Gå til innhold

Når eller da?

rofl2

Anbefalte innlegg

NRK presenterer et program slik:

Krigen mellom Sovjetunionen og Afghanistan får ringvirkninger for hele østblokken. Unionen er uten økonomisk vekst, og den kollapser da jernteppet faller.

Det jeg har problemer med er er setningen bak komma? Jeg synes det skurrer litt.

"kollapset da jernteppet falt" eller "kollapser når jernteppet faller" ville ha tiltalt meg mere.

Men hva sier noen som har mere enn syv års skolegang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språkrådet tilrår da i dramatisk presens – det er det tradisjonelle. MEN, skriver det samme rådet – stadig flere bruker bare når i det tilfellet. 
Konklusjonen her kan du trekke selv. For min del bruker jeg når, siden det høres riktigere ut for meg og Språkrådet ikke bent ut avviser det.

Lenke til kommentar

Språkrådet tilrår da i dramatisk presens – det er det tradisjonelle. MEN, skriver det samme rådet – stadig flere bruker bare når i det tilfellet. 

Konklusjonen her kan du trekke selv. For min del bruker jeg når, siden det høres riktigere ut for meg og Språkrådet ikke bent ut avviser det.

Dette er vel gjerne eit tilfelle der korleis ord blir brukt av folk flest vert utslagsgjevande for retningslinjene. Blir når brukt ofte og lenge nok i staden for , kan dei til slutt ende opp med å kunne brukast om kvarandre.

Kvar står det at Språkrådet ikkje avviser det?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...