Gå til innhold

Ny test: – Alarmerende høyt NOx-utslipp fra nye dieselbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt merkelig at elbiler ikke kategoriseres for seg selv. Å sammenligne BMW i3 og Mercedes Diesel i samme test blir litt som å sammenligne eple og biff. (selv om Mercedesen gjorde det veldig bra)

Ellers er det lite nytt. Små motorer med høyt forbrenningstrykk og temperatur er dårlig nytt for lokalmiljøet, men scorer bedre på CO2.

For min del må de bare sperre hybridbilene mot å starte fossilmotoren innenfor bomringen, evt at alle start og gangtimer registreres og skal betales for. Det er ihvertfall bedre enn det utopiske bilforbudet enkelte politikere har lagt for sin elsk.

 

Ute på landeveien kan man ha utslipp OK - soner for å kjøre stempelmotorene siden elbiler fremdeles har begrensninger på rekkevidde.

Lenke til kommentar

"Så godt som alle bensinbiler solgt i Europa nå har direkte innsprøyting."

 

Er dette virkelig korrekt? Kan noen som har fulgt med i timen opplyse meg? Er det faktisk nå slik at nesten alle bensinmotorer er blitt direkte-i-sylinderen-innsprøytet?

 

Sist jeg brydde meg om denne saken så var markedet fullstendig dominert av indirekte innsprøytning, der dysene henger på innsugsmanifolden. Jeg vet faktisk bare av et lite knippe heller kostbare bensinmotorer med direkte-i-sylinderen innsprøytning. Sann direkteinnsprøytning er/var kostbart på bensinere, nok en gang som følge av den høye forbrenningstemperaturen og behovet for ekstremt høyt trykk i materørene. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Dieselpartikkelfilter er veldig dyrt å skifte. Egentlig skal dette rense seg selv. På VAG brennes dette opp i filteret - vel og merke når motoren er varm. På bl.a Ford så injekteres en væske som renser filteret.

Problemet er at når denne mekanismen stopper opp, (les eldre biler) så blir filteret tett og det er svindyrt å bytte. Snakker fort 30.000 kr. Og nå skal de begynne med bensinfilter også?? Ja ja, , min neste bil blir elektrisk..

 

I steden for å bytte filter kan de få en ny bil med 100 km rekkevidde for under $ 3000.

Årsaka til at de må ut med 30 000 for et filter er bare prinsippet om å ikke skrive ut for små regninger, så man legg til en 0.

 

Den knuser alle biler ovenfor på miljø.

Infoteinment, takluke, el hissere og ryggekamera er en selvfølge i denne prisklassen.

Og langt betre en sykkel på alle vis.

http://www.carnewschina.com/2017/01/03/chinas-t-king-is-going-volvo-for-new-lsev/

 

Og se denne slurvete artikkel fra "Broom", 10 km...., for å få drittpraten til å gå opp. Sponset og gengitt av ABC-nyheter.

http://www.tv2.no/broom/8995690/

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Interessant at Skoda LNG/bensin får høyere miljøscore enn Tesla.

Ellers ser vi at BMW som vanlig er svært bra på NOx, og at Mercedes kommer. Mye tyder på at mange bilfabrikker vil fase ut diesel, det viktigste er at vi nå får skikkelige krav og tester som luker ut jukserne!

Lenke til kommentar

 

Litt merkelig at elbiler ikke kategoriseres for seg selv.

 

Det er egentlig veldig greit å ha de på samma lista da de som vil være miljøvennlige begyner på toppen og jobber seg nedover til de finner noe som passer behovene :)

 

Det som er virkelig rart er at det ikke nevnes, verken i TU sin artikkel, eller i de tyske lenkene, hvordan CO2-poengene har blitt regnet ut for elbiler..

 

Går jeg 2 steg innover i lenkene finner jeg at Tesla Model S90D blir oppgitt til 139g/km og 24,0 kWh/100km. Eller 579g CO2/kWh.. Hos NVE fant jeg at 'produksjonsmiksen i EU i 2011 er beregnet å ha en CO2-faktor på 345 g/kWh.' Dramatisk forskjell der altså. Regner de kanskje med global strømmiks(som var 532g CO2/kWh i 2011) eller et helt annet tall? Merkelig er det uansett..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Missvisende hva angår elbiler vs hybrid og hydrogen . Om man hadde regnet "well to wheel" så hadde det kun vært elbiler på topp.

En Tesla Model S med 5+2 seter bruker har 1/3 energiforbruket til en 4 seter Mirai om man tar med produksjonen av hydrogen, som kun er en energibærer .

Så har vi produksjonen av fossilt drivstoff som krever like mye energi å produsere pr liter som en liten elbi bruker pr mil

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det som er virkelig rart er at det ikke nevnes, verken i TU sin artikkel, eller i de tyske lenkene, hvordan CO2-poengene har blitt regnet ut for elbiler..

 

Går jeg 2 steg innover i lenkene finner jeg at Tesla Model S90D blir oppgitt til 139g/km og 24,0 kWh/100km. Eller 579g CO2/kWh.. Hos NVE fant jeg at 'produksjonsmiksen i EU i 2011 er beregnet å ha en CO2-faktor på 345 g/kWh.' Dramatisk forskjell der altså. Regner de kanskje med global strømmiks(som var 532g CO2/kWh i 2011) eller et helt annet tall? Merkelig er det uansett..

 

Det må da være innlysende at elbiler kjører på polsk kullkraft, mens bensin raffineres med den reneste vindkraften.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Litt merkelig at elbiler ikke kategoriseres for seg selv.

