ChiaroScuro Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Har fått tak i en gammel Canon blekkskriver. Fargepatronene er CMYK. Jeg jobber i aRGB i Photoshop. Bør jeg lagre bildet i CMYK før jeg sender det til skriveren? Hvilket filformat skal jeg da bruke? Tiff? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hvis du bruker noe annet enn JPEG, så holder du deg til ProPhoto; Til JPEG så er sRGB greit nok, tror ikke skriveren klarer noe særlig mer - hvis ikke det er en proff-skriver da . PS og skriveren sorterer det ut riktig. Du bør lagre filene i det formatet du bruker ellers. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2017 Hvis du bruker noe annet enn JPEG, så holder du deg til ProPhoto; Til JPEG så er sRGB greit nok, tror ikke skriveren klarer noe særlig mer - hvis ikke det er en proff-skriver da . PS og skriveren sorterer det ut riktig. Du bør lagre filene i det formatet du bruker ellers. Tak for svar. Det er ikke en proff skriver, men jeg er fornøyd med kvaliteten. Siden du nevner sRGB. Det er det mest begrensede "farge rom" og tiltenkt Backlitt LCD/LED skjermer? Er sRGB kun brukbart ti billige printere eller kvalitetsprintere også? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 sRGB er den fargeprofilen som er mest utbredt og relativ standardisert på alle enheter, bruker man andre fargeprofiler innebærer det mer forståelse av dette for å få riktige farger siden de stort sett trenger kalibrering opp mot hverandre utifra enheter som skal bruke dem. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Jeg jobber i aRGB i Photoshop. Hvis andre skal se bildene dine på en skjerm, uansett størrelse evt. mobiltelefon, sosiale medier osv. ? - bør du benytte konsekvent sRGB Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Bør jeg lagre bildet i CMYK før jeg sender det til skriveren? Du kan bare lagre i JPG for utskrift, eller skrive ut direkte fra Photoshop. Du kan godt bruke sRGB, men mer avanserte blekkskriver klarer større fargerom som aRGB. Printerdriveren forventer RGB fargerom og konverterer selv til CMYK eller hva den måtte ha av farger i blekkpatronene. For å få bildene så like det du ser på skjermen som mulig er det viktigste å finne profiler for skriveren din og det papiret du skal bruke. Det vil ofte følge med profiler for produsentens papirtyper på en CD, i hvert fall for eldre printere. De samme profilene kan ofte også lastes ned. For eldre printere spørs det hvor bra produsenten er på å supportere utgåtte produkter. I printerdialogen i PS velger du riktig papirtype og setter at PS skal styre farger (i hvert fall på Windows). Endret 22. mars 2017 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå