Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvaskmaskin som gjør en dårlig jobb

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen kan gi noen gode råd og tips. Jeg har en oppvaskmaskin som ikke gjør jobben sin godt nok. "Vanskelige" flekker på oppvasken blir ikke vasket av.

På andre gjenstander i oppvasken kan det komme hvite flekker og striper. Jeg er ikke sikker på om det kan være kalkstriper eller om det skyldes noe annet.

Iallefall har jeg gått over fra et "øko" program som kjører på 50°C til ett annet program som kjører på  65°C uten at det hjalp nevneverdig.

Disse hvite "kalkstripene" kan jeg vaske av for hånd rimelige enkelt. Mange av flekkene og dårlig vaskede ting på forskjellige gjenstander kan jeg også vaske rimelig lett for hånd. Jeg har dermed konkludert at maskinen av en eller annen grunn ikke gjør jobben sin. Men hva kan den grunnen være?

Maskinen er ikke mer enn et par år gammel. Jeg er ingen ekspert på slike maskiner, og har heller ikke gjort noe spesielt i forhold til vedlikehold.

Begynner å bli rimelig frustert over situasjonen nå. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen er ikke mer enn et par år gammel. Jeg er ingen ekspert på slike maskiner, og har heller ikke gjort noe spesielt i forhold til vedlikehold.

Da er sikkert en god start å lese bruksanvisningen under avsnittet "vedlikehold". Der vil du finne beskrivelser av bla. rengjøring av dysene i de to "armene" samt filteret som ligger rett over sluket. Dette må gjøres jevnlig for å sikre et godt vaskeresultat.

Lenke til kommentar

Da er sikkert en god start å lese bruksanvisningen under avsnittet "vedlikehold". Der vil du finne beskrivelser av bla. rengjøring av dysene i de to "armene" samt filteret som ligger rett over sluket. Dette må gjøres jevnlig for å sikre et godt vaskeresultat.

Hehe, takk. Ja. filteret har jeg gjort rent, men det er stort sett det eneste jeg har gjort av vedlikehold. Og da fordi maskinen har stoppet med beskjed om at filteret er tett.

Dysene i de to armene høres ut som en god ledertråd.

Problemet er at manualen kun er på Spansk. Har letet på nett, men der også kun på Spansk.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg har hatt god suksess med sitronsyre (mot kalk) og oppvaskmaskinrens i pulverform fra OMO (mot protein og fett). Fyll dosetten med en av disse (ikke bland, kan gi stygge avgasser) og sett maskinen på det varmeste programmet du har.

Kan være nødvendig med to slike runder for å få maskinen ren nok.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Dersom trådstarter får vann fra det lokale vannverket regner jeg problemer med for høyt kalkinnhold i vannet som svært usannsynlig. Men oppvaskmaskinrens er en god ide.

Ja, 90% av oss her i Norge har bløtt overflatevann. Regnvann er kalkfritt, og kalkinnholdet blir ikke så høyt i innsjøer selv der det er marmor eller kalk i grunnen. Men det finnes også i Norge folk som har hardt vann, særlig aktuelt dersom man har boet egen brønn.

Hvis grunnen til at TS har bruksanvisning på spansk er at TS er i Spania, kan hardt kalkholdig vann være mer sannsynlig.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt god suksess med sitronsyre (mot kalk) og oppvaskmaskinrens i pulverform fra OMO (mot protein og fett). Fyll dosetten med en av disse (ikke bland, kan gi stygge avgasser) og sett maskinen på det varmeste programmet du har.

Kan være nødvendig med to slike runder for å få maskinen ren nok.

Jeg har fundert om problemet muligens kan være forkalkning av inntaket av vann eller at det er problem med disse roterende bladene, enten på grunn av kalk eller noe annet.

Maskinrens og avkalkning av maskin vil muligens hjelpe mot sistnevnte, men hvis inntaket er blokket av kalk, hva kan jeg da gjøre?

Så langt i tråden har jeg kommet frem til:

- At jeg burde kjøre maskinrens

- At jeg burde forsøke å avkalke

- At jeg må sjekke dysene ved "bladene"

Jeg slet med riskorn som forbilla seg inn i viskerarmene og blokkerte vannstrømmen. De måtte ut og spyles "motsatt vei".

Hvordan fikk du til det? Hageslange?

Lenke til kommentar

En tynn nok synål/tannpirker, pirk hull i møkka på dysene, kjør maskinrens og la det virke. Nå, første gangen du kjører en skikkelig rens så kan du kjøre det varmeste programmet en ekstra gang helt til slutt, uten kjemikalier så du er sikker på at alt er skylt ut av maskinen.

Lenke til kommentar

Maskinrens og avkalkning av maskin vil muligens hjelpe mot sistnevnte, men hvis inntaket er blokket av kalk, hva kan jeg da gjøre?

Så langt i tråden har jeg kommet frem til:

- At jeg burde kjøre maskinrens

- At jeg burde forsøke å avkalke

Hvordan har du kommet til at du bør avkalke? Hvor bor du, eller hvor kommer vannet ditt fra?

Lenke til kommentar

Hei,

Håper noen kan gi noen gode råd og tips. Jeg har en oppvaskmaskin som ikke gjør jobben sin godt nok. "Vanskelige" flekker på oppvasken blir ikke vasket av.

På andre gjenstander i oppvasken kan det komme hvite flekker og striper. Jeg er ikke sikker på om det kan være kalkstriper eller om det skyldes noe annet.

Iallefall har jeg gått over fra et "øko" program som kjører på 50°C til ett annet program som kjører på  65°C uten at det hjalp nevneverdig.

Disse hvite "kalkstripene" kan jeg vaske av for hånd rimelige enkelt. Mange av flekkene og dårlig vaskede ting på forskjellige gjenstander kan jeg også vaske rimelig lett for hånd. Jeg har dermed konkludert at maskinen av en eller annen grunn ikke gjør jobben sin. Men hva kan den grunnen være?

Begynner å bli rimelig frustert over situasjonen nå. Noen som har noen tips?

Du har antakelig kalkholdig vann. Kjør det varmeste programmet med et rensemiddel (uten oppvask). Skaff salt beregnet for oppvaskmaskiner og fyll dette på beholderen som ligger i bunn. Ellers kommer de fleste moderne oppvaskmaskiner med elektrisk innstilling av mengde glansmiddel og salt som frigjøres under vasken. Jeg måtte selv stille inn dette på lavere nivå en standard på min Bosch da jeg har svært mykt vann hvor jeg bor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...