det et sparing og investering som gir vekst i økonomien og øker folks kjøpekraft på sikt. Proteksjonismen hans er jeg ingen fan av, men Trump har gjort en del gode ting for økonomien (kraftige dereguleringer er varslet), så jeg tviler på at det kommer noe kræsj. Markedet er mer optimistisk enn på lenge nå. Økt rente kan nok føre til et fall i boligmarkedet siden det blir mindre lønnsomt å låne og siden mange allerede lever på grensen. Dette vil i så fall også bare være positivt. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Tror dere det blir ett nytt krakk i aksjemarkedet snart pga renteøkning? Nei. Er det noe som tyder på at sentralbankene vil sette opp styringsrentene? Og hvorfor skal økt rente være dårlig for aksjemarkedet? Økt rente stimulerer jo til sparing og investeringer i stedet for forbruk. Jeg er ingen ekspert, så correct me if I'm wrong. Aksjemarkedene stiger ved alle nyheter om lavere eller stillestående rente. Det er nærliggende å tro at en renteoppgang vil dempe aksjemarkedet. Ikke fordi høyere rente er dårlig for økonomien, men fordi det vil bli mer lukrativt å sette pengene i banken, hvor de selvfølgelig vil bli lånt ut til bedrifter, men da gjere private AS som ikke er på børs. Grunnen til at aksjemarkedene går så bra om dagen er hovedsaklig fordi det er mye kreditt og mye inflasjon. Aksjemarkedet er en hedge mot dette. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Aksjemarkedene stiger ved alle nyheter om lavere eller stillestående rente. Det er nærliggende å tro at en renteoppgang vil dempe aksjemarkedet. Ja, kanskje. Men aksjemarkedet stiger også ved alle nyheter om dereguleringer og skattelette, da dette er bra for verdiskapningen. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Enten på våren eller tidlig i høst? Folk har sagt dette siden begynnelsen av 2000-tallet. Personlig tviler jeg det vil komme en såkalt boligboble i det hele tatt. Dette er et marked som ikke alene drives av spekulasjoner, men høy boligmangel og lave renter som sannsynligvis blir langvarig. Norges Bank har også troen på en "myk landing", og ikke en boble. Sammenlignet med våre naboland er ikke prisene i Norge veldig høy. Tatt vår økonomi, lave renter, levekostnader osv. i betraktning, så kan dette fortsette en god stund til. Endret 25. mars 2017 av Windoge Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Jeg ser forresten nå at det finnes andre tråder her med boligboble som tema, så jeg vil gjerne rette litt på mitt opprinnelige spørsmål: Tror dere det blir ett nytt krakk i aksjemarkedet snart pga renteøkning? Og hvordan tror dere eventuelt det vil påvirke boligmarkedet. Nå tenker jeg først og fremst på investering i sekundærbolig. Og hvor skal denne renteøkningen komme fra? I følge prognosene til Norges Bank blir det sannsynligvis ingen renteøkning før slutten av 2018, og denne vil være svært lav. Tror det var snakk om 0,25% i 2018, og det samme i 2019. Enkelte banker tilbyr fastrente på 3% de neste 20 årene, og da har de medregnet fortjeneste. Nå kan ingen spå fremtiden, men gir kanskje et ørlite hint om at dette blir langvarig. At nordmenn ikke skal tåle 1% renteøkning høres for meg også rart ut. Personlig tåler jeg ikke en betydelig renteøkning, men det er mye en kan gjøre for å kompensere for det. Er lånet på 25 år nedbetalingstid, kan en øke det til 30 år om man absolutt må, eventuelt bare refinansiere. Den største tyngden blir å falle på de som er helt fersk i boligmarkedet, men jeg tviler på at denne gruppen er nok til å utløse et krakk. Men folk har som sagt spekulert i et boligkrakk siden tidlig på 2000-tallet. Endret 25. mars 2017 av Windoge Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Nå er det jo også ikke umulig at det kommer kraftige instramminger i det å eie flere boliger, i et forsøk på og bli kvitt spekulantene. Det var interessant. Har du noen kilder på det? Jeg kunne tenkt meg å lese mer om det. Tiltakene er allerede iverksatt. Krav om egenkapital, hvor mye man kan låne i forhold til egen inntekt, og krav om 40% egenkapital til sekundærboliger i Oslo. Dette er "forsiktige" tiltak som skal bidra til stabilisere prisveksten, ikke utløse et boligkrakk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå