hitokiri Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Til opplysning: ADAC benyttet i desember 2016 tysk elektrisitetsmiks for 2013 til å beregne CO2-utslipp. Dette tilsvarer 579 gram per kilowattime. Bei Elektrofahrzeugen wird zur Ermittlung des CO2-Ausstoßes der Deutsche Strommix für das Jahr 2013 von 579 g/kWh zugrunde gelegt (Quelle: Umweltbundesamt, Strommix für das Jahr 2013, Stand 11.08.2016). Es ergibt sich für Elektrofahrzeuge ein CO2-Ausstoß in Abhängigkeit des gemessenen Stromverbrauchs E (Angabe in kWh/100km). Det er også brukt well-to-wheel-tall for å kunne sammenligne alle kjøretøy. Zu den wichtigsten Änderungen zählten damals die Einführung des zukünftigen Weltzyklus WLTC (Version 2.0), die Anpassung der Schadstoffgrenzwerte an die Gesetzgebung und die Aufnahme der Partikelzahl in die Schadstoffbewertung, die Überarbeitung der Bewertungsmaßstäbe sowie die Einführung einer Well-to-Wheel Bewertung für die CO2-Emissionen, um einen direkten Vergleich zwischen Fahrzeugen aller Antriebarten zu ermöglichen. Kilde: https://www.adac.de/_mmm/pdf/FTKInfo%20EcoTest%20Test-%20und%20Bewertungskriterien%20ab%2012_2016_281559.pdf Endret 24. mars 2017 av hitokiri 1 Lenke til kommentar
Bygg.ing Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Dieselpartikkelfilter er veldig dyrt å skifte. Egentlig skal dette rense seg selv. På VAG brennes dette opp i filteret - vel og merke når motoren er varm. På bl.a Ford så injekteres en væske som renser filteret. Problemet er at når denne mekanismen stopper opp, (les eldre biler) så blir filteret tett og det er svindyrt å bytte. Snakker fort 30.000 kr. Og nå skal de begynne med bensinfilter også?? Ja ja, , min neste bil blir elektrisk.. Det stemmer nok mye det du skriver. På mange modeller deriblant BMW sprøytes diesel rett før DP filteret for å senke forbrenningstemperaturen samt at filteret raskere skal bli driftsvarmt til å klare å brenne opp partiklene. BMW har med Mercedes de beste dieselmotorene som finnes. Noen partikler kan ikke brennes og derav har BMW gjennomsnittlig levetid på DPF på 160000 km. Det andre stoffet du nevner er ADblue som BMW også har noen utgaver av. Likevel gjør småkjøring at mange filtre blir tette før dette. Hovedsakelig grunnet småkjøring og at filteret sjeldent oppnår driftstemperatur. En må kjøre over 60kmt i minst 20 minutt for å oppnå driftstemperatur ved lave utetemperaturer. Nesten ingen oppnå det i Norge. Derfor er drivstofforbruket på moderne dieselbiler i denne såkalte regenereringsprosessen svært høye og det hadde vært interessant å måle utslippene av NOx midt i en regenereringsprosess hvor diesel sprøytes rett i avgassystemet. Diesel er bra på langkjøring både økonomisk sett og miljømessig. Uansett hvordan en vrir på det vil stempelmotoren aldri bli miljøvennlig nok for noen men jeg ser ikke problemet da NOx hovedsakelig er et problem i byer med spesielle geografiske forhold og lite vind. (inversjon) Dieselmotoren termisk sett er bedre en bensinmotoren da den er mer energieffektiv. 1 Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Derfor er det rart at Norge innførte veibruksavgift på propan eller LPG til transportformål på vei. Vi har allerede 20 000 biler på drivstoffer i Norge. Over 130 fyllestasjoner. EU har vedtatt i sitt alternativ drivstoffdirektiv av Oktober 2014 at Europa skal ha fyllestasjoner og skal ta hensyn til den enkelte bileiers investeringer. Se reaksjoner internasjonalt her. http://www.flogas.no/sites/default/files/aegpl_open_letter_to_norway_finance_minister_20151202.pdf http://auto-gas.net/newsroom/open-letter-norwegian-government/ Selv har kjørt på LPG i fem år og forurenset mindre enn alle disse hybridene. Følger selvfølgelig spent med på hva som skjer på elbil fronten også. 1 Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Tesla er faktisk en EL bil værsting.. intressant.... Må vel være lov å si en har klart å tabbe seg ut at en ikke klarer å nå 5 Eco-stjerner med en full elektrisk bil. Her har de tydeligvis tatt med elektrisitetens produksjonsutslipp på en eller annen absurd skitten verdensstrømmiks, men ikke de enorme utslippene/energibruken som også kommer av utvinning og raffinering av olje og sammenligner dermed strømproduksjonen til elbilen med bare eksosutslippene til fossilbilene. I tillegg krever det jo også litt å dra 2.1 tonn bortetter veien og det er nok mye av forskjellen mellom en Tesla S med solide 245/45 såler på 7ende plass og i3 som veier 1.25 tonn og kjører på sykkeldekk på første plass :-) Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Og utslippskravene blir enda strengere i 2020. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Kommer det en "Euro 7"? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Tyskland innfører bompengar på Autobahn. Satsane er basert på motorstorleik og utsleppsklasse. Elbilar er fritekne: http://www.spiegel.de/auto/aktuell/pkw-maut-was-autofahrer-wissen-muessen-a-1140279.html Lenke til kommentar
