Gå til innhold

Foretrekker du lyst eller mørkt øl?

25 stemmer

1. 1. Foretrekker du lyst eller mørkt øl?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier er dette en tråd for hvorvidt man foretrekker lyst eller mørkt øl. For at det ikke skal bli en ren telletråd hvor man bare skriver "lyst" eller "mørkt" i innlegget skal man også begrunne hvorfor man liker den ene øltypen framfor den andre.

Jeg for min del liker mørkt øl best. Synes det har mye mer smak enn lyst øl og det både dersom man snakker om vanlig, mrkt øl eller om mørkt øl med alkoholprosent så det klasifiseres som sterkøl. Jeg husker at Guinness var det første mørke ølet jeg prøvde (for flere år siden) og jeg ble hektet på det med det samme. Siden den gang har jeg prøvd alle mørke øltyper jeg har kommet over. Synes alltid det er en ren nytelse.

Hva liker dere best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nyter gjerne ett eller to glass mørk øl og er enig i at det smaker mer. Men for min del blir det som regel for mektig etter noen få store glass.

Lyst øl smaker mindre, men er mer lettdrikkelig og går fint ned i større mengder, så sum summarum foretrekker jeg nok det selv om jeg liker begge deler. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøper alltid mørkt øl i Norge og England, mens jeg foretrekker lyst i Spania/Frankrike. Har vel med varmen å gjøre? 

Jeg drikker sjeldent/aldri "for å bli full", og om man drikker for promille synes jeg uansett det er bedre med 1 liter porter fra polet enn 4 liter butikkøl. I Norge kjøper jeg aldri bare en sort øl om jeg først skal ha mer enn 3-4 flasker/bokser.

Lenke til kommentar

Skillet mellom "lyst" og "mørkt" øl blir litt feil, synes jeg. Det er overhodet ikke gitt at mørkere øl smaker mer enn lyst, og ingen av dem regnes som øltyper. Bare ta en tur på polet og kjøp en belgisk Tripel. Den er lys i fargen, men smaker mye mer enn "mørkt" skvipøl av typen Guinness o.l. :p

Selv foretrekker jeg øl som smaker mye, og da fungerer ikke butikkøl i noen former. Saison og Tripel er nok favorittstilene, men jeg er også veldig glad i Surøl og Barleywine.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg nyter gjerne ett eller to glass mørk øl og er enig i at det smaker mer. Men for min del blir det som regel for mektig etter noen få store glass.

Lyst øl smaker mindre, men er mer lettdrikkelig og går fint ned i større mengder, så sum summarum foretrekker jeg nok det selv om jeg liker begge deler. :)

De siste kveldene jeg har hatt noen øl hjemme har det vært Hansa Porter som jeg kan drikke et par sekspakninger av. På den tiden da jeg fortsatt gikk mye ut gikk det fint for meg å sitte en kveld på pub med Guinness. Så jeg er uenig i at det er for mektig.

Min gamle favorittpub hadde for øvrig Guinness Extra Cold som var to grader kaldere enn vanlig Guinness. Var FANTASTISK! :thumbs: 

Men selvfølgelig, det er smak og behag.

Lenke til kommentar

Skillet mellom "lyst" og "mørkt" øl blir litt feil, synes jeg. Det er overhodet ikke gitt at mørkere øl smaker mer enn lyst, og ingen av dem regnes som øltyper. Bare ta en tur på polet og kjøp en belgisk Tripel. Den er lys i fargen, men smaker mye mer enn "mørkt" skvipøl av typen Guinness o.l. :p

Selv foretrekker jeg øl som smaker mye, og da fungerer ikke butikkøl i noen former. Saison og Tripel er nok favorittstilene, men jeg er også veldig glad i Surøl og Barleywine.

Er enig at det finnes mange lyse øltyper innen sterkøl som er gode. Dog tar jeg alltid en mørk sterkøl framfor en lys. Da jeg var i Nederland for noen år siden husker jeg de hadde et merke sterkøl som fantes både som lys og mørk (husker ikke navnet). Begge var gode, men jeg syntes det var noe ekstra med den mørke.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på flere faktorer. For eksempel er lyst som regel best ute om sommeren. På julebord om vinteren er mørkt som regel best. Siden det fortsatt er noen dager igjen til utepilssesongen svarer jeg mørkt. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Kommer helt an på flere faktorer. For eksempel er lyst som regel best ute om sommeren. På julebord om vinteren er mørkt som regel best. Siden det fortsatt er noen dager igjen til utepilssesongen svarer jeg mørkt. 

Kan kanskje være enig i at lyst øl er bedre i sommervarmen når man sitter i solen (i den grad det skjer her i landet), men sitter man inne i et lokale synes jeg mørkt øl går vel så bra. Har for eksempel drukket Guinness her i landet på sommeren. Har også drukket mørkt øl på vårparten i både Nederland, Sveits og Spania.

Prøvde også noe som het White Beer en gang. Det var øl med samme farge som vann og med sitron i. Var overaskende godt for en som meg som absolutt foretrekker mørkt øl.

Kan ellers nevne at i en varm sommer eller i varmere strøk foretrekker jeg flaskeøl da en halvliter blir varm og doven før man rekker å drikke den opp. Ved mindre man styrter da og det er grusomt å styrte øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...