Gå til innhold

Kan hovedkortet begrense ytelse på gpu ?

Anbefalte innlegg

Om man har et hovedkort som er 3-4 år gammelt og man i dag kjøper et 1080 kort. Vil det begrense ytelse på skjermkortet ?

Det er pci-e og allt passer sammen. Men finnes det en slags "maksgrense" på hvor mye hz og GB et hovedkort har støtte for ?

Det var et hovedkort i prisklassen 2-2500 kr for 3-4 år siden. Har ikke navn tilgjengelig nå.

Evt hvor mye dårligere blir det ?

Og om hovedkort har en maksgrense, vil skjermkortet bare yte mindre eller vil det ikke fungere i det hele tatt ?

Kan en del om data men har aldri tenkt over dette før. Er en venn av meg som har tenkt til og kjøpe et 1080 kort men som sagt så er resten av dataen 3-4 år gammel.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste store forskjellen på billige og dyre hovedkort i det store og det hele når det kommer til oc og man ser bort fra "features" så der det kvaliteten på komponentene som er brukt.

Altså man får ofte en bedre og mer stabil OC på et dyrere hk enn et billigere ett.

Så til spørsmålet ditt. Det vil ikke bli noe problemer. Men at den 3-4 år gamle CPU'en bottlenecker 1080'en er nesten utvilsomt.

Lenke til kommentar

Akkurat det med pci kan jeg. Tenkte om det var noen andre spesifikasjoner som hadde noe og si. For selv har jeg alltid hatt et nytt hovedkortet i forhold til skjermkortet. Så jeg har ikke tenkt denne tanken før.

Men pci 2 og 3 har jeg greie på. Hovedkort er aldri noe jeg har brydd meg om, selv har jeg bare kjøot nye hovedkort med riktog socket til 2-2500 kr fra et kjent merke, da er du ganske sikker :p

Det er som sagt en venm av meg som skal kjøpe 1080 kort nå og jeg lurte da på dette for jeg kom på at dataen hans var 3-4 år gammel

Lenke til kommentar

Det vil fungere helt fint, men han får ikke utnyttet 1080 kortet 100%

Ikke noe problem, kjør på.

Takker for svar men om du først skal slenge fra deg at det ikke vil yte 100% så kanskje du er villig til og forklare hvorfor ?

Flere her som sier at et hovedkort ikke vil begrense ytelsen på skjermkortet. Hvorfor mener du noe annet ?

Lenke til kommentar

Om hovedkortet har DDR2 DDR3 eller DDR4 og ikke minst CPU vil bety mer en selve hovedkortet..  Men HK vil jo være en indirekte årsak til at systemet har en flaskehals om man må bruke en AM2+ med DDR2 minnet, eller ha eldre CPU modeller...

Kjører du DDR4 minnet og har eksempelvis en i7 prosessor behøver du egentlig ikke å tenkte på det skal være noen ulempe å ha ett 4år gammelt hovedkort.. Evntuelle forskjeller i selve hovedkortet vil utgjøre så liten betydning at Bios og driver oppdateringer vil ha større utslag på resultatet..

Lenke til kommentar

Om hovedkortet har DDR2 DDR3 eller DDR4 og ikke minst CPU vil bety mer en selve hovedkortet..  Men HK vil jo være en indirekte årsak til at systemet har en flaskehals om man må bruke en AM2+ med DDR2 minnet, eller ha eldre CPU modeller...

Kjører du DDR4 minnet og har eksempelvis en i7 prosessor behøver du egentlig ikke å tenkte på det skal være noen ulempe å ha ett 4år gammelt hovedkort.. Evntuelle forskjeller i selve hovedkortet vil utgjøre så liten betydning at Bios og driver oppdateringer vil ha større utslag på resultatet..

Når ikke engang eg forstår va du prøver å si, så kan eg garantere at trådstarter heller ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Det vil fungere helt fint, men han får ikke utnyttet 1080 kortet 100%

Ikke noe problem, kjør på.

Takker for svar men om du først skal slenge fra deg at det ikke vil yte 100% så kanskje du er villig til og forklare hvorfor ?

Flere her som sier at et hovedkort ikke vil begrense ytelsen på skjermkortet. Hvorfor mener du noe annet ?

Hovedkortet vil nok ikke holde deg tilbake i særlig stor grad, men en cpu som er 3-4 år vil garantert holde igjen GPU'en.

CPU'en klarer nok ikke å gi 1080'en det den ønsker for å vedlikeholde så høy framerate som man kanskje skulle ønske.

Om cpu når 100% om du spiller på f.eks 1440 vil den ikke klare å levere mer til GPU og dermed bottlenecke kortet.

Det er ikke sikkert det vil bli så merkbart som man skulle først tro og kommer an på personen som spiller.

En overklokk kan redusere bottlenecken, men for å yte 1080 100% må man opp på ny plattform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...