Jannis-15 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Et nytt gjensyn med Malstrømgalaksen Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Moerk Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Hvor nær virkeligheten er grafikken i disse bildene? Jeg tenker på i fall du hyptetisk sett skulle komme så nær at du så dette like nært med det blotte øye? Er dette kun en hobby du har eller er dette bilder på profesjonell basis? 9 timer lang eksponering? Er lyset så svakt, eller er det også andre faktorer som betinger så lang eksponering? I min forstand må du ha et motordrevet stativ og programmert til både å vite og følge banen til galaksen. Hvor kostbart er det utsyret du benytter. Du kommer vel neppe langt med vanlig fotoutstyr. "Ltt større teleskop", hva vil det si? Imponerende bilder, i hvert fall. Mvh.Oddvar Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg er jo ute av stand til å gi noe kritikk av et sånt bilde, men det er både nydelig og imponerende! Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 BÆRRE LÆKKERT - igjen. Kan minne litt om disse raritetene jeg lager på photoshop der filtermakerne kanskje er inspirert av nettopp slikt som dette fantastiske fenomenet her. Roar Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 26. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2017 Hvor nær virkeligheten er grafikken i disse bildene? Jeg tenker på i fall du hyptetisk sett skulle komme så nær at du så dette like nært med det blotte øye? Er dette kun en hobby du har eller er dette bilder på profesjonell basis? 9 timer lang eksponering? Er lyset så svakt, eller er det også andre faktorer som betinger så lang eksponering? I min forstand må du ha et motordrevet stativ og programmert til både å vite og følge banen til galaksen. Hvor kostbart er det utsyret du benytter. Du kommer vel neppe langt med vanlig fotoutstyr. "Ltt større teleskop", hva vil det si? Imponerende bilder, i hvert fall. Mvh.Oddvar Takker! Dette er kun en hobby, ikke noe jeg tjener noen penger på. Grafikken er nok ikke så altfor ulik virkeligheten vil jeg si. Kontrasten er dog økt en god del for å få frem mer detaljer. Fargedata er tatt med et originalt Canon 550D og er ikke forsøkt modifisert på noen måte. En del redigering måtte naturligvis til pga lys-forurensning osv, samt forsterking av farger for at ikke alt skal se monokromt ut, men ikke noe annet en det. 9 timer er total eksponeringstid. Dette består an mange kortere eksponeringer, og gjøres for å øke SNR verdien og dynamikken i bilde. Dette er nødvendig da lysstyrken fra galaksen og bakgrunnen (lys-forurensning) er tilnærmet lik. Stativet er motordrevet ja. På denne brennvidden vil du være i stand til å eksponere ca 0,1-0,2 sekund uten motorisering før det har forflyttet seg merkbart. Utstyret jeg bruker er ikke i overkant dyrt. Stativ ca 10 000,-, teleskop ca 5000,-, 550D kamera har vel en verdi på ca 1500,- og det andre kamera jeg bruker i kombinasjon ligger på rundt 4-5000,-. Så kommer jo naturligvis en del tilbehøv osv osv da, men alt i alt for å ta dette bilde er det vel benyttet utstyr av til sammen ca 25-28000,-. Men når det er sagt, så kommer du faktisk overraskende langt med rimeligere utstyr, å sannsynligvis har du allerede mer en nok utstyr for å fotografere både galakser og stjernetåker. Jeg har flere ganger tatt bilde både uten teleskop, og til og med uten motorisert stativ. Du kommer jo naturligvis ikke like tett innpå motivet da, men... "litt større" teleskop vil si minst noe ala det jeg benytter, som er 1000mm og F/5.0. Jeg er jo ute av stand til å gi noe kritikk av et sånt bilde, men det er både nydelig og imponerende! Takker! BÆRRE LÆKKERT - igjen. Kan minne litt om disse raritetene jeg lager på photoshop der filtermakerne kanskje er inspirert av nettopp slikt som dette fantastiske fenomenet her. Roar Takker! Er ikke helt sikker på hva du mener med de raritetene i photoshop, men... Lenke til kommentar
Moerk Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Takk for nyttig og utførlig tilbakemelding. Det er jo greit å få et lite innblikk i - hva og hvordan - når det dreier seg om såpass uvanlig fotografering som det du holder på med. Vi andre snur oss bare i forskjellige retninger og knipser i vei. Riktig så enkelt er det tydeligvis ikke for deg. Med all respekt. Mvh.Oddvar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg