Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva gjør jeg med henvisningen til fysioterapi? (HELFO)

Toppris

Anbefalte innlegg

Har operert kneet mitt, og fått henvisning til fysioterapi.

Fra legen fikk jeg tre papirer.

Papir 1 sier at "Del 1" (papir 2) skal sendes til Helfo etter første oppgjør hos fysioterapeut. 

Papir 2 sier at "Del 2" (papir 3) skal sendes til henvisende behandler etter et visst antall behandlinger.

Hvordan sender jeg noe til Helfo? 

På helfo.no blir jeg omdirigert til helsenorge dersom jeg er privatperson.

Forstår heller ikke dette med frikort: Gjelder frikort meg som har henvisning? Må jeg betale 1990,- på behandlinger før jeg får frikort? Trodde poenget med henvisningen var at jeg skulle slippe å betale noe som helst. 

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bestiller time til fysioterapeut som har avtale med Helfo om refusjon. Du betaler så egenandel for hver behandling frem til du eventuelt når egenandelstak/frikort nr 2 som er på 1990,-. Henvisningen gjør at det du betaler går opp mot egenandelstaket og du betaler også mindre per behandling enn om du hadde gått til fysioterapi uten henvisning.

Her finnes oversikt over hva du selv skal betale ved diverse behandling. Du ser under kolonnen "egen". Dette er egenandelen for gitt behandling.

Lenke til kommentar

Du bestiller time til fysioterapeut som har avtale med Helfo om refusjon. Du betaler så egenandel for hver behandling frem til du eventuelt når egenandelstak/frikort nr 2 som er på 1990,-. Henvisningen gjør at det du betaler går opp mot egenandelstaket og du betaler også mindre per behandling enn om du hadde gått til fysioterapi uten henvisning.

Her finnes oversikt over hva du selv skal betale ved diverse behandling. Du ser under kolonnen "egen". Dette er egenandelen for gitt behandling.

Godt svar. 

Jeg trodde nemlig det var gratis. 

Lenke til kommentar

Etter operasjon og ved enkelte diagnoser var det gratis uansett frem til 1. januar i år, men endring i reglene gjorde at alle må betale opp til frikortgrensen. Det er mange som synes dette er veldig beklagelig da det samfunnsøkonomisk er spesielt lurt at pasienter med artrose/slitasjegikt eller de som er operert går til anbefalt fysioterapi. Dette får dem raskere tilbake i jobb eller holder dem lengre i jobb. Dessuten kan man redusere sjansen for nye operasjoner eller komplikasjoner til lidelsene. Jeg har sett flere av pasientene mine, og gjerne da de mest ressurssvake, slutte med fysioterapi på grunn av prisen. Dette koster nok samfunnet totalt sett langt mer enn de 1990kr per pasient opp mot frikortgrensen.

Ser at link til takster/egenandel falt ut i mitt forrige innlegg. Du ser altså på kolonnen "egen" på denne linken:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-22-770

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Kan godt hende det fungerer slik. Men kr 1990 fordelt over et år er ikke så mye penger. Men, for en del pasienter så skal jo frikort tak 1 også gjerne dekkes inn, så da er man jo omtrent oppi det dobbelte. For enkelte med svært dårlig råd, så kan jo flere slike kostnader være en stor belastning, så jeg kan forstå at enkelte velger å lide framfor å betale for å få hjelp.

Da står det vel igjen en andel som faktisk har råd, men som velger å la være å kjøpe seg hjelp.

Kan hende at arbeidsgivere blir mer frampå pga. denne "lov"-endringen, og sånn sett skaffer sine ansatte gunstige avtaler, eller dekker en prosentvis del av alle frikortsatsene?

Jeg tviler litt på at det er særlig mange som lar seg forfalle helt. Kan hende enkelte tenker smartere, at dette skal de klare selv. Også møter de opp på noen få timer og lærer seg knepene om hvordan holde kroppen "godt smurt", også holder de seg aktive i hverdagen?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Nei, man må betale opp til egenandelskortgrensen på kort 2. Om du går til en privatpraktiserende så er det ikke sikkert de har avtale med det offentlige og da må du betale selv om du når grensen for frikort.

Ofte avsluttes behandlingen etter ti ganger/når man når frikortgrensen om det ikke er bedring å spore.

For mange er dette en stor ekstra økonomisk belastning mtp. transportkostnader og det hele. Ofte må man ha fri fra jobb og alt styr og stress dette medfører. Videre er det ofte også behov for ytterligere legebistand slik at også egenandelskort 1 fylles raskt opp.

Langt fra alle undersøkelser og medisiner går på egenandelskortene heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...