Redaksjonen. Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Er det nå det skal løsne for norsk industri?Norge bruker 71 milliarder på F-35. Norske bedrifter sitter fortsatt igjen med smuler Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Tipper amerikanerne venter å ser om JSM og Nammo får kontrakter, da er plutselig avtalen om gjenkjøp minst 50 % oppfylt (selv om de må bygges i USA). Men jeg undres, hvis eierlandet ikke vedlikeholder delene selv, kommer i krig og forbindelsen med reperasjonshubben brytes, hva skjer da? 3 Lenke til kommentar
Toro22 Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Dette burde ikke overraske i det hele. Gjenkjløpsavtalen har vært verdiløs fra dag #1 Vi kjøper hos dere ... om vi føler for det og det lønner seg for oss.... Hvor er forskjellen på dette og ingen gjennkjøpsavtale? 2 Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Så her er det snakk om 71 mrd., direkte ut av Norge, og lite tilbake i form av leveransar; og ingenting tilbake i statskassen i form av MVA, skattar, avgifter etc. etc. Så kan me samanlikna med ferjefri E39 Bergen - Stavanger, til budsjett ca. 35 mrd.. Her kjem sikkert minst 90% av dette tilbake i statskassen, som MVA, skattar og avgifter i anleggsfasen. La oss sei netto ut av statskassen er 3.5 mrd. I tillegg skal 50% av desse budsjetterte 35 mrd. "dekkast inn" av bompengar; dvs. 17 mrd. For å klara å betala dei 17 mrd., må trafikantane tena ca. 30 mrd. (for ca. 40% av den siste krona du tener går i skatt). Så det går altså ut 3.5 mrd. av statskassen, og bilistane betalar inn 17 + 13 mrd. (bompengar + skatt på det du tener for å klara å betala bompengar). Netto inntekt for staten vert dermed i overkant av 25 mrd. for dette vegprosjektet. Tre slike prosjekt, så har ein dekka inn F-35 satsinga. Det var jo ei gladsak! 2 Lenke til kommentar
Lailan Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Bed å bruke en industtdesigner som ble utfannet fra AHO etter 2005 med interesse for fagfeltet og konsekvendanalyse kunne mye vært vunnet - og unngått. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Så her er det snakk om 71 mrd., direkte ut av Norge, og lite tilbake i form av leveransar; og ingenting tilbake i statskassen i form av MVA, skattar, avgifter etc. etc. Så kan me samanlikna med ferjefri E39 Bergen - Stavanger, til budsjett ca. 35 mrd.. Her kjem sikkert minst 90% av dette tilbake i statskassen, som MVA, skattar og avgifter i anleggsfasen. La oss sei netto ut av statskassen er 3.5 mrd. I tillegg skal 50% av desse budsjetterte 35 mrd. "dekkast inn" av bompengar; dvs. 17 mrd. For å klara å betala dei 17 mrd., må trafikantane tena ca. 30 mrd. (for ca. 40% av den siste krona du tener går i skatt). Så det går altså ut 3.5 mrd. av statskassen, og bilistane betalar inn 17 + 13 mrd. (bompengar + skatt på det du tener for å klara å betala bompengar). Netto inntekt for staten vert dermed i overkant av 25 mrd. for dette vegprosjektet. Tre slike prosjekt, så har ein dekka inn F-35 satsinga. Det var jo ei gladsak! Norge, the land of the retards, men vi gidder jo egentlig ikke løfte på rævva vi som betaler all denne skatten og bompengene heller, er jo horribelt at mye som kunne vært brukt innenfor landets grenser også sendes helt naivt til andre land og rett i lomma på korrupte krigsherrer, DET er bra bruk av pengene det, men er jo litt morsomt at vi skal bruke 71 milliarder på fly når det norske forsvaret legges ned mer og mer for hver dag som går. Ja i bakvendt land der kan alt gå an. Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Tipper amerikanerne venter å ser om JSM og Nammo får kontrakter, da er plutselig avtalen om gjenkjøp minst 50 % oppfylt (selv om de må bygges i USA). Men jeg undres, hvis eierlandet ikke vedlikeholder delene selv, kommer i krig og forbindelsen med reperasjonshubben brytes, hva skjer da? da har de bæsja på leggen..:-P Lenke til kommentar
Jens Hoxmark Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 "Det bygges opp en felles vedlikeholdsstruktur slik at hvert enkelt brukerland skal slippe å skaffe all den kostbare infrastrukturen og kompetansen som kreves for å vedlikeholde og oppgradere et femtegenerasjons kampfly som F-35." Ergo er det Italia og Holland som får kompetansen, den såkalte 'dyre infrastrukturen' hadde nok lønt seg å anskaffe til Norge på lang sikt, nettopp for å bygge kompetansen som skal til, og tar jeg ikke helt feil av norsk stahet & pågangsmot, så hadde 'den kostbare infrastrukturen' blitt seende ganske annerledes ut etter noen få år i norske hender, altså langt mer forbedret og effektiv enn den som kommer ferdigpakka fra 'over there'. Min anbefaling er at Norge kutter 50% i antall fly fra produsenten, opprett egen produksjonslinje for resten, behold og betal for opsjonene, gå til Sverige og anskaff de andre flyene dersom det er behov, utdann og bygg kompetanse over en lav sko, selv om det vil koste noen milliarder til. Det at semistatlige selskaper skal få kontrakter er jo ikke butikk i det hele tatt. Sats heller på sivil flyteknologi, dette 'norske' F35-programmet er jo en farse. Samtlige involverte bør bli pålagt å legge ut komplett oversikt over sine inntekter og utgifter, et slikt program gir grobunn for økonomisk kriminalitet i liten og større skala, og jeg har ikke hørt et kvekk om etikk inne i dette. Ut fra hva Forsvaret driver med ellers, så er jeg høyst betenkt over at det holdes såpass skjult. Forsvarets organisasjon var noe man pleide å stole på, men nå om dagen er det tvert om, og da bør ledelsen spille med vidåpne kort, i den grad det ikke går utover informasjon som bør unntaes offentligheten. Blant annet bygging av basen på Ørlandet , og avviklingen i Bodø, har avslørt en 'bit-for-bit-bilde-for-bilde' tankegang hos øverste ledelse, uten sidestykke i nyere historie. Det er tross alt det sivile norske samfunnet som 'sponser' Forsvaret til å bygge militær kapasitet, og da må Forsvaret være pinlig etterrettelig med hvordan de disponerer sine tildelte midler, som er sårt trengt innenfor andre samfunnssektorer. Et Luftforsvar som drar på 'tur' til Libya slik som våren 2011, og som IKKE oppgir hvor de har droppet lastene sine, har tapt anseelse for mange tiår fremover. Hvordan skal slike folk bygge opp tillit igjen?! Det er greit å ha menneskelige egenskaper som gjør at man kan føre noe av det mest dødbringende våpen samfunnet har, men da bør også det 'etiske kompasset' være i orden også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå