rofl2 Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 NRK presenterer et program slik:Krigen mellom Sovjetunionen og Afghanistan får ringvirkninger for hele østblokken. Unionen er uten økonomisk vekst, og den kollapser da jernteppet faller. Det jeg har problemer med er er setningen bak komma? Jeg synes det skurrer litt. "kollapset da jernteppet falt" eller "kollapser når jernteppet faller" ville ha tiltalt meg mere. Men hva sier noen som har mere enn syv års skolegang? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Den gang da. Hver gang når. 1 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Blir mye når istedenfor da på en del dialekter uansett, men strengt tatt skal det være som han sier han over. Kan hende det skurrer fordi du heller ikke er vant til å bruke da. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Språkrådet tilrår da i dramatisk presens – det er det tradisjonelle. MEN, skriver det samme rådet – stadig flere bruker bare når i det tilfellet. Konklusjonen her kan du trekke selv. For min del bruker jeg når, siden det høres riktigere ut for meg og Språkrådet ikke bent ut avviser det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Språkrådet tilrår da i dramatisk presens – det er det tradisjonelle. MEN, skriver det samme rådet – stadig flere bruker bare når i det tilfellet. Konklusjonen her kan du trekke selv. For min del bruker jeg når, siden det høres riktigere ut for meg og Språkrådet ikke bent ut avviser det. Dette er vel gjerne eit tilfelle der korleis ord blir brukt av folk flest vert utslagsgjevande for retningslinjene. Blir når brukt ofte og lenge nok i staden for då, kan dei til slutt ende opp med å kunne brukast om kvarandre. Kvar står det at Språkrådet ikkje avviser det? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Kvar står det at Språkrådet ikkje avviser det? Det var vel ikke så mye at det står noe sted, men at det ikke står noe sted at de avviser bruken – vil jeg tro. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Riktig, by the books, bruk av historisk presens ville vel her vært "kollapser da jernteppet faller". Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Kvar står det at Språkrådet ikkje avviser det? Det var vel ikke så mye at det står noe sted, men at det ikke står noe sted at de avviser bruken – vil jeg tro. Det var godt formulert, Imsvale! Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Men NRK holder stø kurs: "Darrell og Brandon gjenforenes da kjøperne drar til auksjoner..". Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 ^ Blir litt spesielt, sidan "da" i dette tilfellet faktisk ser ut til å meine "som ein konsekvens av". 1 Lenke til kommentar
rabs Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Da kan også bety "ettersom", og da vil det være riktig å bruke det som i den setningen du viser til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå