DukeRichelieu Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hei! Jeg er førstegangssøker etter fullførte ingeniørstudier nå til våren. Har en del relevant erfaring fra før av inkludert et fagbrev og gode attester. Har søkt rundt 15 jobber og vært inne på intervju til to. Den første av disse er i et stort og bra selskap, men arbeidsoppgavene var ikke innenfor det jeg ønsker å jobbe med, så jeg kommer trolig til å takke nei til denne uansett. Om jeg skulle få et tilbud da. Den andre var langt mer relevant, men fortsatt kanskje ikke 100%. Skal inn til andregangsintervju i morgen. Vet ikke når et eventuelt tilbud skulle komme, men jeg heller kanskje mot å si ja. Samtidig har jeg to andre jobber i sikte som jeg føler er akkurat det jeg ønsker å jobbe med. Har her fått søknaden min registrert og direkte beskjed om at jeg kommer til å bli vurdert, men dette skjer ikke før i slutten av måneden og da rundt månedsskiftet. Skulle jeg valgt, hadde jeg nok valgt en av disse to. Men, det er jo risikabelt å takke nei til noen av de over og plutselig sitte uten noe? Jeg er ikke desperat etter en jobb akkurat nå og det er jo litt tid igjen til jeg er utdannet, men er samtidig avhengig av en form for inntekt til høsten. Regner med flere har vært i lignende situasjoner? Er det noe som heter å trekke seg etter man har sagt ja til et tilbud? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Umulig for andre å svare på fordi det må du bestemme. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Erfaringsmessig: Takk ja til det første relevante tilbudet du får. Husk det er FLERE tusen arbeidsledige ingeniører nå! Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Umulig for andre å svare på fordi det må du bestemme. Jeg spør ikke spesifikt hvilken jobb jeg skal velge, men om noen har vært i en lignende situasjon hvor de har hatt flere intervjuprosesser gående samtidig og hvordan man eventuelt forholder seg til et tilbud om man ikke har fått en avklaring fra de andre som man kanskje har mer lyst på. Erfaringsmessig: Takk ja til det første relevante tilbudet du får. Husk det er FLERE tusen arbeidsledige ingeniører nå! Lyst å utdype? Var det slik du fikk den perfekte jobben? Arbeidsledigheten er vel størst blant oljeingeniører, men jo, jeg vet at det kanskje er feil tid å være kravstor. Samtidig har jeg som nevnt fått beskjed om at flere andre nå kommer til å vurdere meg og jeg holder en knapp på de jobbene. Men det er jo en usikkerhet og jeg tar ikke for gitt at jeg kommer til å få noen tilbud i det hele tatt. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Det viktigste er jo å ha en jobb, så jeg ville tatt den første og komme i gang med den. Så får en heller søke eller eventuelt takke ja senere hvis det skulle åpne seg et vindu. Det er mange ganger tilfeldig hvem som blir valgt til å få jobben så. Men ja jeg har vært i samme situasjon, noen ganger har jeg valgt feil og andre ganger ikke. Men det er jo sånn at det egentlig er utenfor egen kontroll dette med ansettelser. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Regner med flere har vært i lignende situasjoner? Er det noe som heter å trekke seg etter man har sagt ja til et tilbud? Det viktigaste er at du ikkje takkar ja og deretter trekker deg. Har du takka ja så har du forplikta deg. Og sjølv om dei fleste arbeidsgiverar normalt ikkje krever at du oppfyller dine forpliktelser så tidlig i løpet, så har dei full rett til å holde deg erstatningsansvarlig for utgiftene som er knytta til at du trekker deg. Vanligvis er det ikkje noke utgifter å snakke om sidan det vanligvis finnes fleire kandidatar som arbeidsgiver kan gi jobben til i staden for, men du kan også risikere at det ikkje er fleire kandidatar slik at du blir holdt erstatningsansvarlig for utgifter ved utlysning, gjennomføring av intervju, samt vikar som utfører den jobben som du skulle ha utført. Ellers så må du sjølv legge deg opp eit strategi på kor åpen du vil være på at du søker på fleire jobbar. Det er ikkje uvanlig at arbeidsgiver spør om du er aktiv jobbsøkar. Fordelen med å være ærlig på at du vurderer fleire jobbtilbud er at du legger press på arbeidsgiver med å tilby deg betre vilkår for at du skal takke ja til jobben. Du vil også presse arbeidsgiver til å komme med konkrete tilbud raskare fordi arbeidsgiver veit at du ikkje er tilgjengelig så veldig lenge. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Prøvetiden er vandligvis gjensidig, så det er jo bare å si opp hvis noe bedre kommer opp. Bortsett fra egen skyldfølelse er det ingenting som tvinger deg til å ikke si opp jobben bare fordi du akkurat startet der. Du skylder ikke arbeidsgiver mer enn det som står i kontrakten så noe erstatningskrav som post over her never er ikke noe å bekymre seg for, med mindre det står i kontrakten, noe jeg aldri har sett. Men selvfølgelig må du ha mulighet til å delta i intervju prosessen i det andre firma, og det kan bli litt vanskeligere å få til når man akkurat har startet i en jobb. Selv ba jeg for noen år siden om 3 dagers betenkningstid på ett jobbtilbud jeg fikk da jeg ventet på tilbakemelding fra ett annet firma, hvis med månedsskifte du mener neste uke kan du jo spørre om mer tid før du bestemmer deg. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Det viktigaste er at du ikkje takkar ja og deretter trekker deg. Har du takka ja så har du forplikta deg. Og sjølv om dei fleste arbeidsgiverar normalt ikkje krever at du oppfyller dine forpliktelser så tidlig i løpet, så har dei full rett til å holde deg erstatningsansvarlig for utgiftene som er knytta til at du trekker deg. Jasså? Er det ikke sånn at vanlig oppsigelsestid gjelder før man har startet? Kan du i så fall vise til det? Kjenner flere som opplevde det motsatte midt under oljeprisnedgangen, nemlig at de ble oppsagt før de startet, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være gjensidig. Hvor godt inntrykk det gir til arbeidsgiveren er en annen sak... Endret 22. mars 2017 av Nimrad Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Regner med flere har vært i lignende situasjoner? Er det noe som heter å trekke seg etter man har sagt ja til et tilbud? Det viktigaste er at du ikkje takkar ja og deretter trekker deg. Har du takka ja så har du forplikta deg. Og sjølv om dei fleste arbeidsgiverar normalt ikkje krever at du oppfyller dine forpliktelser så tidlig i løpet, så har dei full rett til å holde deg erstatningsansvarlig for utgiftene som er knytta til at du trekker deg. Vanligvis er det ikkje noke utgifter å snakke om sidan det vanligvis finnes fleire kandidatar som arbeidsgiver kan gi jobben til i staden for, men du kan også risikere at det ikkje er fleire kandidatar slik at du blir holdt erstatningsansvarlig for utgifter ved utlysning, gjennomføring av intervju, samt vikar som utfører den jobben som du skulle ha utført. Tenker du her skriftlig signert avtale eller et muntlig ja? God informasjon uansett. Var ikke klar over dette. Ellers så må du sjølv legge deg opp eit strategi på kor åpen du vil være på at du søker på fleire jobbar. Det er ikkje uvanlig at arbeidsgiver spør om du er aktiv jobbsøkar. Fordelen med å være ærlig på at du vurderer fleire jobbtilbud er at du legger press på arbeidsgiver med å tilby deg betre vilkår for at du skal takke ja til jobben. Du vil også presse arbeidsgiver til å komme med konkrete tilbud raskare fordi arbeidsgiver veit at du ikkje er tilgjengelig så veldig lenge. Har vært ærlig om at jeg har vært inne til andre og var også ærlig om at det kanskje var mindre relevant. Det som ikke er kjent er at jeg blir vurdert til to andre stillinger rundt månedsskiftet, men det er vel mulig jeg nevner det også om jeg blir spurt. For min del hadde det derfor egentlig vært ønskelig om prosessen trekker noe ut slik at jeg i beste fall kunne tatt stilling til alternativene (gitt at jeg kommer til å være i den luksusposisjonen). Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Det viktigste er jo å ha en jobb, så jeg ville tatt den første og komme i gang med den. Så får en heller søke eller eventuelt takke ja senere hvis det skulle åpne seg et vindu. Det er mange ganger tilfeldig hvem som blir valgt til å få jobben så. Men ja jeg har vært i samme situasjon, noen ganger har jeg valgt feil og andre ganger ikke. Men det er jo sånn at det egentlig er utenfor egen kontroll dette med ansettelser. Vel, jeg er ikke helt enig. Om det viktigste hadde vært å ha en jobb hadde jeg fortsatt hatt min samme gamle jobb. Etter fire år med studier ønsker jeg å gjøre et så bra valg som mulig. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Prøvetiden er vandligvis gjensidig, så det er jo bare å si opp hvis noe bedre kommer opp. Bortsett fra egen skyldfølelse er det ingenting som tvinger deg til å ikke si opp jobben bare fordi du akkurat startet der. Du skylder ikke arbeidsgiver mer enn det som står i kontrakten så noe erstatningskrav som post over her never er ikke noe å bekymre seg for, med mindre det står i kontrakten, noe jeg aldri har sett. Men selvfølgelig må du ha mulighet til å delta i intervju prosessen i det andre firma, og det kan bli litt vanskeligere å få til når man akkurat har startet i en jobb. Selv ba jeg for noen år siden om 3 dagers betenkningstid på ett jobbtilbud jeg fikk da jeg ventet på tilbakemelding fra ett annet firma, hvis med månedsskifte du mener neste uke kan du jo spørre om mer tid før du bestemmer deg. Det kan virke som om oppstart for de fleste stillingene jeg vurderer er først i august, så det er ikke problematisk å delta i en intervjuprosess sånn sett, da dette skjer nå. Hvordan gikk det når du spurte om betenkningstid? Og hva bestemte du deg for? Jeg føler at det sender ut feil signaler å be om betenkningstid. De vil vel helst nye ansatte takker ja med stor takknemlighet og entusiasme. Det beste hadde vært om jeg fikk betenkningstid i utgangspunktet. Men vet ikke hva som er vanlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Alle avtaler skal som hovedregel følgas etter avtalelova, dette gjeld også muntlige avtalar som ein muntlig aksept av jobbtilbud. Når du har takka ja til ein jobb så må begge partar forholde seg til avtalens bestemmelser, dersom det er avtalt prøvetid så har du typisk 14 dagars oppsigelsestid. Dersom ingenting er avtalt om oppsigelse så gjeld AML sine standard vilkår om 30 dagars oppsigelse tellande frå den fyrste i påløpande måned. Dette gjeld frå avtaleinngåelsen, ikkje frå fyrste arbeidsdag med mindre dette er avtalt. Heldigvis for arbeidstakaren så er norsk praksis at ein kun kan holdast ansvarlig for faktiske utgifter som motparten ikkje kunne unngå. Sidan arbeidsgiver skjeldan er tjent med å ha ein person som ikkje vil være der i arbeid så er det vanlig at arbeidsgiver tillater arbeidstakaren å slutte med øyeblikkelig virkning så lenge arbeidsgiver også blir fritatt for lønnsplikt i samme periode. Avtalen om arbeid gjeld sjølvsagt begge vegar. Eg reknar med at dere er enige i at det ikkje er greit dersom arbeidssøkaren takkar ja til eit jobbtilbud (og derfor seier nei til andre jobbtilbud) og så blir ståande utan jobb fordi arbeidsgiver ombestemte seg før fyrste arbeidsdag. Ein avtale er ein avtale. På samme måte som at arbeidstaker kan holdast erstatningsansvarlig for arbeidsgivers ekstrautgifter ved avtalebrudd, så kan også arbeidsgiver holdast ansvarlig for det tapet som arbeidstaker får ved avtalebrudd frå arbeidsgivers side. Heldigvis så vil ein i praksis ofte sleppe unna eit slikt avtalebrudd utan å måtte betale erstatning, men det skyldes ofte ein kombinasjon av at arbeidsgiver har fleire kandidatar på søkarlista, og at det ofte kostar meir enn det smakar å gå til sak for å få erstatning. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Takk for verdifulle innspill, The Avatar! Vet du eller andre hva som er vanlig i forbindelse med et tilbud. Kan man risikere å få et tilbud direkte på intervju og måtte ta stilling til dette umiddelbart? I så fall tenker jeg at det kan oppfattes som både frekt og negativt å skulle be om betenkningstid? Jeg er heldigvis såpass interessert i denne jobben at jeg kommer nok til å takke ja. Er bare det at jeg har en følelse av at jeg ligger an til å få noe som kanskje er litt mer mot mitt interessenivå, men da må jeg vite hvordan jeg eventuelt skal opptre. Føler ikke at jeg har råd til å takke nei om jeg skulle nå få et tilbud. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Nei, det er heilt uvanlig å ikkje få betenkningstid. Husk at for mange som er i fast forhold så kan jobbytte være ein familiebesluttning. I tillegg skal du ha tid til å sette deg inn i arbeidsavtalen, både med tanke på lønn, men også med tanke på arbeidstid, frynsegoder, pensjonsordning, og alt anna av detaljer. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 (...)Hvordan gikk det når du spurte om betenkningstid? Og hva bestemte du deg for?(...) Det gikk veldig fint når jeg spurte om betenkningstid, selv om jeg ikke ga noen grunn sa de at det var greit og vi avtalte ett nytt telefonmøte da jeg skulle ha bestemt meg. Nå var denne jobben i Bergen så jeg bodde i Telemark på den tiden så sannsynligvis gikk de ut i fra at jeg måtte tenke litt rundt å flytte så langt. Jeg takket nei til jobben da jeg fikk ett bedre jobbtilbud i Kongsberg. Jeg forklarte bare situasjonen som den var på neste telefonmøte og fikk forståelse for at jeg ville holde meg litt nærmere hjemme, det var ikke noen negativ tone mellom oss på grunn av dette, og noen uke senere fikk jeg også tilbakebetalt reiseutgiftene for når jeg var hos de på intervju. The Avatar: det er fortsatt ikke avtalebrudd å si opp i prøvetiden, så lenge man jobber ut oppsigelsestiden er det ingen krav arbeidsgiver kan sette mot arbeidstakeren på grunn av kostnader med ansettelsesprosessen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 The Avatar[/url]: det er fortsatt ikke avtalebrudd å si opp i prøvetiden, så lenge man jobber ut oppsigelsestiden er det ingen krav arbeidsgiver kan sette mot arbeidstakeren på grunn av kostnader med ansettelsesprosessen. Ja heilt klart, poenget er at når ein har takka ja til ein jobb så må ein følge avtalens forpliktelsar før ein er ledig til å ta ein ny jobb. Om det ikkje er avtalt prøvetid så har du forplikta deg til å jobbe minst ein måned, kanskje lenger om det er avtalt lenger oppsigelsestid enn det som AML krever. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Tusen takk for verdifulle innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå