Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spotify i bilen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe en av disse to bilstereo under her. Men jeg lurer på når man skal høre på Spotify, så må en vel koble mobiltelefonen til bilstereo. Det er vel tilkoblingsmuligheter ? Men da må en bruke mobildata ? for nett fins jo ikke når en kjører bil. Mobildata koster også litt. Lurer på om denne funksjonen fins på begge bilstereoene ?

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/dpx-7000dab

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/2-din/ddx4017dab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke disse spillerne, men diverse tilsvarende Pioneer-modeller som har blåtann handsfree og musikkavspilling via blåtann. Spilleren må ikke være Spotify-kompatibel, bare den kan spille av musikk via blåtann. Når jeg er hjemme på wifi så velger jeg å laste ned diverse spillelister på Spotify, og når jeg går i bilen så velger jeg å bruke offlinemodus. Fungerer gullegodt. Får opp sangnavn, artist og spilletid, og kan hoppe til neste sang. Alt går sømløst, så lenge en har blåtann på på androidtelefonen så kobler den seg opp automatisk så sant Spotify-appen er åpnet på telefonen.
Om tilsvarende funksjon finnes på de du ser er vel bare en kjapp telefon til bilradiospesialisten :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De fleste (alle?) nye spillere har både USB og AUX der kan koble til mobilen med ledning for å spille av Spotify, enten streame ved å bruke mobildata eller bruke offlinemodus. Har spilleren bluetooth får du gjort det samme uten å bruke kabel. Sjekk at din mobiltelefon støttes av spilleren, jeg har sett at enkelte modeller støtter kun iPhone (eller rettere sagt iOS), ikke Android.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke disse spillerne, men diverse tilsvarende Pioneer-modeller som har blåtann handsfree og musikkavspilling via blåtann. Spilleren må ikke være Spotify-kompatibel, bare den kan spille av musikk via blåtann. Når jeg er hjemme på wifi så velger jeg å laste ned diverse spillelister på Spotify, og når jeg går i bilen så velger jeg å bruke offlinemodus. Fungerer gullegodt. Får opp sangnavn, artist og spilletid, og kan hoppe til neste sang. Alt går sømløst, så lenge en har blåtann på på androidtelefonen så kobler den seg opp automatisk så sant Spotify-appen er åpnet på telefonen.

Om tilsvarende funksjon finnes på de du ser er vel bare en kjapp telefon til bilradiospesialisten :-)

Bra info fra deg. Jeg lurer på om denne : https://bilradiospes...dio/dpx-7000dab  har disse funksjonene du nevner ? hvis du orker å ta en titt. Det er den rimeligst av disse Kenwood, antar at den dyreste har det.

Lenke til kommentar

Bra info fra deg. Jeg lurer på om denne : https://bilradiospes...dio/dpx-7000dab  har disse funksjonene du nevner ? hvis du orker å ta en titt. Det er den rimeligst av disse Kenwood, antar at den dyreste har det.

Tja, det står at den skal klare det:

Bluetooth

Innebygget Bluetooth handsfree og audiostreaming. 

Dette betyr at du kan: la telefonen overalt i bilen eller i lomma og adresser blir automatisk tilgjengelig for å surfe og ringe. i tillegg kan du streame musikken fra mobilen til spilleren.

Her kan selv de med høy-kvalitets APTX format med en betydelig høyere overføringshastighet utnyttes - forutsatt at smarttelefonen støtter denne kodeken

Hvor bra den gjør dette har jeg ikke peiling på. Hør med Bilradiospes. :)

Lenke til kommentar

De fleste (alle?) nye spillere har både USB og AUX der kan koble til mobilen med ledning for å spille av Spotify, enten streame ved å bruke mobildata eller bruke offlinemodus. Har spilleren bluetooth får du gjort det samme uten å bruke kabel. Sjekk at din mobiltelefon støttes av spilleren, jeg har sett at enkelte modeller støtter kun iPhone (eller rettere sagt iOS), ikke Android.

AUX er ikke gunstig, siden lyden da først går gjennom DAC'en i mobilen. USB på bilspillere fungerer ofte kun med lagringsenheter, mens Spotify lagrer musikken kryptert. Blåtut er tingen...

Lenke til kommentar

Så du mener mobilens innebygde DAC håndterer lyd dårligere enn blåtann-protokollen? Blåtann har kanskje blitt såpass bra, men det var ikke slik før. Likevel, jeg bruker Bluetooth 99,9 prosent av tiden - det er bare så mye mer praktisk sånn.

Lenke til kommentar

Uansett er det helt bakvendt å bruke kabel når en først skal investere i ny stereo. En vil ha handsfree og da kjører man "selvsagt" musikken også den veien. Noenlunde moderne standarder på blåtann gjør lyden helt kurant for de aller aller fleste av oss. Jeg har anlegg for rundt 30.000,- i bilen og er nokså kresen på lyd, men klarer ikke å høre noe negativt med å spille Spotify over blåtann, kontra CD/flac/mp3/DAB/FM. Tvert imot kanskje. Lyden er iallfall godt innafor.

Lenke til kommentar

Blåtut overfører ikke lyd, men data. I tidlige versjoner kunne dataoverføringshastigheten være en begrensende faktor, men det er lenge siden. Når bilspilleren nå får digitalt signal inn og konverterer det til lyd selv, er det i de aller, aller fleste tilfeller bedre en om mobilen skulle gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...