Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Litt hjelp til hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner koblet til en switch, som igjen er koblet til internett.

 

Begge maskinene har Windows XP Pro og internett funker på begge maskinene.

 

Problemet er at ingen av maskinene finner hverandre.

 

Kan noen fortelle meg hva jeg må stille på for at de skal finne hverandre i nettverket slik at jeg kan kopiere mellom de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør ipconfig i dos (start -> run -> (Skriv)cmd -> (Skriv) ipconfig

 

Da får du ip addressen til den maskinen du er på. (skriv den ned på et ark)

 

Så går du på den andre maskinen, Går inn i cmd igjen og skriver ping + ip en f.eks ping 192.168.0.123 og trykk enter.

 

om du får kontakt trykker du på Start -> run -> (skriv)\\ + ipen og trykk enter.

 

Om du ikke får kontakt, sjekker du om (om du haar en brannmur) du har lagt ipen til den andre pcen i listen over pcer som har lov til å koble seg til den.

Lenke til kommentar
Du må dele en partisjon eller folder på begge maskinene 
glemte å si det ja.

 

Men hvorfor ser man de ikke på Network Neighbourhood (husker ikke navnet i XP hehe) og hvorfor kan jeg ikke skrive \\navnet ?

 

Jo det kan du grunnen til ip en var for å sjekke om du fikk kontakt.

Endret av robgar
Lenke til kommentar

Det kan tenktes at du må trykke på refresh (eller F5) i Explorer. Explorer har en tendens til å ikke vise noen andre i nettverket før du trykker på refresh/reload.

 

Fordel å ha samme domene også, pass på at begge maskinene f.eks. har MSHOME, WORKGROUP eller MINEMASKINER e.l. Dette gjør du via "System" i kontrollpanelet.

 

Leoss

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette hjelper deg....

 

men sjekk om firewall er satt opp på en eller begge maskiner.

 

(for windows XP sin egen firewall, så finner du den under egenskaper på nettverkskoblingen).

 

Men, siden de svarer på ping vil jeg ikke tro at det er dette som er problemet, med mindre det er installert en annen firewall alle norton internett security.

 

Sjekk også at de er i samme domain/workgroup. Har sett noen tilfeller hvor den ene maskine har norsk windows og den andre engelse, og da heter det arbeidsgruppe/workgroup, noe som ikke er det samme. (Teit av MS dette her)

 

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...