Gå til innhold

BMW satser på å selge mange SUV-er for å få råd til å bygge nye elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å få råd, det er bare piss.

Dette er en uthalingstaktikk, dess lenger de venter dess mindre trenger de å finne ut av selv. Og batteripriser synker stadig.

De VIL ikke lage elbiler, det er sannheten, da de tjener veldig mye mer på sine fossile varianter.

I-serien har 2 varianter, begge er rare og eksentriske.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror "Startskuddet går 2020" betyr at dei som ikke er med/posisjonert se da vil vere kaputt.

 

Mener du har et særdeles godt poeng og det skal bli interessant å se hvilke andre bilmerker som "ser lyset" de neste 2-3 årene. Man skal heller ikke undervurdere Kinesiske BYD og at de innen 2020 kan stille med et særdeles bredt elbilutvalg godkjent for det Europeiske markedet. på den annen side kan paradigmeskiftet komme før 2020 og at en vesentlig del av personbilprodusentene opplever det samme "Kodakøyeblikket" som Sveisisk klokkeindustri. Kjenner selv en stigende irritasjon over bensinprisene sin faste sinuskurve med frekvens 2Hz/uke og det alene er snart tilstrekkelig til å konvertere fra bensin til elektrisk!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Liker ikkje at denne utviklingen går så fort.

 

Altfor mange jobber innen dette området som ryker.

 

Noen som stiller seg spm om hva produsenten skal tjene penger på når alt er elektrisk?

De fleste vet at inntjening ligger i deler, og da spesielt motor og drivverk

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

 

Tror "Startskuddet går 2020" betyr at dei som ikke er med/posisjonert se da vil vere kaputt.

Mener du har et særdeles godt poeng og det skal bli interessant å se hvilke andre bilmerker som "ser lyset" de neste 2-3 årene. Man skal heller ikke undervurdere Kinesiske BYD og at de innen 2020 kan stille med et særdeles bredt elbilutvalg godkjent for det Europeiske markedet. på den annen side kan paradigmeskiftet komme før 2020 og at en vesentlig del av personbilprodusentene opplever det samme "Kodakøyeblikket" som Sveisisk klokkeindustri. Kjenner selv en stigende irritasjon over bensinprisene sin faste sinuskurve med frekvens 2Hz/uke og det alene er snart tilstrekkelig til å konvertere fra bensin til elektrisk!

Slapp av, snart kommer "rushtidsavgift" på strømmen også ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikkje at denne utviklingen går så fort.

 

Altfor mange jobber innen dette området som ryker.

 

Noen som stiller seg spm om hva produsenten skal tjene penger på når alt er elektrisk?

De fleste vet at inntjening ligger i deler, og da spesielt motor og drivverk

 

Det må jo skje en omstilling i inntjeningen da, den må havne på salg feks. Bare se på Tesla, de har gode marginer på sine biler, men de anbefaler også service en gang i året slik at de tjener penger der også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilprodusenter flest, og oljebransjen, pisker en allerede død hest , for å tyne mest mulig ut avkastning av sine investeringer .Derfor har det ikke før nå, kommet et par bilmodeller, som går an å bruke (minus tilhengerfeste) ti len vettug pris.

Kineserne kommer, like fullt som japsene tok en hel verden på senga i sin tid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Liker ikkje at denne utviklingen går så fort.

Altfor mange jobber innen dette området som ryker.

Noen som stiller seg spm om hva produsenten skal tjene penger på når alt er elektrisk?

De fleste vet at inntjening ligger i deler, og da spesielt motor og drivverk

 

 

Det må jo skje en omstilling i inntjeningen da, den må havne på salg feks. Bare se på Tesla, de har gode marginer på sine biler, men de anbefaler også service en gang i året slik at de tjener penger der også.

Hva i alle dager gjør en tesla på service rn gang i året?

 

Service på en el bil er minimal, det sier seg selv.

Og det å konstruere ett kort til å ryke etter x antall timer slik de gjør idag er meget meget vanskelig, om ikkje umulig.

 

Det kommer til å bli en hel del arbeidsledig pga utviklingen går for fort.

 

Den trengs absolutt, men tror neppe vi er forberedt på hverdagen om en 5-10 års tid

Lenke til kommentar

 

 

Liker ikkje at denne utviklingen går så fort.

Altfor mange jobber innen dette området som ryker.

Noen som stiller seg spm om hva produsenten skal tjene penger på når alt er elektrisk?

De fleste vet at inntjening ligger i deler, og da spesielt motor og drivverk

 

Det må jo skje en omstilling i inntjeningen da, den må havne på salg feks. Bare se på Tesla, de har gode marginer på sine biler, men de anbefaler også service en gang i året slik at de tjener penger der også.

Hva i alle dager gjør en tesla på service rn gang i året?

 

Service på en el bil er minimal, det sier seg selv.

Og det å konstruere ett kort til å ryke etter x antall timer slik de gjør idag er meget meget vanskelig, om ikkje umulig.

 

Det kommer til å bli en hel del arbeidsledig pga utviklingen går for fort.

 

Den trengs absolutt, men tror neppe vi er forberedt på hverdagen om en 5-10 års tid

 

 

Ja det kan en si, er for det meste inspeksjon og sjekk av hjulstilling. Men det er bare anbefalt og ingen krav. Mer utfyllende info her:

https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans

 

Man har fortsatt ting som kan ryke på elbil, et hav av sensorer i tillegg til kjølevæske som må byttes, gir som slites ut, girolje osv. Men absolutt mindre enn hva vi er "vandt" til. Og bra er det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Liker ikkje at denne utviklingen går så fort.

Altfor mange jobber innen dette området som ryker.

Noen som stiller seg spm om hva produsenten skal tjene penger på når alt er elektrisk?

De fleste vet at inntjening ligger i deler, og da spesielt motor og drivverk

 

Det må jo skje en omstilling i inntjeningen da, den må havne på salg feks. Bare se på Tesla, de har gode marginer på sine biler, men de anbefaler også service en gang i året slik at de tjener penger der også.

Hva i alle dager gjør en tesla på service rn gang i året?

Service på en el bil er minimal, det sier seg selv.

Og det å konstruere ett kort til å ryke etter x antall timer slik de gjør idag er meget meget vanskelig, om ikkje umulig.

Det kommer til å bli en hel del arbeidsledig pga utviklingen går for fort.

Den trengs absolutt, men tror neppe vi er forberedt på hverdagen om en 5-10 års tid

Neppe, men de fleste må etterutdanne seg innen elektronikk, spesielt når autonome systemer kommer for fullt.
Lenke til kommentar

Det er da fremdeles flusst av ting å ta service på på elbiler. Masse som kan gå galt også. Selv om forbrenningsmotoren og girkassa er borte så har man fremdeles oppheng, dempere, akslinger, styring, bremser, differensial, dekk, lys, kjøling, kupéfilter, AC og varmeapparat, en skau av elektronikk, sensorer, brytere, magnetkontakter, TPMS som ikke kan programmeres selv, dørlister, soltak, hengsler og mange flere ting.

 

Planned obsolescence burde heller ikke være noe problem med så mye elektronikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Tror "Startskuddet går 2020" betyr at dei som ikke er med/posisjonert se da vil vere kaputt.

 

Mener du har et særdeles godt poeng og det skal bli interessant å se hvilke andre bilmerker som "ser lyset" de neste 2-3 årene. Man skal heller ikke undervurdere Kinesiske BYD og at de innen 2020 kan stille med et særdeles bredt elbilutvalg godkjent for det Europeiske markedet. på den annen side kan paradigmeskiftet komme før 2020 og at en vesentlig del av personbilprodusentene opplever det samme "Kodakøyeblikket" som Sveisisk klokkeindustri. Kjenner selv en stigende irritasjon over bensinprisene sin faste sinuskurve med frekvens 2Hz/uke og det alene er snart tilstrekkelig til å konvertere fra bensin til elektrisk!

I Norge kan det jo hende at alle nye personbiler vil vere EL-biler innen 2020, siden bruktbilene med en atraktivt prisfall vil ha sine kunder som foretrekker en grei bruktbil.

Mest spennendes er dog salgs/reklamekanalen den autonome kollektivtransport kan vere. Her lukter det litt monopol muligheter, enorme fortjenester og god service i livlige bykjerner (går jo fort 2 timer dag bare til kø og å finne dyr parkering, eller få en bulk til 10 000).

Hallo LIDEL, kommer dere med nettmat og søppeltømming, i forhold til folketallet blir krøssusene i US bare pingler.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina er nok en viktig aktør for Elbil utvikling, men EU er også en sterk pådriver.

Vi kan forvente at dieselmotoren i personbiler blir borte om bare tre år:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html

 

Den energiske Elbil utviklingen i Europa har antagelig sin årsak i at EU har som mål å forby produksjon og nybil salg av fossilbiler i 2030:

http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a31097/german-government-votes-to-ban-internal-combustion-engines-by-2030/

Lenke til kommentar

Liker ikkje at denne utviklingen går så fort.

 

Altfor mange jobber innen dette området som ryker.

 

Noen som stiller seg spm om hva produsenten skal tjene penger på når alt er elektrisk?

De fleste vet at inntjening ligger i deler, og da spesielt motor og drivverk

Så det er dumt at det blir mindre deler og færre ting som kan gå galt? Nei, det er det ikke. Det er bra at disse delene forsvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke man trenger å bekymre seg for at folk mister jobben, eller at biler ikke trenger reparasjon lenger.

Mekanikerne på Tesla borte i veien her jobber lange dager hele tiden, og titter man inn vinduet ser man biler skrudd nesten helt i deler.

Ta det helt med ro, mekanikere har en veldig trygg jobb, er det noe som er sikkert så er det at biler bryter sammen, de er laget for å bryte sammen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke man trenger å bekymre seg for at folk mister jobben, eller at biler ikke trenger reparasjon lenger.

Mekanikerne på Tesla borte i veien her jobber lange dager hele tiden, og titter man inn vinduet ser man biler skrudd nesten helt i deler.

Ta det helt med ro, mekanikere har en veldig trygg jobb, er det noe som er sikkert så er det at biler bryter sammen, de er laget for å bryte sammen :)

 

Bryt det ikkje sammen kan det bombes..., og ting vil gå sin vante gang.

Man kunne hatt et internasjonalt forsikringsselskap der man kunne asurandere seg for bombeskader. En for alle, alle for en.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...