Gå til innhold

Spørsmål om delt bruk av apple-id

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde en iphone tidligere, som datteren min arvet. Nå har jeg kjøpt iphone igjen, men lurer på hvor privat bruken blir når vi deler apple-id?  

Vil min datter f.eks. se alle sms-er jeg sender osv.?  Fins det en grei måte å dele f.eks. kjøp på itunes, men ikke alt slik privat, selv om man har samme apple id?

Håper på raskt svar, kjennes litt usikkert ut (som voksen har man jo også noen sms-er som handler om barna...). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Så lenge du ikke bruker iMessage, så vil meldinger og slikt komme kun på din telefon. På hennes kan du slå av iMessage og Facetime, samt krysse av for at hennes telefon IKKE skal motta samtale og meldinger til ditt nummer.

Vi bruker en Apple-ID på 3 telefoner her i huset, og det funker helt fint.

Lenke til kommentar

Jeg vil helst ikke endre apple-id på noen av dem, siden jeg kjøpe endel ting på itunes når jeg hadde den, og hun har kjøpt endel ting nå. Om hun ikke får bruke id`en lenger vil hun jo plutselig ikke ha tilgang til ting hun har brukt i flere år?   Så om jeg kan gjøre som Jeve Stobs og slippe unna med det så hadde det vært greit. Men må være helt sikkert da, er jo ting en ikke ønsker delt for å si det slik.

Lenke til kommentar

Hei

Familiedeling løser ditt problem. Er innebygd i iOS. Gå inn i innstillinger og under iCloud så kan du aktivere familiedeling. Da inviterer du din datter slik at deler samme kjøp via AppStore men dere vi ha alt annet uavhengig. I tillegg så kan sette opp slik at du må godkjenne hennes kjøp hvis ønskelig. Fungerer utmerket mot mine to barn. I tillegg så vi de som er med i familiedeling få tilgang til hverandres apper uten at man trenger å kjøpe de på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Som tidligere nevnt: problemene oppstår idet noen velger å aktivere iMessage. Da får alle brukerne kopi av alle meldinger som sendes. Enda verre blir det hvis man aktivere funksjonen for videresending av meldinger. Da blir ALT kopiert til alle.

Har dere for resten lagt merke til at dere har felles kontaktliste?

Lenke til kommentar

Jeg vil helst ikke endre apple-id på noen av dem, siden jeg kjøpe endel ting på itunes når jeg hadde den, og hun har kjøpt endel ting nå. Om hun ikke får bruke id`en lenger vil hun jo plutselig ikke ha tilgang til ting hun har brukt i flere år?   Så om jeg kan gjøre som Jeve Stobs og slippe unna med det så hadde det vært greit. Men må være helt sikkert da, er jo ting en ikke ønsker delt for å si det slik.

Det er derfor jeg anbefaler Familiedeling.

https://support.apple.com/no-no/HT201060

Det er absolutt mulig å benytte samme Apple-ID for flere personer, men som sagt er det absolutt ikke ideelt hvis du tenker litt fremover. Med samme ID vil dere for all fremtid potensielt "dele" alt på enhetene. Du kan gjerne slå av Facetime, iMessage osv. på hennes telefon, men da forhindrer du samtidig henne å benytte disse tjenestene. Det er heller ingenting som hindrer henne i å slå det på igjen uten at du er klar over det.

Så anbefalingen er å gi henne sin egen Apple-ID jo før jo heller ellers kan jeg nærmest garantere at det før eller siden vil dukke opp "konflikter".

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar
Jeg hadde en iphone tidligere, som datteren min arvet. Nå har jeg kjøpt iphone igjen, men lurer på hvor privat bruken blir når vi deler apple-id?  

Anta at bruken ikke blir privat i det hele tatt. Det er det enkleste for deg.

Det er mulig å trikse det til, men det er veldig mye jobb og det er lett å trå feil og uvørent dele for mye.

Lag en egen appleid til datteren din, ta tilbake din gamle og legg hennes appleid inn i familiedelingsfunksjonen. Da kan hun fortsatt bruke alle apper som er kjøpt med din ID, og dere slipper å plutselig dele meldinger, bilder, kalendere og slike ting.

Edit: når hun har blitt lagt til i familiedeling, så finner hun dine apper under "App Store -> Oppdateringer -> Kjøpt -> Skrømt". Hvis hun bare går rett inn i App Store og laster dem ned må hun betale for dem igjen - husk derfor på å gå inn via den veien jeg skrev her.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Ja, prøv det. Ta sikkerhetskopi av telefonen hennes til PC eller iCloud først. så kan du gå tilbake til den hvis du ikke skulle få det slik du vil.

Det er ikke alle apper som støtter familiedeling, men de aller fleste gjør det.

Det som ikke kan overføres med familiedeling er kjøp i app. Alle kjøp i app følger Apple-ID.

Lenke til kommentar

Ok. Da får vi prøve familiedeling, men ta sikkerhetskopi først. Det blir spennende det her. Tusen takk for hjelp og råd, det er godt mulig jeg dukker opp igjen i kveld når vi tester ut. :)

japp hør på gutta her. familiedeling er hva du skal ha. du har en egen id, evt tar over den hun har, eller lager deg en ny. Hvis du ikke får det til, google litt for å lese deg opp, og spør gjerne her. Det blir ikke enklere enn den familiedelingen. 

Jada man kan skru av i histn og pistn, men plutselig er noe slått på etc, og hun får opp alle bilder du tar i sitt galleri, alle meldinger anrop kalender etc. Det er IKKE lurt. 

Med familiedeling blir ingenting slettet av av gamle kjøp. Dere bare deler apper faktisk. du setter deg selv opp som leder forelder, og får aktisk en liten kontroll av hennes kjøp med på lasset. Hun vil ha en app, og kjøper den, du godkjenner og evt betaler, eller hun kan betale selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...