wiz Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Dette skaper jo hodebry for miljøpartiene, igjen...... De vet vel snart ikke hva de skal finne på av agenda...... 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Det som er synd oppi alt dette her er at man om noen få år ikke lenger klarer å fremskaffe nye, enkle dieselmotorer for nisjebruk. Alt har blitt komplifisert til døde i jaget etter å tekkes utslippskrav som man lett kan mistenke har blitt justert til det umulige nettopp for å fremskynde elektrifiseringen av transport. Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg blir svært forvirret av alle målingene. For noen dager siden ble det publisert en suksess historie her i TU hvor det ble beskrevet hvordan bussene i Oslo fikk ned NOx utslippet til nesten 0 på "gamle " diesel busser, bare ved en enkel ombygging av eksos systemet. Og så sier denne artikkelen nå at dette får en ikke til på splitter nye biler ?? Lenke til kommentar
39Y54FXB Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Interessant at Skoda LNG/bensin får høyere miljøscore enn Tesla. Ellers ser vi at BMW som vanlig er svært bra på NOx, og at Mercedes kommer. Mye tyder på at mange bilfabrikker vil fase ut diesel, det viktigste er at vi nå får skikkelige krav og tester som luker ut jukserne! Jaggu fant du Tesla nevnt her også. Men det blir vel litt feil å sammenligne feks BMW X5 og BMW i3? Like feil å sammenligne Skoda Octavia mot Tesla S. En stoor syvseter med bagasjeplass i tillegg. Dessuten finnes ikke Skoda LNG i Norge.... Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Merkelig at 1,4 TSI motoren fra VAG er på både topp og bunn? Riktignok med LNG på topp.. Men bensin i bunn? Virker ikke juksesoftwaren? Dette er en av Norges mest populære motorer så dette bør undersøkes! Golf, Passat, Tiguan, Superb, Octavia, Rapid, Yeti, A3, A4, Q3 og fler har alle denne motoren... Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 30. mai 2017 Del Skrevet 30. mai 2017 Dieselpartikkelfilter er veldig dyrt å skifte. Egentlig skal dette rense seg selv. På VAG brennes dette opp i filteret - vel og merke når motoren er varm. På bl.a Ford så injekteres en væske som renser filteret. Problemet er at når denne mekanismen stopper opp, (les eldre biler) så blir filteret tett og det er svindyrt å bytte. Snakker fort 30.000 kr. Og nå skal de begynne med bensinfilter også?? Ja ja, , min neste bil blir elektrisk.. Det stemmer nok mye det du skriver. På mange modeller deriblant BMW sprøytes diesel rett før DP filteret for å senke forbrenningstemperaturen samt at filteret raskere skal bli driftsvarmt til å klare å brenne opp partiklene. BMW har med Mercedes de beste dieselmotorene som finnes. Noen partikler kan ikke brennes og derav har BMW gjennomsnittlig levetid på DPF på 160000 km. Det andre stoffet du nevner er ADblue som BMW også har noen utgaver av. Likevel gjør småkjøring at mange filtre blir tette før dette. Hovedsakelig grunnet småkjøring og at filteret sjeldent oppnår driftstemperatur. En må kjøre over 60kmt i minst 20 minutt for å oppnå driftstemperatur ved lave utetemperaturer. Nesten ingen oppnå det i Norge. Derfor er drivstofforbruket på moderne dieselbiler i denne såkalte regenereringsprosessen svært høye og det hadde vært interessant å måle utslippene av NOx midt i en regenereringsprosess hvor diesel sprøytes rett i avgassystemet. Diesel er bra på langkjøring både økonomisk sett og miljømessig. Uansett hvordan en vrir på det vil stempelmotoren aldri bli miljøvennlig nok for noen men jeg ser ikke problemet da NOx hovedsakelig er et problem i byer med spesielle geografiske forhold og lite vind. (inversjon) Dieselmotoren termisk sett er bedre en bensinmotoren da den er mer energieffektiv. Skulle være lov å bestille bilen uten filter. For rabatten i årsavgift er bare 3-400kr året noe som bare utgjør en minimal del av kostnaden for bytte av filteret. Lenke til kommentar
Geir Vinje Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Skrekk, hvor langt har verden kommet i å godta løgner? Tesla model S hadde for høyt energikrav??? Co2 utslippet begynner ikke på bensin/diesel-pumpen. Olje må fraktes, mange ganger skjer det nesten på andre siden av jorden. Noen oljer må blandes med andre og fraktes frem og til bake. Alt dette før de kommer til rafeneriene. Her brukes nesten tilsvarende det en elbil trenger i støm for den samme strenkningen som den bensinen/dieselen - bilen trenger på samme lengde i strøm. Så, kommer frakten av bensin/diesel på båter og biler. Alt dette før bensin og diesel kommer på pumpen. Man skulle tro at tu.no ikke lot seg lure av disse undersøkelsene gang på gang. Tester som har som forutsetning at diesel og bensin bare oppstår på pumpa, bør tu.no merke med henvisning til slike feil. Ellers, fremstår de som lite tekniske.... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Jeg blir svært forvirret av alle målingene. For noen dager siden ble det publisert en suksess historie her i TU hvor det ble beskrevet hvordan bussene i Oslo fikk ned NOx utslippet til nesten 0 på "gamle " diesel busser, bare ved en enkel ombygging av eksos systemet. Og så sier denne artikkelen nå at dette får en ikke til på splitter nye biler ?? Bussene er sikkert ombygget til eurea katalysator. Dette reduserer nox effektivt så lenge brukbar eksostemperatur. På en buss med automat gear funker dette selv om eureaforbruk blir høyt. For å spare seg scr katalysator kjører mange moderne biler med eksosgass resirkulering. Dette slåes av for å unngå å fylle motorene opp med dritt og gi høye garantikostnader for produsentene. Måles nox når denne er av er utslippene skyhøye. Egr fungerer brukbart på motorvei,men på køkjøring,bykjøring og oppstart blir det gjerne slått av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå