Gå til innhold

Selveier vs Andel med høy fellesgjeld

Sampson

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hvis andelen er lite verd kan andelseiere  slutte å betjene sin andel av fellesgjelden. Da må de øvrige andelseiere dekke denne andelen, hvis ikke begjærer banken borettslagets konkurs og bygget selges til noen andre (med ekstingverende virkning for de som har borett). 

Dette kan man unngå med en såkalt sikringsordning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvis andelen er lite verd kan andelseiere  slutte å betjene sin andel av fellesgjelden. Da må de øvrige andelseiere dekke denne andelen, hvis ikke begjærer banken borettslagets konkurs og bygget selges til noen andre (med ekstingverende virkning for de som har borett). 

Så personer i sameiet kan bare slutte å betale? Vil ikke de da bli erstatningspliktig ovenfor de øvrige i sameiet?

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Så personer i sameiet kan bare slutte å betale? Vil ikke de da bli erstatningspliktig ovenfor de øvrige i sameiet?

I et sameie er den enkelte sameier personlig ansvarlig for gjelden. I et borettslag er man ikke personlig ansvarlig for sin andel av fellesgjelden. Et borettslag fungerer som et aksjeselskap, og aksjonærene (andelseierne) er ikke ansvarlig for selskapets (lagets) forpliktelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ingen fordeler med andelsleiligheter, annet enn at man slipper å betale dokumentavgift. Dette er dog en major fordel. 

Tja fordelen jeg kan se er at jeg ikke må bruke BSU kontoen om jeg kjøper andel med høy fellesgjeld, noe som kan gjøre at jeg fortsatt kan få skattefordel og god rente en stund fremover. 

Lenke til kommentar

Ser ingen fordeler med andelsleiligheter, annet enn at man slipper å betale dokumentavgift. Dette er dog en major fordel.

Tja fordelen jeg kan se er at jeg ikke må bruke BSU kontoen om jeg kjøper andel med høy fellesgjeld, noe som kan gjøre at jeg fortsatt kan få skattefordel og god rente en stund fremover.

Ja, det er jo en fordel for deg.

Lenke til kommentar

Det finnes veldig mange burettslag her i landet, så om ein bevisst skal unngå dei så utelukkar ein samtidig veldig mange bustader. I Oslo er det akkurat no ca. 2000 leilegheiter til salgs, der 45% er andel.

Dei fleste andelsleilegheiter høyrer til burettslag som har eksistert i lang tid, og mange har nedbetalt fellesgjeld for lenge sidan. Dei har kanskje nokre opp til 100k i fellesgjeld pga. vedlikehald i seinare tid. Det er mange fordelar med å høyre til eit burettslag.

Dei ein kanskje skal passe seg for er nystarta prosjekt med veldig høg fellesgjeld, der ting ikkje er like etablert og sikkert som i eksisterande anlegg.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på dette? At du ikke trenger egenkapital på mere enn selve kjøpssummen? 

Lenke til kommentar

Bare tull mener jeg. Hvorfor har de funnet på dette med andel? Jo nettopp det at du kan få bolig til 2 mill med kun 100k i egenkapital. Fellesgjelden vil bare øke pga kostnader med utbedringer. Du kan ikke gjøre noen endringer i boligen uten samtykket fra styret.

Du leier bolig til evig tid mener jeg.

Lenke til kommentar

Det finnes veldig mange burettslag her i landet, så om ein bevisst skal unngå dei så utelukkar ein samtidig veldig mange bustader. 

Ja, men det at det er mange andelsleiligheter er ikke en fordel med andelsleiligheter per se. Den eneste fordelen med å kjøpe en andelsleilighet, slik jeg ser det, er at man slipper å betale dokumentavgift og at det dermed er enklere å få råd til dem. Hvis jeg har muligheten til det vil jeg alltid velge selveier fremfor andel. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Bare tull mener jeg. Hvorfor har de funnet på dette med andel? Jo nettopp det at du kan få bolig til 2 mill med kun 100k i egenkapital. Fellesgjelden vil bare øke pga kostnader med utbedringer. Du kan ikke gjøre noen endringer i boligen uten samtykket fra styret.

Du leier bolig til evig tid mener jeg.

Tull. Du eiger ein andel som du kan selge. Det kan du ikkje med noko du leiger. 

Og kva meiner du med at du ikkje kan gjere endringar utan samtykke?

Og EK-kravet er inkludert fellesgjeld.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

kva meiner du med at du ikkje kan gjere endringar utan samtykke?

Man står ikke fritt til å pusse opp og bruke penger på leiligheten som man vil, gjør man? Og resten av borettslaget kan bestemme at nå skal du bruke så og så mye på oppussing av det og det? Det er i hvert fall slik jeg har forstått at det fungerer. Da spør jeg: Hva er vitsen? Hvorfor ikke kjøpe en leilighet hvor du selv tar slike valg? Da kan du pusse opp når du har økonomi til det og når det er behov, og spare pengene eller bruke dem på noe annet når det passer deg bedre. 

Lenke til kommentar

Skal badene i et borettslag pusses opp, så må du også pusse opp (gjort av håndverkere) og kostnadene blir lagt på fellesgjelden. Du har ikke noe valg. Du bor i en bikube hvor andre bestemmer. 

Ja, og hva er fordelene med det? Hvem vet best når du bør pusse opp badet? Du selv eller naboene dine? 

Kjøp selveier!

Lenke til kommentar

Har ein først gjort seg opp ei meining om noko og ikkje er villig til å diskutere så er det lite poeng i å prøve å nå fram.

Du kan jo legge frem argumentene dine, så kan andre som leser tråden gjøre seg opp en mening. 

Lenke til kommentar

Skal badene i et borettslag pusses opp, så må du også pusse opp (gjort av håndverkere) og kostnadene blir lagt på fellesgjelden. Du har ikke noe valg. Du bor i en bikube hvor andre bestemmer. 

Ja, og hva er fordelene med det? Hvem vet best når du bør pusse opp badet? Du selv eller naboene dine? 

Kjøp selveier!

Det førekjem svært sjeldan, og då gjerne på bad som har stått i 40-50 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...