 

Det er egentlig veldig greit å ha de på samma lista da de som vil være miljøvennlige begyner på toppen og jobber seg nedover til de finner noe som passer behovene :)

Det som er virkelig rart er at det ikke nevnes, verken i TU sin artikkel, eller i de tyske lenkene, hvordan CO2-poengene har blitt regnet ut for elbiler..

 

Går jeg 2 steg innover i lenkene finner jeg at Tesla Model S90D blir oppgitt til 139g/km og 24,0 kWh/100km. Eller 579g CO2/kWh.. Hos NVE fant jeg at 'produksjonsmiksen i EU i 2011 er beregnet å ha en CO2-faktor på 345 g/kWh.' Dramatisk forskjell der altså. Regner de kanskje med global strømmiks(som var 532g CO2/kWh i 2011) eller et helt annet tall? Merkelig er det uansett..

Kanskje de tar med CO2 utslipp i produksjonen av bilen eller forurensingen bilen produserer når den kjører på veien med sine store dekk og tunge vekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Litt merkelig at elbiler ikke kategoriseres for seg selv.

 

Det er egentlig veldig greit å ha de på samma lista da de som vil være miljøvennlige begyner på toppen og jobber seg nedover til de finner noe som passer behovene :)

Det som er virkelig rart er at det ikke nevnes, verken i TU sin artikkel, eller i de tyske lenkene, hvordan CO2-poengene har blitt regnet ut for elbiler..

 

Går jeg 2 steg innover i lenkene finner jeg at Tesla Model S90D blir oppgitt til 139g/km og 24,0 kWh/100km. Eller 579g CO2/kWh.. Hos NVE fant jeg at 'produksjonsmiksen i EU i 2011 er beregnet å ha en CO2-faktor på 345 g/kWh.' Dramatisk forskjell der altså. Regner de kanskje med global strømmiks(som var 532g CO2/kWh i 2011) eller et helt annet tall? Merkelig er det uansett..

Kanskje de tar med CO2 utslipp i produksjonen av bilen eller forurensingen bilen produserer når den kjører på veien med sine store dekk og tunge vekt.

Det er rett.

Prester eksisterer over hele linjen....

TU kan linke til relevant statestikk om De vil.

At noke er sandt/opplyst medfører ikke mindre å skrive om (inpulser)..

Lenke til kommentar

 

 

 

Litt merkelig at elbiler ikke kategoriseres for seg selv.

 

Det er egentlig veldig greit å ha de på samma lista da de som vil være miljøvennlige begyner på toppen og jobber seg nedover til de finner noe som passer behovene :)

 

Det som er virkelig rart er at det ikke nevnes, verken i TU sin artikkel, eller i de tyske lenkene, hvordan CO2-poengene har blitt regnet ut for elbiler..

 

Går jeg 2 steg innover i lenkene finner jeg at Tesla Model S90D blir oppgitt til 139g/km og 24,0 kWh/100km. Eller 579g CO2/kWh.. Hos NVE fant jeg at 'produksjonsmiksen i EU i 2011 er beregnet å ha en CO2-faktor på 345 g/kWh.' Dramatisk forskjell der altså. Regner de kanskje med global strømmiks(som var 532g CO2/kWh i 2011) eller et helt annet tall? Merkelig er det uansett..

 

Kanskje de tar med CO2 utslipp i produksjonen av bilen eller forurensingen bilen produserer når den kjører på veien med sine store dekk og tunge vekt.

 

Kanskje, men det er ikke noe som tyder på at de har tatt med produksjon av bilen for øvrige biler så jeg ser ingen grunn til at de skal ha med produksjonen for elbiler heller.

 

Jeg mistenker at de har brukt tallene for den såkalte restmiksen, altså all kraftproduksjon som *ikke* er fornybar. Da blir det som noen påpekte lenger oppe, at de faktisk forutsetter at *ingen* elbiler bruker fornybar strøm. Hvis det er tilfelle er poengsummene for elbiler fullstendig verdiløse.

Lenke til kommentar

 

 

Det er egentlig veldig greit å ha de på samma lista da de som vil være miljøvennlige begyner på toppen og jobber seg nedover til de finner noe som passer behovene :)

 

Det som er virkelig rart er at det ikke nevnes, verken i TU sin artikkel, eller i de tyske lenkene, hvordan CO2-poengene har blitt regnet ut for elbiler..

 

Går jeg 2 steg innover i lenkene finner jeg at Tesla Model S90D blir oppgitt til 139g/km og 24,0 kWh/100km. Eller 579g CO2/kWh.. Hos NVE fant jeg at 'produksjonsmiksen i EU i 2011 er beregnet å ha en CO2-faktor på 345 g/kWh.' Dramatisk forskjell der altså. Regner de kanskje med global strømmiks(som var 532g CO2/kWh i 2011) eller et helt annet tall? Merkelig er det uansett..

 

Mirai har 121g/km i testen. Dersom den går ca 500km på 5kg hydrogen bruker den 10 gram per kilometer, noe som i sin tur blir til ca 190 g CO2/KWh . Så helt epler og epler er det vel ikke her. 

Lenke til kommentar

Tesla er faktisk en EL bil værsting.. intressant....

 

Må vel være lov å si en har klart å tabbe seg ut at en ikke klarer å nå 5 Eco-stjerner med en full elektrisk bil.

 

Her har de tydeligvis tatt med elektrisitetens produksjonsutslipp på en eller annen absurd skitten verdensstrømmiks, men ikke de enorme utslippene/energibruken som også kommer av utvinning og raffinering av olje og sammenligner dermed strømproduksjonen til elbilen med bare eksosutslippene til fossilbilene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...