Gå til innhold

Sjø-Gripen kan forandre alt for Saab


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde være naturlig for Norge  å etablere et samarbeid med Sverige og Gripen, enn USA og kalkunen  F-35.

Men det er vel partipolitikk  ( og zombie-politikere ) mer enn fornuft som bestemmer.

 

Nei, det høres ikke fornuftig ut i det hele tatt!

Red Flag-øvelsen beviste at kalkunen vant 15/1 mot andre fly, og de ble tatt ut før de i det hele tatt kom i nærheten.

Gripen er et fly i samme generasjon som F-16 og russerne stiller med fly med langt bedre egenskaper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hm, jeg trodde det måtte være snakk om en sjøfly-versjon av et jagerfly da jeg så overskriften. Det ville vært svært nyskapende. Og så var det kun snakk om en versjon for hangarskip ...

SÅ nyskapende hadde det ikke vært. Britene hadde Saunders-Roe SR./A.1 og amerikanerne Convair F2Y Sea Dart. Begge blei skrinlagt før serieproduksjon blei satt i gang. Viser seg at selv om det på papiret kunne fungert så var det ikke særlig praktisk.

Lenke til kommentar

Det burde være naturlig for Norge  å etablere et samarbeid med Sverige og Gripen, enn USA og kalkunen  F-35.

Men det er vel partipolitikk  ( og zombie-politikere ) mer enn fornuft som bestemmer.

 

Enkelte mente det samme ved forrige kampflyvalg i 1975. Beslutningen den gang har jo bestått tidens tann: Viggen ble pensjonert for 12 år siden mens F-16 enda har mange år igjen på vingene. Men at Sverige ikke er NATO-medlem har alltid vært et hinder for tett samarbeid når det kommer til forsvar- og forsvarsteknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet finnes det ikke land som aksepterer enmotors fly til bruk på hangarskip per dags dato grunnet mindre pålitelighet.

Og angående India... de vil kreve nesten 100% lokal produksjon som betyr å overlate ALL informasjon om flyene til India. Så enten vil svenskene stole 100% på at India ikke selger den videre (svært usannsynlig), eller så designer de Gripen fra scratch (meget usannsynlig) eller så selger de en "dummet ned" variant og da kan India like greit sette en arresting hook på sine gamle MiG-21 og bruke de i stedet.

Lenke til kommentar

Det burde være naturlig for Norge  å etablere et samarbeid med Sverige og Gripen, enn USA og kalkunen  F-35.

Men det er vel partipolitikk  ( og zombie-politikere ) mer enn fornuft som bestemmer.

Tja, er vel kanskje naturlig å etablere et samarbeid med naboland? Russland har jo også veldig bra fly...

Men mest naturlig er det vel å heller satse på noe som faktisk oppfyller de krav man stiller til et kampfly?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet finnes det ikke land som aksepterer enmotors fly til bruk på hangarskip per dags dato grunnet mindre pålitelighet.

Og angående India... de vil kreve nesten 100% lokal produksjon som betyr å overlate ALL informasjon om flyene til India. Så enten vil svenskene stole 100% på at India ikke selger den videre (svært usannsynlig), eller så designer de Gripen fra scratch (meget usannsynlig) eller så selger de en "dummet ned" variant og da kan India like greit sette en arresting hook på sine gamle MiG-21 og bruke de i stedet.

 

F-35 er enmotors fly. F-35B og F35C er for bruk i hangarskip.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet finnes det ikke land som aksepterer enmotors fly til bruk på hangarskip per dags dato grunnet mindre pålitelighet.

 

Tja. Dassault Rafale, Harrier, A7 Corsair, A-4 Skyhawk f.eks. Det er lenge siden flymotorer ble pålitelige nok til å brukes i denne sammenhengen. :)

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet finnes det ikke land som aksepterer enmotors fly til bruk på hangarskip per dags dato grunnet mindre pålitelighet.

 

Tja. Dassault Rafale, Harrier, A7 Corsair, A-4 Skyhawk f.eks. Det er lenge siden flymotorer ble pålitelige nok til å brukes i denne sammenhengen. :)

Ikke for å være pirkete, men nå har vel Rafale 2 motorer...

Lenke til kommentar

 

 

Så vidt jeg vet finnes det ikke land som aksepterer enmotors fly til bruk på hangarskip per dags dato grunnet mindre pålitelighet.

Tja. Dassault Rafale, Harrier, A7 Corsair, A-4 Skyhawk f.eks. Det er lenge siden flymotorer ble pålitelige nok til å brukes i denne sammenhengen. :)

Ikke for å være pirkete, men nå har vel Rafale 2 motorer...

 

Sant! Brainfart! :confused:

Lenke til kommentar

 

 

 

Så vidt jeg vet finnes det ikke land som aksepterer enmotors fly til bruk på hangarskip per dags dato grunnet mindre pålitelighet.

Tja. Dassault Rafale, Harrier, A7 Corsair, A-4 Skyhawk f.eks. Det er lenge siden flymotorer ble pålitelige nok til å brukes i denne sammenhengen. :)
Ikke for å være pirkete, men nå har vel Rafale 2 motorer...

 

Sant! Brainfart! :confused:

Derimot, flyene som Rafale erstattet, F-8 Crusader og - nylig - Super Etendard, var begge en-motors.

 

Moderne turbiner - i hvert fall i Vesten - har blitt svært driftsikre. To motorer kan nok gi bedre sikkerhet totalt sett, men den viktigste grunnen til å velge to motorer har alltid vært ytelser.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hm, jeg trodde det måtte være snakk om en sjøfly-versjon av et jagerfly da jeg så overskriften. Det ville vært svært nyskapende. Og så var det kun snakk om en versjon for hangarskip ...

 

Hadde jo vært spenstig med en flygende multi-use ubåt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...