Gå til innhold

RD eller DDR?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men RD ram er jo raskest når jeg ser på farten... =)

Hva er farten for tiden da? Er det ikke 4,8 GByte/s for dual-kanal 16-bit RD1200-brikker ?

I så fall er jo DDR ganske mye raskere med hele 8 GByte/s for dual-kanal 64-bit DDR500-brikker.

PS. Med RD1200 mener jeg 300 MHz, 1200 såkalte "MHz", RDram som er det raskeste på markedet i dag. (32-bit versjonene kommer kan vel kun brukes i enkelt-kanal hovedkort?). Og med DDR500 mener jeg selvfølgelig 250 MHz, 500 såkalte "MHz datarate", "DDR500" PC4000 brikker.

Du regner enkelt ut hastigheten etter ligningen:

Hastighet = ekte MHz * antall bit/klokkepuls/datapin (2 for DDR og 4 for QDR) * antall datapinner (16 for RD-ram og 64 for DDR-ram) * 2 (for dual kanal, dersom man har det)

Pussig nok kommer man også billigst ut med den raskeste løsningen. (DDR) Dette bekrefter jo også at det dyreste ikke nødvendigvis er det raskeste.

PS. Så spiller jo også latancy (responstid) inn en god del på ytelsen. Ta det med i betraktning om du tenker på hastighet i benchmarks.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

RD-Ram har en mhz-hastighet på 800 eller 1066, noe som er raskere enn dagens minnebrikker. I tillegg ble de ofte kjørt i dual-channel (i de nyeste brikkene brukte ofte hovedkortet 2 minnekanaler til en rambrikke, altså 1 fysisk rambrikke var egentlig satt sammen av 2 brikker).

Bakdelen med rd-ram var at den sendte kun 16bit eller 2 byte med informasjon per klokkesyklus per kanal i motsetning til ddr som sender 64bit/8byte med informasjon per kanal.

Det fører til at maks hastighet for en 1066mhz/dual-channel rd-brikke blir litt over 4GB/s, mens maks hastighet for en 400mhz/dual-channel ddr-brikke blir ca 6,4GB/s.

I tillegg må man "konvertere" fra 64-bit til 16-bit i minnekontrolleren, noe som førte til ekstra latency, og i tillegg til hastigheten for rd-brikker ble de fort ganske dyre.

Edit: Æsj, Simen1 kom i forskjøpet :cry:

Endret av pc-killer1317
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...