AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Hei, Jeg er i den heldige situasjonen at jeg har i overkant av 4 millioner NOK tilgjengelig. Jeg eier egen gjeldsfri leilighet og har ingen gjeld utover studielån. Jeg ser ikke noe behov for å flytte pdd. og er skeptisk til å gå inn i boligmarkedet med kapital på dette tidspunktet. Jeg har årlig inntekt på like under 700.000, i en jobb som krever mye av meg. Jeg er også ute på reise en del. Det er trolig bedre å investere disse pengene enn å ha dem på sparekonto, men har hverken interesse av, tid eller ønske om noen løsning som utleie, flipping av leiligheter, aksjespekulasjon eller noe annet som krever kontinuerlig oppfølging. En liten vekst er tilstrekkelig, men vil ha pengene tilgjengelige nok til at jeg kan realisere dem i løpet av relativt kort tid (måned). En løsning som ivaretar ren oppbevaring uten tap skulle jeg nok fått til, men her kan man kanskje få til noe mer gevinst. Jeg er naturligvis inneforstått med forholdet mellom risiko og potensiell gevinst. Har tidligere hatt et pengemarkedsfond, men er skeptisk til enkelte av bankenes spareprodukter, eller kanskje heller rådgiverene som pusher dem. Det jeg ønsker som svar på dette innlegget er alternativer jeg kanskje ikke har tenkt på, eller mer generelle innspill som del av min initielle utredning. På bakgrunn av dette tar jeg nok kontakt med en økonomisk rådgiver av noe slag med litt flere alternativer i hodet. Takk. Anonymous poster hash: 16978...f15 Anonymous poster hash: 16978...f15 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Hvor risikovillig er du - er det på pengemarkedsfond-nivå du ønsker å holde deg, eller ønsker du høyere risiko? Du har kanskje allerede sett denne siden hos Finansportalen, men det kan jo være greit å se over de ulike alternativene og gjøre deg opp en mening. Hvis du ønsker eksponering mot aksjemarkedet ville jeg ha valgt et globalt indeksfond med lav forvaltningskostnad, type KLP AksjeVerden Indeks eller lignende. Kjøp og glem i x antall år. Eventuelt kjøpe et par ETFer (børshandlede fond) som følger indeks tilnærmet perfekt og som har enda lavere kostnader. Ellers kan det nok være lurt å finne en økonomisk rådgiver, ja, da helst en som ikke skal prøve å selge deg et spareprodukt. Er enig i skepsisen du nevner - for å skjære alle over en kam så selger rådgiverne fra bankene gjerne dyre produkter som ikke slår markedsindeksen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Hvor risikovillig er du - er det på pengemarkedsfond-nivå du ønsker å holde deg, eller ønsker du høyere risiko? Du har kanskje allerede sett denne siden hos Finansportalen, men det kan jo være greit å se over de ulike alternativene og gjøre deg opp en mening. Hvis du ønsker eksponering mot aksjemarkedet ville jeg ha valgt et globalt indeksfond med lav forvaltningskostnad, type KLP AksjeVerden Indeks eller lignende. Kjøp og glem i x antall år. Eventuelt kjøpe et par ETFer (børshandlede fond) som følger indeks tilnærmet perfekt og som har enda lavere kostnader. Ellers kan det nok være lurt å finne en økonomisk rådgiver, ja, da helst en som ikke skal prøve å selge deg et spareprodukt. Er enig i skepsisen du nevner - for å skjære alle over en kam så selger rådgiverne fra bankene gjerne dyre produkter som ikke slår markedsindeksen. Takk for svar, nettopp slikt jeg er ute etter. Økonomi er hverken mitt sterkeste område eller interesse. Risikovillighet er generelt lav, men jeg vurderer å sette 250k - 750k+ til noe mer høyrisiko. Kanskje også en lav/medium/høy fordeling. Tåler noe tap, men ønsker ikke risiko på nivå at alt fordunster i løpet av en dårlig uke. Vil også legge en del mot pensjonsparing, så morgendagens meg kan takke dagens meg, men her ser jeg nok heller for meg et månedlig innskudd til.. noe. Kjenner til at Silver fikk seg en smell og har stor usikkerhet her også. Etterhvert blir utfordringen å finne en økonomisk rådgiver som i alle fall til en viss grad ønsker å ivareta mine interesser. Anonymous poster hash: 16978...f15 Anonymous poster hash: 16978...f15 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 TS Igjen. Da de fleste økonomiske rådgivere synes å spesialisere seg på prevalente problemstillinger, nemlig gjeldsproblemer, er det en liten utfordring i å finne noen som rådgir på pluss-siden. Finner fram til noen, men disse betegner seg gjerne som forumuesforvaltere el. Det er naturligvis vanskelig å gi et generelt svar, men beskjeftiger de seg med ensifret antall millioner? Anonymous poster hash: 16978...f15 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Kanskje den beste investeringen nå i starten kan være å lese deg litt opp på hva forskjellige aktører mener er det lureste med tanke på sparing. Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner økonomisk rådgiver-markedet, men det kan jo være at de som vanligvis har kunder med formuer 10-100 ganger større enn din lettere går med på å hjelpe deg hvis du stiller godt forberedt? Jeg har lest en del artikler hos Morningstar (trykk her og søk f.eks. etter "sparing"), kun av egen interesse ifm. plassering av sparepenger. Det er sikkert også andre brukere her som kan gi deg konkrete lesetips. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Koster det ikke penger med økonomisk rådgiver, som da vil spise opp eventuell profitt av investeringen? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Koster det ikke penger med økonomisk rådgiver, som da vil spise opp eventuell profitt av investeringen? Det spørs på rådgivningskostnaden målt opp mot kor mykje du investerer. Skal du betale ein rådgiver for å følge opp ein investert 1000-lapp med 5% avkastning per år så kan du ikkje betale meir enn 50 kr i året for tjenesten utan at det går i tap. Men om du investerer 1 million med 5% avkastning så kan du betale 50 000 kr i året utan å tape. Så når du kjem opp i litt større summar så kan det fort være vell verdt det å betale nokon for å få ei litt betre avkastning på investeringa. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Det er klart. Hvor mange timer trenger man hjelp av en rådgiver er vel et mer riktig spørsmål Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Ta kontakt med banken din og ta et telefonmøte med en rådgiver er mitt beste råd. Har en ikke peiling på investeringer så er det best å overlate det til de som kan det. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Hvis man er kunde hos Nordnet så har de en såkalt spare-coach, ser jeg: Klikk. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 (endret) snip Vanskelig problemstilling i dagens marked. Det meste har relativt høy risiko på nærende tidspunkt. Men faller markedet i løpet av året til rundt halvparten av dagens nivå, vil risikoen være sterkt redusert i f.eks indeksfond og styrte fond som begge har sine forskjellige fordeler, er lav risiko og med (forhåpentlig) grei avkastning. Vil du sikre mot inflasjon og penger kan du jo i tillegg investere noe i gull og sølv som er regnet som lav risko, med dårlig avastning. Men relativt til penger eller vanlig sparekonto kan de muligens slå dem over tid. Ellers vil vel høyrentekonto være et bra alternativ til vanlig sparekonto. Det finnes også metoder for å spare/legge av litt til pensjon, men da er ikke pengene tilgjengelige. Har du barn? Da kan du jo spare gjennom BSU på deres vegne om det er noe som er relevant. Du har god grunn til å være skeptiske til bankens rådgivere (selgere). Da er det nok bedre å snakke med uavhengige eksperter som ikke har noe å vinne eller tape på å gi deg gode råd. Du kan jo forsøke å oppsøke forskjellige eksperter som kan lære deg litt om hva slags produkter som er tilgjengelige, gi deg tips og fortelle om fordeler og ulemper ved de forskjellige. Ellers så vil jeg jo bare nevne en litt uvanlig investering som jeg anser som en av de viktigste, men som det går an å investere penger i. Nemlig egen helse. F.eks bygge seg et treningsrom i huset eller liknende, vil være en investering, men hvor belønningen ikke er i form av penger. Finner fram til noen, men disse betegner seg gjerne som forumuesforvaltere el. Det er naturligvis vanskelig å gi et generelt svar, men beskjeftiger de seg med ensifret antall millioner? Tvilsomt. Det var nettopp snakk om at Goldman Sachs skulle innføre roboter til å håndtere formueforvaltning for alle med mindre enn 50 million dollar. Endret 23. mars 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå