Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er riktig eierandel i denne sammenheng?

lesles

Anbefalte innlegg

Dette saken angår ikke meg, men en jeg kjenner som har havnet i denne situasjonen. Jeg har lyst til å hjelpe han på en rettferdig måte, men trenger deres råd. Vi kaller denne fyren for "Tor"

Tor og en venn bestemte seg i januar i år å kjøpe seg en ny leilighet sammen. Dette er en helt ny leilighet som ikke er ferdig bygget enda, den blir først ferdigstilt i 2018/2019. Leiligheten er priset til rundt 4,5 mill.

Slik jeg forsto det, så gikk Tor inn med 180 000' i egenkapital, mens vennen til Tor gikk med resten av beløpet. Vennen til Tor la altså inn ett større beløp enn X i depositum og/eller egenkapital, samt tatt pant i sitt eget hus (Jeg skal undersøke nærmere for nøyaktige tall).

Mellom seg har Tor og vennen bestemt seg for en eierandel på 50/50 på leiligheten (ifølge Tor).

For en måned tilbake var det noen eksperter i media som mente at boligprisene hadde nådd toppen. Vennen til Tor blir redd, og tror at prisene vil falle innen 2019, så han ønsker nå å selge leiligheten. Han sier til Tor at ettersom det var han som ordnet opp med banken og lånepapirer, osv.. og tatt seg en større del av papirarbeidet, så eier han 60 % og Tor 40 % av boligen, men dette var ikke avtalen i utgangspunkt.

Basert på innskudd kapital, så er det lett å konkludere med at Tor har lavere eierandel enn vennen. Men de hadde i utgangspunkt en muntlig avtale om 50/50 eierandel i følge Tor. Leiligheten står på begge.

Jeg skal undersøke dette nærmere og komme med enda mer nøyaktige tall knyttet til depositum og egenkapital til leilighet, osv.  Noen tanker så lenge? Hva gjør man i denne situasjonen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vennen til Tor gikk inn med mer EK må Tor ta en større del av lånet dersom eierbrøken skal bli 50/50. Hvis du kommer med nøyaktige tall for EK og hvordan de har fordelt lånet seg imellom så kan vi regne ut korrekt eierbrøk.

For øvrig viste en fersk prognose at boligprisene kommer til å stige betydelig de neste fire årene, spesielt i de store byene, så å panikkselge nå er neppe lurt. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Hovedregelen etter sameigelova er at hvis intet annet kan bevises eier man 50/50. Bevisbyrden ligger altså på "vennen" for å etablere noe annet.

Dette mener du er uavhengig av hvor mye hver av de har skudd inn i kapital og hvor mye hver av de har i lån? 

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Hvis vennen til Tor gikk inn med mer EK må Tor ta en større del av lånet dersom eierbrøken skal bli 50/50. Hvis du kommer med nøyaktige tall for EK og hvordan de har fordelt lånet seg imellom så kan vi regne ut korrekt eierbrøk.

For øvrig viste en fersk prognose at boligprisene kommer til å stige betydelig de neste fire årene, spesielt i de store byene, så å panikkselge nå er neppe lurt. 

Jeg skal sørge for å gi dere nøyaktige tall. Han har bestilt alle lånepapirerene fra banken, så jeg venter på dem så lenge. 

Lenke til kommentar

Dette mener du er uavhengig av hvor mye hver av de har skudd inn i kapital og hvor mye hver av de har i lån?

At man har skutt inn forskjellige mengder egen- og fremmedkapital er et argument for at man skal fravike hovedregelen. Andre forhold vil kunne tale imot - for eksempel har den som skyter inn mer kapital en sterk oppfordring til å sikre avvikende eierandel i en skriftlig avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...