Gå til innhold

Selveier vs Andel med høy fellesgjeld

Sampson

Anbefalte innlegg

Fordelen med borettslag er at du trenger ikke bekymre deg over bolig, tilstand, oppussing, økonomiske anliggender, renovasjon og sånne ting. Utearealer blir vel også vedlikeholdt. Borettslaget tar seg av alt det. Mange fordeler sånn sett.

Ja jeg kan se fordelen med å samarbeide slik, men når jeg ser på leiligheter så synes jeg mye av driftskostnadene virker unødvendig høye også. De borettslagene har også ofte dårlige avtaler på kabel-tv og nett, men det er fortsatt mulig å sitte igjen med dyrere og dårligere løsninger med selveier... så det er jo ikke svart/hvitt det her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med borettslag er at du trenger ikke bekymre deg over bolig, tilstand, oppussing, økonomiske anliggender, renovasjon og sånne ting. Utearealer blir vel også vedlikeholdt. Borettslaget tar seg av alt det. Mange fordeler sånn sett.

Du må bekymre deg for at borettslaget vedtar at du skal bruke penger på ting du ikke ønsker eller har behov for. Ingen fordeler med det.

Utearealer blir vedlikeholdt også om du har selveierleilighet. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Skal badene i et borettslag pusses opp, så må du også pusse opp (gjort av håndverkere) og kostnadene blir lagt på fellesgjelden. Du har ikke noe valg. Du bor i en bikube hvor andre bestemmer. 

Ja, og hva er fordelene med det? Hvem vet best når du bør pusse opp badet? Du selv eller naboene dine? 

Kjøp selveier!

Det førekjem svært sjeldan, og då gjerne på bad som har stått i 40-50 år.

Og hva om jeg ønsker å pusse opp før det har gått 50 år? Hva om jeg ønsker å pusse opp etter 45 år? Og så kommer borettslaget og sier at jeg må pusse opp på nytt igjen 5 år etter dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

La oss ta to liker blokker, hvor den ene er selveier og den andre er borettslag som eksempel. Ofte er det svært små forskjeller i måten boligene driftes på, og da tenker jeg på husleie og hva som er inkludert i fellesutgiftene om man ser bort fra fellesgjelden. Her er det ofte størrelsen på boligsammensetningen og typen mennesker som bor der som avgjør hvordan ting skal driftes.

Totalt sett er kostnadene ofte veldig like over tid i begge blokkene, eneste forskjell er om man betaler eget lån eller lån tilknyttet borettslaget. Andre forskjeller er at borettslag ofte er dyrere å drifte mtp. styrehonorar osv. mens man i en selveier må betale dokumentavgift ved kjøp.

Når det gjelder oppussing av bad og fasader så finnes det også retningslinjer for vedlikehold i vedtektene i selveierboliger, man kan altså ikke gjøre hva man vil der heller. Men ofte står man noe friere enn i borettslag, særig mtp. bad. Man står også friere til hvordan man velger å disponere en selveier mtp. utleie og overdragelse av leilighet til den man måtte ønske.

Personlig synes jeg det spiller liten rolle om man velger borettslag eller selveier. Det som betyr mest for meg er at variable utgifter som vann, fyring, TV og nett betales etter forbruk. I mange eldre sameier og borettslag gjøres ikke dette slik at om man er bortreist store deler av året må man fortsatt betale for TV, vann og fyring osv. som man ikke bruker.

Fellesgjeld i borettslag er null problem da borettslaget som regel av har pant i leilighetene. De som ikke betaler blir kastet ut og leiligheten tvangssolgt. Borettslaget kan også forsikres mot dette. Man har samme problematikk i de fleste selveiere fordi man også der har ofte har felles lån og utgifter. Det er IKKE slik at man kan flytte fra gjelden sin her i Norge, den forfølger deg.

I eldre borettslag er ofte driftskostnadene høye fordi styret tar store summer i honorar fordi ingen vil sitte i styret om man ikke får godt betalt. Videre har man ofte behov for renovering på høyt nivå med utbedring av tak, balkonger og røropplegg, el-tavle etc. I mangel av vann/fyringsmålere bruker folk som om det var gratis mens alle må ta regningen i form av svært høye fellesutgifter.

Lenke til kommentar

Fellesgjeld i borettslag er null problem da borettslaget som regel av har pant i leilighetene. De som ikke betaler blir kastet ut og leiligheten tvangssolgt. Borettslaget kan også forsikres mot dette. Man har samme problematikk i de fleste selveiere fordi man også der har ofte har felles lån og utgifter. Det er IKKE slik at man kan flytte fra gjelden sin her i Norge, den forfølger deg.

Jo, akkurat i borettslag er det faktisk slik. Hvis laget får mer for leiligheten på tvangssalg enn andelseier skylder laget er det jo greit, men hvis man ikke får dekning så kan ikke andelseier holdes personlig ansvarlig.

For øvrig er jeg helt enig i at det ikke er noen grunn til å være skeptisk til borettslag forutsatt ordinær finansiering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jo, akkurat i borettslag er det faktisk slik. Hvis laget får mer for leiligheten på tvangssalg enn andelseier skylder laget er det jo greit, men hvis man ikke får dekning så kan ikke andelseier holdes personlig ansvarlig.

For øvrig er jeg helt enig i at det ikke er noen grunn til å være skeptisk til borettslag forutsatt ordinær finansiering.

Det er sjelden at leilighetene ikke svarer til gjelden ved tvangssalg, særlig i disse tider. Dessuten har det kommet regler som gjør at andelen av fellesgjeld ikke kan være så høy som tidligere. Dvs. at egenkapitalen/innskuddet nå er økt.

Jeg vil tro problemene først oppstår når styret ikke har gjort jobben sin og sendt ut varsler i tide, kontaktet namsmannen osv. i rett tid.

Folk flytter langt oftere nå enn tidligere, og dokumentavgiftene utgjør en svært stor sum i tillegg til meglerhonoraret. En leilighet til kr. 3.000.000 vil få meglerhonorar og dokumentavgift på nær kr. 200.000 ved kjøp/salg. På fem år utgjør dette ca. kr. 3000,- pr mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...