goggen240 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Kort fortalt: Kjøpe Samsung UE55KS7005 til PS4 Pro mens den er på tilbud? Lengre fortalt: Jeg er på utkikk etter en ny 50-55" som (endelig) kan bytte ut min 50" plasma (Samsung PS50C685).Det jeg er på utkikk er en TV som kjører greit med de nye konsollene, spesielt Playstation 4 Pro, og fra den så skal det kjøres ut HDR.Men også Wii U (før den settes på hylla), som jeg kjøpte for en god tid tilbake men aldri har spilt på, fordi at 720p skalerer mye bedre opp til 4K UHD (3x) enn til 1080p (1,5x, buuu). Dette er kanskje den dummeste grunnen til å kjøpe 4K noensinne, men men...Jeg kommer også til å se en del film og TV, og nedlastet video, i ymse kvalitetsnivåer, og jeg vil ikke at det gjøres noe "fancy" med bildet; er det crappy så skal det forbli crappy.Så, info:Størrelse:50-55", og ikke større, for det er det ikke plass til. Sitter 2 meter fra TVen, så det er nokså trangt. Den nåværende TVen er 50", og er forsåvidt litt stor. Men har ikke sett noen 4K TVer på under 55", og i 4K er det vel heller ikke noe vits med mindre TV enn det, så får heller sitte for nærme.Prisklasse:5-10.000, men er fleksibel. Er ikke villig til å betale ekstra for ting jeg ikke bryr meg om.Spesifikasjoner:Ikke kresen om det er LCD/OLED/Plasma/CRT/16mm, bare bildet blir bra. Er nokså kresen på bilde-"feil", så jeg er skeptisk til kantbelysning og VA-panel. Fra dataskjermer så vet jeg av erfaring at jeg ikke tåler TN-panel, så jeg har ennå en 8 år gammel IPS som jeg håper kan bli forbigått snart. (Har LG W2600, og ser forsiktig på Dell SE2717h, hvis dere lurer.)Kildesignal:HDMI, DLNA (PS3 Media Server), VGA og/eller SCART/komponent hadde vært en grei bonus, men tror ikke noen har det.Hva annet enn tv skal du bruke den til?Alt av spillkonsoller; Xbox 360, Wii U (innmari godt kjøp den ja), PS3, og kommes til å kjøpe PS4 Pro og Nintendo Switch. Det viktige er at det blir god HDR fra PS4Pro, og godt fint bilde med lite inputlag. Og hvis det er *mulighet* for NES, SNES og N64 over SCART så hadde det vært en bonus, men jeg *tror* ikke det er realistisk og har faktisk ennå en CRT stående...Skal også se video fra PC (HDMI), og DLNA streaming fra PS3 Media Server hvis det er enklere enn fra PS3en, som egentlig brukes som HTPC for tida. Tviler på at jeg går til så alt for mye innkjøp av HDR-materiale, hvis jeg ser på erfaringene fra 3DTVen min (har sett 0 filmer i 3D på den, noensinne), men jeg vil helst ha muligheten.Hva jeg vil ha:Godt, fint bilde. Og nøyaktig bildegjengivelse. Vil helst ha rene fine pixler fra materialet rett ut på skjermen. Høy framerate fra input er bra, f.eks. 120Hz over VGA eller nyere HDMI. Men ikke noe interpolering..."God" HDR Hva nå enn det innebærer. Mye av det jeg har lest i det siste om HDR høres litt ut som hokus-pokus, så jeg må nok oppdatere meg på hva de faktisk mener når de sier ting om TVene sine. Jeg husker at å gå fra 16-235 til 0-255 var "HDR" en gang i tida... Uansett så blir det nok bare HDR fra PS4 Pro, så lenge det blir "bra" så er det det som teller.Lav inputlag. Skal brukes til gaming. Og den må åpenbart kjøre korrekt i 60 FPS, av og til gjør de teite ting. (Min nåværende PS50C685 greier ikke mer enn 1080i60, ikke p60, uff.)Hva jeg ikke vil ha:Design. Bryr meg ikke i det hele tatt. Innrammingen kan gjerne være rosa med Hello Kitty motiv uten at jeg gir faen.Interpolering. TruMotion eller-hva-det-nå-heter, RealityCreation eller-hva-det-nå-heter, all slags video-interpolering som kødder med bildet tåler jeg rett og slett ikke. ÆSJ. Er det stumfilm i 18 bilder per sekund så skal det *være* 18 bilder per sekund, dermed basta. INGEN INTERPOLERING.Oppskalering. Jeg vil heller ha muligheten til å ha skarpt, nøyaktig bilde, enn at alt skal blurres til det "ser fint ut". Tenker spesielt på 720p, som mest nøyaktig skaleres 3x3 per pixel. Liker ikke å se 720p på en 1080p, av erfaring. Så lenge det er mulig å slå det av så kan det gjerne være enkel oppskalering, da på video, men til spill er det fysj.Ingen ghosting eller "light bleeding". Har alltid hatt problemer med bildet på plasmaen pga. dårlig fosfor (C685en er kjent for det), og har ujevnt baklys på dataskjermen (W2600 var også kjent for det), og jeg er lei av begge deler.3D Hadde vært en grei nok bonus, men slik som på forrige TV kommer jeg aldri til å bruke det så jeg betaler ikke noe ekstra for det.Buet skjerm. ÆSJ. Rent teknisk så er ikke noe bildemateriale designet for buet skjerm, så gjengivelsen blir feil, i tillegg til at det rent optisk blir feil i forhold til menneskeøyne. En annen ting er at en buet skjerm har mulighet til å reflektere lys av seg selv; hvis høyre kant er knall lys, så vil det lyse opp venstre side, på en måte en flat skjerm ikke kan. Men rent historisk så er jeg kontraktbundet å påpeke Cinerama bildesystemet, som på 50-tallet faktisk hadde buet skjerm. Og det var en jævla dårlig idé da også. Men hvis jeg aldri skal se noe annet enn How The West Was Won så kan jeg vurdere det...Masse fancy smart-funksjoner og apper og faenskap: Jeg har en N64 som jeg har tenkt å lodde om til komponent-ut slik at jeg får bedre bilde på CRT, og venter på 100x 75-ohm motstander fra eBay for å lage korrekte SCART-kabler til SNES. På skrivebordet mitt ligger det en harddisk med en 122GB DCP i 25FPS fordi jeg ikke ble fornøyd med bildet i 60Hz over VGA fra minnepinne. Jeg er kinomaskinist og *trenger* ikke hjelp med å få bilde ut på skjermen, heh.TVer jeg har sett på:Samsung UE55KS7005.Denne er på tilbud akkurat nå, og går antakeligvis opp i pris på lørdag. Det jeg liker med denne er at den visstnok har godt bilde og lav inputlag. HDRen fungerer visstnok greit.Det jeg ikke liker er at den er littegrann dyr selv på tilbud, siden mye av det jeg hadde betalt for er design og "smart"-funksjoner og sånt, som jeg gir faen i. En annen ting jeg er litt urolig for er kantbelysning, og at det er VA-panel, til dataskjerm har jeg styrt klar av VA fordi de "mister" farger nær svart, og den kan jeg ikke ha noe av, men vet ikke hvordan det er på TV fremfor skjerm, og hvor mye bedre det har blitt siden *2009*. Et alternativ hadde også vært KS8005, men er uklar på hvilke forskjeller de har.LG OLED55B6VDet jeg liker er at OLED som teknologi ser ut til å ha den beste blandingen av ting jeg vil ha og færrest av de tingene jeg ikke vil ha, så den er fristende.Det jeg ikke liker; Beste pris er 15990,-. Da blir det nok ikke ny TV på meg før 2018, heh.LG 55UH650VDet jeg liker med denne er prisen, og at den visstnok er bakbelyst IPS. Pluss at mye av det som folk *ikke* liker med denne er sånne ting som jeg liker på trass, sånn som at den har stygg fot.Det jeg ikke liker, er at den visstnok har dårlig HDR, og tydeligvis er fullstendig ødelagt i HDR gaming, som egentlig er hele poenget. Men angivelig så skal LG ha fikset eller skal fikse det problemet? Har ikke funnet konkret svar på det. En mulighet er jo de andre LG 55"ene, men det er såpass mange av de at jeg vet ikke helt hvor jeg skulle begynt. Er det noen TVer som jeg burde ha sett på som jeg ikke har sett på?Sånn foreløpig er dilemmaet om jeg burde kjøpe KS7005 før lørdag, eller bare ta en billigere LG og satse på at jeg "har flaks" og at det ikke er noe galt med den til mitt bruk, eller vente til OLED hopper et hakk eller to ned i pris. Et annet alternativ er jo om dere flotte folk vet om en fantastisk TV til god pris der ute som jeg ikke vet om engang, jeg er glad for forslag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå