Mojo Pin Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Hei, Som emnefeltet beskriver ønsker jeg å bygge en PC inn i et skrivebord. Skrivebordet har to topplater, med skuffer og oppbevaringsrom mellom. Her er bilde: Oppbevaringsrommet har en høyde på 12 cm, bredde på 53 cm og en dybde på 55 cm. Jeg har bygget PC før, men alltid i romslige kabinett med brønner og monteringsplater ferdig installert. Planen er foreløpig som følger: 1. Lage åpning til psu, kontakter og kabinettvifte (luft ut) i bakplate. 2. Flytte bakplate litt fram, slik at det blir bedre plass til ledninger på baksiden. 3. Lage åpning til kabinettvifte (luft inn) på undersiden 4. Fronten vil for det meste bestå av frontdeler fra PCens nåværende kabinett, helst montert inn i en fiberplate. Jeg vil montere nok en kabinettvifte (luft inn) i front. Frontplate vil monteres omlag halvveis inn i oppbevaringsrommet. Det vil gi en "kabinettdybde" på 25-30 cm. 4. Bore luftehull flere steder på alle kanter. 5. Bruke brett til hovedkort fra eksisterende kabinett. 6. Montere resten av innmaten i brønner fra eksisterende kabinett (hvordan brønnene skal monteres har jeg ikke tenkt på enda). Som dere ser er planen veldig foreløpig, og sikkert ikke godt nok gjennomtenkt. Jeg har aldri gjort dette før, og er ikke mer enn gjennomsnittlig praktisk anlagt, så hadde satt stor pris på tips og triks. Hva er de største utfordringene? Hva er vanlige fallgruver? Er det tilstrekkelig med tre kabinettvifter (2 luft inn + 1 luft ut) i tillegg til cpu-vifte (boxed)? Hvis det skulle være interessant, er dette komponentene som skal inn i bordet: - Hovedkort: MSI A88XM-E35, Socket-FM2+ - PSU: Cooler Master B500, 500W PSU - CPU: AMD A10-6790K Black Edition - RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB - HDD: Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM - Lite-On DVD±RW Writer, iHAS324 - Enkeltkomponenter fra kabinett: Cooler Master Silencio 352 Mini Tower Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Kult! Bore ekstra luftehull ser jeg ikke så mye poeng med. Viftene tar luft inn og ut. Hvilket antall du trenger, avgjøres av hvor kraftige de er. Selv hadde jeg prøvd å få plass til alle viftene bak av hensyn til komfort og det estetiske. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Kult! Bore ekstra luftehull ser jeg ikke så mye poeng med. Viftene tar luft inn og ut. Hvilket antall du trenger, avgjøres av hvor kraftige de er. Selv hadde jeg prøvd å få plass til alle viftene bak av hensyn til komfort og det estetiske. Fungerer det med luft inn og ut ved siden av hverandre? Jeg tenker instinktivt at det vil være en fordel med luftgjennomstrømning fra den ene siden til den andre, og at dette ikke oppnås i særlig grad dersom viftene sitter på samme side, men jeg tar kanskje feil? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Siden det er trangt så vil jeg anbefale sirkulasjon, altså luft inn fra ene enden og luft ut i andre enden. Jeg har aldri brukt kabinettvifter da temperaturforskjellen er så liten at mine oppsett ikke har hatt noe problem, men det er snakk om store miditower eller bigtower som har "luftehull". Jeg regner med at du vil ha minst mulig lyd? Det er en mulighet å teste uten ekstra vifter og bare ha ventilasjonshull, altså kun vifte på CPU'en. Lag luftehullene så det er mulig å sette vifter på hvis nødvendig og plasser dem strategisk i forhold til luftgjennomstrømming (duh) Forstår jeg det slik at du skal montere sakene på en plate som skal skyves inn? Vurder i såfall aluminium eller eventuellt plexi/lexan da du kan bruke tynnere plater. Edit; Hvis du er middles nevenyttig så er den største fallgruven å kappe/bore/skru feil. Mål 3-4-5-6 ganger istedenfor å gjøre noe feil. Jeg har med tiden blitt ganske nevenyttig, men jeg tør ikke tenke på hvor mange kronasjer som har gått i dass og flauser jeg har hatt pga. dårlig måling Edit2; Et fint tips er å bruke papp først. Kapp til pappbiter og sjekk at alle mål blir fine så bruker du pappen som mal når du skal gjøre det "på ekte". Endret 22. mars 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Gjør plass til knærne, så du slipper å sitte med albuene så høyt Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Fungerer det med luft inn og ut ved siden av hverandre? Jeg tenker instinktivt at det vil være en fordel med luftgjennomstrømning fra den ene siden til den andre, og at dette ikke oppnås i særlig grad dersom viftene sitter på samme side, men jeg tar kanskje feil? Såklart det vil være en fordel med inntak og uttak på forskjellig sted. Dette gjelder både på innsiden av kabinettet, og på utsiden (det er en ulempe at du tar inn luften du nettopp har blåst ut). Men å ha luftstrømmer som treffer deg vil være ukomfortabelt. Jeg regner med du skal bruke dette skrivebordet i praksis. Husk at prosessorvifta vil blåse lufta rundt omkring inne i kabinettet. Derfor er ikke posisjonering av vifter like viktig. Men om ikke det er nok, kan du føre luften fra den viften som tar luft inn i bakkant igjennom et rør til forsiden, og dumpe den der. #overkomplisering. Det mest effektive hadde vært om du fikk koblet det sånn at prosessorvifta blåste luften direkte ut igjennom et rør. Men da måtte du hatt en helt annen kjøleløsning. Eventuelt at prosesoren fikk frisk luft direkte fra et rør utenfra. Dette senker viftekravene betydelig, fant jeg ut når jeg prøvde det. Men det er komplisert å lage det i det bordet, for du kan ikke bare bore hull i plata rett over. Blir det for lite kjøling, kan du alltids borre hull til en vifte til. Det er enklere å borre flere hull, enn å tette overflødige. Endret 22. mars 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Siden det er trangt så vil jeg anbefale sirkulasjon, altså luft inn fra ene enden og luft ut i andre enden. Jeg har aldri brukt kabinettvifter da temperaturforskjellen er så liten at mine oppsett ikke har hatt noe problem, men det er snakk om store miditower eller bigtower som har "luftehull". Jeg regner med at du vil ha minst mulig lyd? Det er en mulighet å teste uten ekstra vifter og bare ha ventilasjonshull, altså kun vifte på CPU'en. Lag luftehullene så det er mulig å sette vifter på hvis nødvendig og plasser dem strategisk i forhold til luftgjennomstrømming (duh) Forstår jeg det slik at du skal montere sakene på en plate som skal skyves inn? Vurder i såfall aluminium eller eventuellt plexi/lexan da du kan bruke tynnere plater. Edit; Hvis du er middles nevenyttig så er den største fallgruven å kappe/bore/skru feil. Mål 3-4-5-6 ganger istedenfor å gjøre noe feil. Jeg har med tiden blitt ganske nevenyttig, men jeg tør ikke tenke på hvor mange kronasjer som har gått i dass og flauser jeg har hatt pga. dårlig måling Edit2; Et fint tips er å bruke papp først. Kapp til pappbiter og sjekk at alle mål blir fine så bruker du pappen som mal når du skal gjøre det "på ekte". Viftene lager minimalt med lyd i dag, men det er jo i et støydempet kabinett. Jeg tror uansett viften på CPU-kjøler bråker mer enn kabinettviftene. Forslaget med en plate som kan skyves inn er veldig smart - det hadde jeg ikke tenkt på. Da slipper jeg å skru av den øverste bordplata når jeg må inn i "kabinettet". Tipset med å teste med papp var også veldig godt. Takk Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Fungerer det med luft inn og ut ved siden av hverandre? Jeg tenker instinktivt at det vil være en fordel med luftgjennomstrømning fra den ene siden til den andre, og at dette ikke oppnås i særlig grad dersom viftene sitter på samme side, men jeg tar kanskje feil? Såklart det vil være en fordel med inntak og uttak på forskjellig sted. Dette gjelder både på innsiden av kabinettet, og på utsiden (det er en ulempe at du tar inn luften du nettopp har blåst ut). Men å ha luftstrømmer som treffer deg vil være ukomfortabelt. Jeg regner med du skal bruke dette skrivebordet i praksis. Husk at prosessorvifta vil blåse lufta rundt omkring inne i kabinettet. Derfor er ikke posisjonering av vifter like viktig. Men om ikke det er nok, kan du føre luften fra den viften som tar luft inn i bakkant igjennom et rør til forsiden, og dumpe den der. #overkomplisering. Det mest effektive hadde vært om du fikk koblet det sånn at prosessorvifta blåste luften direkte ut igjennom et rør. Men da måtte du hatt en helt annen kjøleløsning. Eventuelt at prosesoren fikk frisk luft direkte fra et rør utenfra. Dette senker viftekravene betydelig, fant jeg ut når jeg prøvde det. Men det er komplisert å lage det i det bordet, for du kan ikke bare bore hull i plata rett over. Blir det for lite kjøling, kan du alltids borre hull til en vifte til. Det er enklere å borre flere hull, enn å tette overflødige. Takk for nok et svar! Når det gjelder komfort så vil luft ut uansett sitte bak. Jeg tror ikke jeg vil merke noe til luftinntaket foran. Eller? Veldig godt poeng med at det kan være lurt å begynne med få hull, og heller bore flere dersom temperaturen blir for høy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå